Chemisch ontroesten?

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Het ligt ook aan de plaats. In de randstad hebben ze meer spullen voor gerechten uit andere landen. Dus een beetje doelgroep georiënteerd...
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb het in Elburg bij de plaatselijke drogist besteld.
Binnen een paar dagen binnen en €8,50 betaald voor 800gram.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als dit hier zo blijft doorgaan zal het citroenzuur binnenkort duurder gaan worden (wet van vraag en aanbod;-)).
Ben zelf ook heel tevreden, maar was natuurlijk ook veel te ongeduldig om vooraf foto's te nemen...

Heb al een berg oud roest omgetoverd tot prima gereedschap!
Staalborstel op kolomboormachine werkt idd zeer goed.

Groeten,
Steven
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een tijdje terug heb ik nog wat mooie oude Knipex en Gedore tangen kunnen kopen bij de kringloop. Er zat nog wat werk aan, her en der wat roest en de snijvlakken hebben ook een vijl nodig, maar toch vond ik ze nog het opknappen waard. Het vinden, opknappen en gebruiken van tweedehands gereedschap van goede kwaliteit geeft het werken ermee altijd een extra, prettige dimensie vind ik zelf. De hedendaagse wegwerpcultuur word zo weer wat teruggedrongen, oud gereedschap heeft een ‘verhaal’ en ook niet onbelangrijk, het is goedkoop. ;-)

De reden waarom ik deze oude post weer nieuw leven inblaas is dat ik me ook weer in het onderwerp ontroesten ben gaan verdiepen. Ik heb ervaring met elektrolytisch ontroesten, maar heb het ontroesten met behulp van citroenzuur nog nooit geprobeerd. Ik stond op het punt om een halve kilo citroenzuur aan te schaffen via het internet toen ik via een ander forum een post las over HG-roestoplosser. Omdat ik dit product gewoon om de hoek kan kopen in tegenstelling tot citroenzuur en ik ook nog eens nieuwsgierig was, heb ik een fles gekocht. Een fles van een halve liter kost ongeveer 8,5 euro. Het leek me een goed idee om mijn ervaringen te delen.
Eenmaal weer thuis heb ik eerst het gereedschap zoveel mogelijk gedemonteerd en daarna in een bak met de oplossing gelegd. Op de plekken waar roest zat begon direct het direct te bruisen en werd er een dikke laag schuim gevormd op de vloeistof.

Op dit moment ligt het gereedschap nu drie dagen in de vloeistof en het schuimt nog steeds. Ergens op een Engelstalig forum las ik dat de oplosser het staal ook gaat aantasten nadat al het roest weg is, dus ik houd het goed in de gaten. Ik heb nog geen tijd gehad om het gereedschap eruit te halen en te borstelen, ik ben benieuwd naar het resultaat. Als het zover is laat ik het weten.

Wordt vervolgd


1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
Interessant experiment! En leuk dat ik op deze manier ook de citroenzuurmethode onder de aandacht krijg, ga ik zeker eens proberen.
Wat ik nu altijd doe is schoonmaakazijn (AH, 40 cent per liter) komt op hetzelfde neer: de roest wegbijten met zuur. Eerst doe ik het roestige spul even in een sopje met een afwasborstel het ergste vuil eraf, dan een nachtje in de schoonmaakazijn, onverdund, en dan de volgende dag met de staalborstel poets je het zo weg. Als er echt dikke roest op zit wat er dan nog niet af is leg ik het gewoon nog een nachtje erin, in 95% van de gevallen is het dan echt goed opgelost.
Voor oude/roestige vijlen is dit ook een perfecte methode, omdat de vijl dan door het zuur ook als het ware licht ge-etst wordt, waardoor ze weer beter snijden. Kan natuurlijk niet oneindig.
Overigens wel opletten dat eventuele houten handvatten geen contact hebben met de azijn, want het hout wordt zwart van azijn (weet ik uit ervaring :)).
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Ik heb een paar oude bessey klemmen die ik graag wil ontroesten. Maar wat doen jullie met de (houten) handvaten, ook gewoon in het mengsel onderdompelen? Of proberen deze te demonteren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessant experiment! En leuk dat ik op deze manier ook de citroenzuurmethode onder de aandacht krijg, ga ik zeker eens proberen.
Wat ik nu altijd doe is schoonmaakazijn (AH, 40 cent per liter) komt op hetzelfde neer: de roest wegbijten met zuur.

Nee, het komt niet op hetzelfde neer. Azijn is 'alleen maar zuur'. Dat zou vergelijkbaar zijn met het gebruiken van een zoutzuuroplossing van vergelijkbare (zuur)sterkte. Citroenzuur werkt, door zijn struktuur, ook als specifieke metaaloplosser - het trekt de ijzerionen als het ware uit de roest en houdt ze in oplossing (werkt als 'chelator'; oxaalzuur werkt ook zo). Citroenzuur en azijnzuur zijn dus niet vergelijkbaar.

De HG roestoplosser bevat fosforzuur (50%) als sterk zuur (beter dan azijnzuur, en ook beter dan zoutzuur), en gluconzuur (een zuur gemaakt van suiker) als ion-oplosser (vergelijkbaar met wat het citroenzuur doet).
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een oude baco ook zo behandeld (azijn)
1 nacht in de azijn, daarna een staalborstel er overheen en toen in de balistol....ik gebruik hem dagelijks, loopt zeer soepel
 

Igor

Actieve deelnemer
Ik heb laatst een behoorlijk roestige zaag opgeknapt met gewoon azijn..

Zaagblad goed vochtig maken mijn in azijn gedrenkt staalwol en in een goed azijn-doordrenkte krant inwikkelen. In een plasticzak inpakken en een nacht laten inweken. Na 24 uur weer met staalwol schoonboenen en klaar was Igor.

Hier is mijn beschrijving te zien (Engels) met een fotoverslag: https://woodworker.life/one-never-knows/
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nee, het komt niet op hetzelfde neer. Azijn is 'alleen maar zuur'. Dat zou vergelijkbaar zijn met het gebruiken van een zoutzuuroplossing van vergelijkbare (zuur)sterkte. Citroenzuur werkt, door zijn struktuur, ook als specifieke metaaloplosser - het trekt de ijzerionen als het ware uit de roest en houdt ze in oplossing (werkt als 'chelator'; oxaalzuur werkt ook zo). Citroenzuur en azijnzuur zijn dus niet vergelijkbaar.

De HG roestoplosser bevat fosforzuur (50%) als sterk zuur (beter dan azijnzuur, en ook beter dan zoutzuur), en gluconzuur (een zuur gemaakt van suiker) als ion-oplosser (vergelijkbaar met wat het citroenzuur doet).

Interessante informatie Henk! Gezien de successen van de andere forumleden met azijn, lijkt dat dus ook goed te werken. Is dat chemisch te verklaren?
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Na alle positieve reacties van het ontroesten van gereedschap wil ik ook maar eens aan de slag gaan met mijn doosje oudgereedscahp wat ik heb staan. Echter rest er bij mij nog wel een vraag. Als het straks verwijderd is, hoe is de roest dan weer te voorkomen?
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessante informatie Henk! Gezien de successen van de andere forumleden met azijn, lijkt dat dus ook goed te werken. Is dat chemisch te verklaren?

Ja hoor, zuur alleen werkt ook. Maar zuur en een chelator (of een zuur dat ook een chelator is) werkt beter/sneller/effectiever. Met name omdat het zuur niet echt op de roest zelf inwerkt (rood ijzeroxide lost niet op in water en slecht in zuur), maar op het grensvlak van ijzer/staal en roest (roest zit, in tegenstelling tot veel andere oxiden, niet echt vast aan het metalen substraat - vandaar dan ook dat roesten van staal onder de roestlaag gewoon doorgaat, waar oxidelagen op bijvoorbeeld aluminium, en veel andere metalen, het metaal passiveren en beschermen). Een chelator werkt wel rechtstreeks met de roest, en laat het ontroesten dus sneller werken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Na alle positieve reacties van het ontroesten van gereedschap wil ik ook maar eens aan de slag gaan met mijn doosje oudgereedscahp wat ik heb staan. Echter rest er bij mij nog wel een vraag. Als het straks verwijderd is, hoe is de roest dan weer te voorkomen?

Ik verf de vlakken die normaal ook geschilderd zijn opnieuw, en de vlakken die blank blijven spuit ik in met blanke spuitlak van de Action. Die lak is nagenoeg onzichtbaar en heel sterk (blijft lang zitten). Wil je helemaal op safe spelen is een heel dun laagje olie op de blanke vlakken ook nog een optie, bovenop de spuitlak.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
ohja dom, met lak is het natuurlijk lucht en waterdicht. Bedankt voor de tip!
Maar spuiten jullie dat ook op beitels??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.