Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43

Chemisch ontroesten?

Dit weekend eens geëxperimenteerd met een andere manier van ontroesten, namelijk met behulp van citroenzuur. Het resultaat vind ik zeker zo goed als elektrolytisch ontroesten, en het is minder omslachtig.
    Benodigdheden: citroenzuur in kristalvorm, een koffielepel, een kom water, en een hoop verroeste prullen.

Als voorbeeld heb ik enkele zwaar verroeste holpijpen genomen, deze had ik enkele jaren geleden eens gevonden in een scheepswrak, maar er altijd al tegenop gezien om ze via schuren terug wat op te frissen.

De procedure is heel simpel, neem een kom met water, gooi de verroeste zooi erin, voeg (in dit geval) twee lepels citroenzuur toe en heb twee dagen geduld, het eindresultaat is ongelofelijk.
    Na de boel gedroogd te hebben er even over met een staalborstel, daarna een beurt op de slijpsteen en klaar voor gebruik.
    Zolang je belletjes ziet op het oppervlak van het metaal is het mengsel actief, is dit niet meer zichtbaar en zijn de stukken nog te roest, dan gewoon een nieuw mengsel aanmaken.

Het procedé is reukloos, gasloos en volstrekt veilig, en het restafval kan gewoon in de tuin
    Het citroenzuur kan je bestellen bij onlineshops voor wijn- en bierbrouwers, of bij de apotheker.

Onderstaand wat foto's tijdens de "werken"

Mvg,

André

Attached files

Re: Chemisch ontroesten?

Geniaal gewoon! Wilde het binnenkort ook eens proberen met elektrolyse, maar dit is wel een stuk eenvoudiger. Welke verhouding wordt geadviseerd?

Ziet er simpel en goed uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TH0M
    Geniaal gewoon! Wilde het binnenkort ook eens proberen met elektrolyse, maar dit is wel een stuk eenvoudiger. Welke verhouding wordt geadviseerd?
    De verhouding is niet kritisch, bij een "mager" mengsel duurt het alleen wat langer.
    In het voorbeeld heb ik twee koffielepels gebruikt voor één liter water, maar zodra je belletjes ziet verschijnen op het metaaloppervlak zit je goed.

Mvg,

André

HG heeft ook een kant en klare ontroester. Maar citroenzuur is een zeer ondergewaarderd schoonmaakmiddel. Vaak effectiever en veel goedkoper dan kant en klare schoonmaakmiddelen.
    Volgens mij komt er bij een reactie van een metaal met een zuur gas (waterstof) en water vrij.Mijn kennis is een beetje roestig :lol: :lol: op dit gebied en we hebben vast wel een kenner op het forum :?: . misschien is het verstandig om bij grotere oppervlakten buiten te werken.

Wauw, goede tip zeg! Ik deed het tot nu toe electrolytisch, maar dit is wat je zegt veel minder omslachtig.
    Bedankt!

In het verleden gebruikten we wel eens oxaal zuur ,dit was overal te koop toen.
    De NS stelde het beschikbaar als je bijv metaal splinters (vonken) in je lak had.
    Je auto wassen,en hoppa,roestvrij.
    Nu is het spul moeilijker te krijgen,vanwege arbo eisen etc.
    Dat citroen zuur is een goede tip.

Bedankt.

8-)

Op mijn oude jachtgeweer, een oude Simson uit 1974 zaten een paar roestvlekken. Heel jammer, daar de loop van binnen spiegelglad is. Ik heb deze roestvlekken behandeld met roes-omvormer. De geroeste plekjes zijn net zo blauw als de rest van de loop. Het geheel ziet eruit als nieuw.

Hey tuoh,

Als ik het goed heb is citroenzuur ook prima om koper te poetsen. Heb je dat al getest? Ik doe dat nu in een potje met Amoniak (buiten) en dat stinkt :-) maar werkt wel goed bij sterk vervuilde deurklinken en slotplaten in koper.

Op koper heb ik nog niet getest, maar ik zal er de komende dagen eens werk van maken.
    Gelukkig is er aan boord van een schip materiaal genoeg dat wel een poetsbeurt kan gebruiken.
    Binnenkort dus een vervolg op het thema.

Mvg,

André

Forum Rechten