Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Teak houten tafel maken

Beste forumleden,

Ik ben van plan om een tafel te gaan maken (mijn eerste).
    Waarschijnlijk van teakhout.
    Een paar gegevens:

Afmeting 220 x 100 cm.
    Poten ca. 10 x 10 cm.
    Verlijmd blad uit planken van ca. 20 cm. breed (niet met kantlijsten of ingelegd blad oid)
    Dikte blad ca. 3 cm.
    Poten onder het blad, dus geen kopse kanten zichtbaar in het blad.

Welke constructie kan ik het beste gebruiken om een stevige tafel te krijgen.
    Welke lijm is hiervoor geschikt?
    Als afwerking wil ik de tafel graag lakken, bij voorkeur mat, welke lak is hiervoor geschikt?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Bedankt

Re: Teak houten tafel maken

Bij een vlak blad met blokpoten, zoals jij beschrijft, zou je de constructie zoals op bijgevoegde afbeelding kunnen toepassen. Hierbij schroef (en lijm) je de montageplaten op de blokpoten. In de onderzijde van het tafelblad frees je uitsparingen voor de montageplaten. Vervolgens schroef (en lijm) je het geheel samen. Ik weet uit ervaring dat dit een stabiele tafel opleverd.

De Montageplaten kun je uiteraard zelf maken, maar ik weet dat ze te koop zijn bij http://www.pdhoutprodukten.nl (ook voor particulieren).

Voor verlijming van staal en hout, heb ik goede ervaring met PU-bond van Bijlaard (zie mijn topic over eiken eetkamertafel). Maar er zijn uiteraard ook andere fabrikanten die vergelijkbare lijmen leveren.

Succes met de tafel!

Attached files

Als ik het goed begrijp, wordt het gedeelte plaat wat buiten de poot steekt bevestigt aan de onderzijde van het tafelblad?

Dit in combinatie met de "opzetrand" aan de onderzijde lijkt me een goede constructie.

Misschien dat iemand nog andere ideeen heeft? ( ook mbt verlijmen van een blad, waar om te denken enz.)

Als ik het goed begrijp, wordt het gedeelte plaat wat buiten de poot steekt bevestigt aan de onderzijde van het tafelblad?
    Klopt...

Als je een tafel van teakhout wilt gaan maken informeer dan eerst na de prijs!
    Teakhout is het afgelopen jaar erg duur geworden.

Bij een tafel is het altijd heel belangerijk dat je de krachten die op de poten komen te staan bij het heen en weer schuiven goed naar het blad kunt overbrengen. De bevestiging met de plaat leverd wel een strak resultaat op, maar is ben ik bang niet sterk genoeg. Ik heb vaak gezien dat schoeven gewoon afbraken.
    Zelf het ik tafels altijd gemaakt met een bladregel van 20x100mm onder het blad, verankerd in de poten. Zo'n bladregel kun je ook prima gebruiken om je blad goed vlak te houden.
    Als je wilt kan ik je wat schetsen geven waarmee je een prima tafel kunt maken.

Groet,
    Jules

Hoi Jules,

Heb inderdaad al eens geinformeerd naar de prijzen.
    Alleen al voor het blad ben ik 650 euro excl. btw kwijt.

Het was eigenlijk de bedoeling om wat goedkoper uit te zijn om
    zelf een tafel te maken plus dat je natuurlijk veel meer eer van eigen werk hebt.

Maar die gedachte kan ik laten varen denk ik. Of ik moet al een andere houtsoort kiezen.
    We wilden graag een beetje een bruin/donkerbruin tafel, waar de tekening van het hout mooi in uitkomt. Hoeft niet een volledig vlak blad te zijn, mag best een scheurtje of gaatje in zitten, het moet een beetje leven.

Iemand suggesties voor een alternatief voor teak?

afrormosia, lijkt op teak, maar is goedkoper.

...misschien ook een goed idee om te kijken of het teak een keurmerk heeft.er wordt nog erg veel teak illegaal gekapt.

annette

Athanor
    Guest

Voor tuinmeubelen gebruik ik Robinia als alternatief. Zeer sterk en duurzaam en een inlandse houtsoort, dus hoef je ook geen twijfels te hebben over mogelijke roofbouw. Wel een lastige houtsoort, regelmatig scheuren en een warrige draad. Is wel wat licht van kleur, maar vergelijkbaar met veel teak. Eventueel zou je een experiment met kleuren of roken kunnen nemen, volgens mij bevat het net als eiken een redelijke mate van looizuur.

Zie foto voor een indruk van de kleur en structuur van het hout. Meer info in topic: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=170

Fons

Attached files

nog een goed inheems alternatief is tamme kastanie- in tegenstelling tot robinia is het een heel prettig hout om te bewerken.gewoon schaven en klaar.
    teak is prachtig,maar...je zit vast lekkerder met een schoon geweten.
    en naar een tijdje buiten hebben gestaan wordt het toch allemaal silvergrijs en zie je het verschill niet meer.

annette

Forum Rechten