Chemisch ontroesten?

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Persoonlijk zou ik er nooit lak op spuiten, vind het al vervelend genoeg dat nieuwe beitels en dergelijke volledig gelakt zijn. Het wordt snel lelijk en voelt niet lekker maar volledig verwijderen is weer heel veel werk. Mijn ervaring is dat het met het roesten wel meevalt tenzij je in een vochtige omgeving werkt natuurlijk.

Als ik iets heb ontroest d.m.v. citroenzuur spoel ik het uitvoerig in schoon water en maak ik het daarna goed droog. Als je het niet spoelt met schoon water gaat het wel weer sneller roesten door de citroenzuur die achter blijft is mijn ervaring. Als je daarna toch wil beschermen tegen roest zou ik een dun laagje gekookte lijnolie aanbrengen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De spuitlak van de Action werkt erg prettig en geeft een heel dun laagje dat ik niet opmerk als ik het gereedschap gebruik. Mijn ervaring is ook dat het vrij sterk is en dus niet zo heel krasgevoelig.

De beste roestpreventie is uiteraard zoals je zegt een droog klimaat, helaas heeft mijn werkplaats dat niet. Ik werk in een hoek van een grote landbouwschuur en het is altijd vochtig. Als ik niets doe is mijn gereedschap zo weer aangetast door vliegroest. Persoonlijk vind ik olie niet prettig, dat blijft toch vaak vettig en trekt stof aan. Tenzij je een drogende olie hebt, maar geeft dat niet hetzelfde effect als spuitlak?
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
Nee, het komt niet op hetzelfde neer. Azijn is 'alleen maar zuur'. Dat zou vergelijkbaar zijn met het gebruiken van een zoutzuuroplossing van vergelijkbare (zuur)sterkte. Citroenzuur werkt, door zijn struktuur, ook als specifieke metaaloplosser - het trekt de ijzerionen als het ware uit de roest en houdt ze in oplossing (werkt als 'chelator'; oxaalzuur werkt ook zo). Citroenzuur en azijnzuur zijn dus niet vergelijkbaar.

De HG roestoplosser bevat fosforzuur (50%) als sterk zuur (beter dan azijnzuur, en ook beter dan zoutzuur), en gluconzuur (een zuur gemaakt van suiker) als ion-oplosser (vergelijkbaar met wat het citroenzuur doet).

Bedankt voor de correctie Henk. Ik wist niet dat er verschillen in de werking zaten. Ben geen chemicus, dus ik dacht: zuur = zuur, en de roest eraf = de roest eraf :). Maar je verhaal heeft me nog geïnteresseerder gemaakt in de citroenzuur methode, dus gisteren bij de Amazing Oriental in de Grote Markstraat hier in Den Haag een kilootje gekocht. Het was 1,59 voor 250 gram, volgens mij niet duur. Ik lees hier en op internet verschillende berichten over hoeveel gram per liter water, dus ik zal eens wat gaan uitproberen. Ervaringen zal ik hier delen, maar eerst maar weer eens naar de rommelmarkt om wat bakken roest op de kop te tikken voor n prikkie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Alles waar citroen of azijnzuur in zit. Cola gaat dus werken. Ik heb al vervallen sinaasappelsap gebruikt. Ging prima.

Ik heb met cola toch wel mijn bedenkingen. PH van cola is 2.4 PH van schoonmaakazijn is 2. Cola is dus vier keer meer verdunt zuur. Citroenzuur is veel sterker. Lees ook de posts van Henk Verhaar in deze. Hij legt uit dat er grote verschillen zitten hoe de diverse zuren werken. Citroenzuur is bij de levensmiddelen groothandels te verkrijgen. Staan meestal bij de specerijen.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Hebben jullie misschien ook tips voor het ontroesten van het frame van het kruipruimte luik (in een granito vloer). Paar jaar geleden die vloer laten herstellen maar er zitten weer wat barstjes in door het uitzetten van het verroeste frame.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je daar van alle problemen af wil, kan je het best laten zandstralen en daarna galvaniseren of metaliseren. Enkel de roest verwijderen en terug in menie zetten gaat het probleem ook niet op lange termijn oplossen.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Dank je voor je reactie. De uitdaging zit hem in dat frame in de granito vloer zit gemetseld en ik die liever niet open breek terwijl die paar jaar terug is hersteld. Het is dus lastig om het frame in een bak te krijgen met oplossing, zuur is ook niet bevorderlijk voor granito. Zou boorzuur (neutraal?) kunnen werken?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nee.
Met kathodische bescherming zou je het corrosie proces kunnen stoppen.
Beter was geweest om voor de reparatie van de vloer de matomranding te vervangen voor een thermisch verzinkte of een rvs versie.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Wist niet dat citroenzuur goede resultaten opleverde. Tot heden toe heb ik altijd WD-40 gebruikt, als roest oplosser. Het nadeel is wel dat je het residu naar de milieustraat moet brengen. En kan niet in de tuin gieten, want mijn planten houden niet zo van olie-achtige vloeistoffen.
Gelukkig kun je WD-40 herhaaldelijk gebruiken, heb een potje staan voor het geval dat weer iets ontroest moet worden. Ook gebruik ik deze voor conserveren van gereedschappen, door lichtjes met een doekje en beetje WD-40 er overheen te gaan. Ik gebruik hem niet als smeermiddel, daar zijn betere middelen voor.
 

Ötzi

Nieuw lid
25 feb 2021
4
0
Hallo, Ik ben Ötzi, ik woon in Lommel, België en ik ben een nieuwkomer hierop het forum. Het onderwerp chemisch ontroesten interesseerde mij omdat ik een benzinetank van een brommer aan de buitenkant wil ontroesten alvorens te laten spuiten. De roest zit echt in de poriën. Als ik nu nog verder ga schuren of stralen ben ik bang om er doorheen te gaan. Zou citroenzuur hier ook een oplossing zijn om te zorgen dat het roest niet meer terugkomt?
Bedankt en met groet, Ö
 

Bijlagen

  • Gitan tank 1.jpg
    Gitan tank 1.jpg
    404,9 KB · Weergaven: 31

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Citroenzuur is geen antiroest middel, maar een roestoplosser (en meer).
Ik zie diepe putten in het oppervlakte, kan ook aan de foto liggen. Maar zou zeker even checken of plaatselijk niet te dun is geworden. Controleer ook de binnenkant van de tank, deze zal moeilijker te inspecteren zijn.

Ik vraag me af of je als nieuwkomer wel op juiste forum terecht bent gekomen. Jou vraag zou ik eerder stellen aan een brommer/motor forum. Die zijn er genoeg in Vlaanderen en Nederland.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.