Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 43
    Ik heb laatst een behoorlijk roestige zaag opgeknapt met gewoon azijn..

Zaagblad goed vochtig maken mijn in azijn gedrenkt staalwol en in een goed azijn-doordrenkte krant inwikkelen. In een plasticzak inpakken en een nacht laten inweken. Na 24 uur weer met staalwol schoonboenen en klaar was Igor.

Hier is mijn beschrijving te zien (Engels) met een fotoverslag: https://woodworker.life/one-never-knows/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Nee, het komt niet op hetzelfde neer. Azijn is 'alleen maar zuur'. Dat zou vergelijkbaar zijn met het gebruiken van een zoutzuuroplossing van vergelijkbare (zuur)sterkte. Citroenzuur werkt, door zijn struktuur, ook als specifieke metaaloplosser - het trekt de ijzerionen als het ware uit de roest en houdt ze in oplossing (werkt als 'chelator'; oxaalzuur werkt ook zo). Citroenzuur en azijnzuur zijn dus niet vergelijkbaar.

De HG roestoplosser bevat fosforzuur (50%) als sterk zuur (beter dan azijnzuur, en ook beter dan zoutzuur), en gluconzuur (een zuur gemaakt van suiker) als ion-oplosser (vergelijkbaar met wat het citroenzuur doet).
    Interessante informatie Henk! Gezien de successen van de andere forumleden met azijn, lijkt dat dus ook goed te werken. Is dat chemisch te verklaren?

Na alle positieve reacties van het ontroesten van gereedschap wil ik ook maar eens aan de slag gaan met mijn doosje oudgereedscahp wat ik heb staan. Echter rest er bij mij nog wel een vraag. Als het straks verwijderd is, hoe is de roest dan weer te voorkomen?
    Laatst gewijzigd door HBhout; 13-03-18 om 19:28.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker Bekijk Berichten
    Interessante informatie Henk! Gezien de successen van de andere forumleden met azijn, lijkt dat dus ook goed te werken. Is dat chemisch te verklaren?
    Ja hoor, zuur alleen werkt ook. Maar zuur en een chelator (of een zuur dat ook een chelator is) werkt beter/sneller/effectiever. Met name omdat het zuur niet echt op de roest zelf inwerkt (rood ijzeroxide lost niet op in water en slecht in zuur), maar op het grensvlak van ijzer/staal en roest (roest zit, in tegenstelling tot veel andere oxiden, niet echt vast aan het metalen substraat - vandaar dan ook dat roesten van staal onder de roestlaag gewoon doorgaat, waar oxidelagen op bijvoorbeeld aluminium, en veel andere metalen, het metaal passiveren en beschermen). Een chelator werkt wel rechtstreeks met de roest, en laat het ontroesten dus sneller werken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HBhout Bekijk Berichten
    Na alle positieve reacties van het ontroesten van gereedschap wil ik ook maar eens aan de slag gaan met mijn doosje oudgereedscahp wat ik heb staan. Echter rest er bij mij nog wel een vraag. Als het straks verwijderd is, hoe is de roest dan weer te voorkomen?
    Ik verf de vlakken die normaal ook geschilderd zijn opnieuw, en de vlakken die blank blijven spuit ik in met blanke spuitlak van de Action. Die lak is nagenoeg onzichtbaar en heel sterk (blijft lang zitten). Wil je helemaal op safe spelen is een heel dun laagje olie op de blanke vlakken ook nog een optie, bovenop de spuitlak.

Hard aan het werk ermee, krijgt het gereedschap geen tijd meer om te roesten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Hard aan het werk ermee, krijgt het gereedschap geen tijd meer om te roesten

Spuitbus met blanke lak van de action.
    sometimes you just need a bigger hammer

ohja dom, met lak is het natuurlijk lucht en waterdicht. Bedankt voor de tip!
    Maar spuiten jullie dat ook op beitels??

ohja dom, met lak is het natuurlijk lucht en waterdicht. Bedankt voor de tip!
    Maar spuiten jullie dat ook op beitels??
    Enkel de bovenkant.

Forum Rechten