Kistje????

tuoh

Oud hout
Geïnspireerd door de vele kistjes die hier gebouwd worden zelf ook maar eens de hand aan de ploeg geslagen.
Met een achtergrond in de houtscheepsbouw is de vorm van het "kistje" dan ook niet opgebouwd uit rechte vlakken, nee, vloeiende vormen moesten het worden.

Uiteindelijk na wat schetsen ben ik uitgekomen op de vorm van een afgeplat watervat, vroeger in die vorm meestal te vinden aan boord van binnenschepen, en op een onderstel staand, aan dek vastgesjord.
Deze vorm heb ik horizontaal deelbaar gemaakt, en de twee delen worden verbonden met houten scharnieren.
Het uiteindelijke doel van dit kistje word een collectebus voor in onze bouwloods, kunnen de bezoekers hun centje bijdragen als ze willen :D

De constructie van de halve schalen is gebeurt met een hol- bol profiel, onder meer gekend bij de kajak en kano bouwers.
Dikte van de schaal 10mm, de zichtbreedte van de latten is 15mm, eens gelijmd word de veelhoek mooi vloeiend rond geschaafd langs buiten, binnenkant word geschraapt met een bol schraapstaal.
De scharnieren zijn in de maak, scharnieren kunnen ze al, nu er juist nog een mooie vorm aan geven.
Beide koppen heb ik voorzien van een groef met een breedte van 6mm, hier komen deksels in met een dikte van 9mm, de randen hiervan worden schuin aangeschaafd naar 6mm zo passen ze in de sponning.
Het uitzicht is dan gelijkend aan een echt vat, hoop ik tenminste, de toekomst zal het leren.

Beide halve schalen zijn in één opspanning gelijmd, latjes voor een halve schaal gelijmd en vlak op de tafel gelegd, buitenzijde naar boven. Aan beide uiteinden een brede textieltape ( is rekbaar) gekleefd om alles bijeen te houden, en daarna omgedraaid in de mal gelegd, tijdens het in de mal plooien komt er spanning op de tape te staan met als gevolg dat alle latjes mooi tegen elkaar getrokken worden, meer perskracht is niet meer nodig.
Enkel twee contraprofielen om de latjes mooi in de vorm te houden is voldoende. De tape doet de rest.

De scharnieren worden mooi sluitend aangepast op de ovale vorm van het kistje, en daarna verder afgewerkt, de onderdelen zijn nu nog een stuk te lang, maar dat is wel zo handig om ze te kunnen manipuleren tijdens de bouw, dat spaart de vingers.

Materiaal voor de bouw: Eik voor het vat, Afzelia voor scharnieren en slotje. En eveneens Afzelia voor het onderstel.
Afwerken gaat gebeuren met enkele lagen Tungolie.

Onderstaand wat foto's van het bouwproces tot hier toe, de rest volgt binnen enkele dagen.

Mvg,

André

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Vandaag nog wat verder gevorderd, paneeltjes aan voor en achterzijde pas gemaakt.
Het paneeltje aan de voorzijde krijgt een "rond raampje" in Lexan. De opening, en de uitsparing voor het Lexan is in één opspanning gedraaid op draaibank.
Dank zij dat ruitje kunnen de bezoekers zien hoeveel gulle gevers er al voor hun zijn geweest :D en hopelijk stimuleert dat potentiële sponsors.
Verder binnen- en buitenkant mooi rond gemaakt, binnenzijde met een rond schraapstaal, buitenzijde met een blokschaafje.
Volgende week verder met het onderstel, de scharnieren, en het spongat voor de bijdragen.
Onderstel en spongat worden vervaardigd uit een mooi stukje Pruimenhout.

Mvg,

André

Attached files
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mooi vakwerk!

Goed over nagedacht en vakkundig uitgevoerd!
Heel mooi ook, hoe die eiken latten min of meer geschrankt zitten van kleur...

Scharnieren zijn ook heel leuk, heb ook al geëxperimenteerd met houten scharnieren.
Niet zo moeilijk te maken en heel decoratief.

Kijk al uit naar de volgende reeks foto's;-)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
André, een lust voor het oog en een voorbeeld voor ons allen hoe je met behulp van dezelfde gereedschappen kunt kiezen voor een variatie aan vormen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
super :eek: :!:
jij weet wel dat te doen met die 2 rechterhanden van jou ;)
leuke techniek die bol in hol verbinding , had ik nog niet gezien ( of ik was even niet aan het opletten in de klas :lol: )
ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat .


groetjes
ruben
 

tuoh

Oud hout
En maar weer verder aan de collectebus, het eind komt in zicht.
Vandaag het vat op pootjes gezet, een eerste poging heb ik in de vuilbak gegooid, het leek nergens op.
Op zich waren de pootjes wel mooi van vorm, maar in combinatie met de ovale vorm was het toch niet dat.
Dus eerst maar wat prototypes gezaagd om de verhoudingen te kunnen bepalen, vorm, hoogte, curve, het moet allemaal kloppen. Maar bij de derde vorm waren we waar we moesten zijn, deze vorm is het geworden.

Ook belangrijk bij een collectebus, de milde gevers moeten er wel hun duiten in kwijt kunnen :D vandaag dus ook maar een gepaste opening voorzien. Een biljet van 200€ in vier gevouwen gaat er in :D :D
Verder scharnieren en sluitkant aangepast, en alles gelijmd.
Morgen de laatste loodjes, alles opschuren, stukje Lexan plaatsen, en daarna alles in de Tungolie.

Mvg,

André

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Heel mooi kistje, maar om eerlijk te zijn vind ik de munt sleuf misstaan, die oogt op de een of andere manier wat te lomp. Kan ook zijn dat dat door de afwijkende kleur komt waardoor deze in het oog springt, maar het is het voor mij net niet.
Verder een hele dikke duim omhoog voor dit stukje vakmanschap :D
 

tuoh

Oud hout
En tenslotte een kant en klaar exemplaar, met twee lagen tungolie erop.
Volgende week volgen nog enkele laagjes olie.
Moet nu enkel nog een sokkel maken om de bus op te plaatsen.
Dat word vermoedelijk een driepoot, waarbij de poten de vorm krijgen van een voorsteven ( banaanvormig) en 120° verdraaid staan ten opzichte van elkaar. De poten worden dan in het midden aan elkaar gekoppeld met een ronde schijf.
Morgen maar eens zoeken naar geschikt kromhout.

Mvg,

André

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.