Chemisch ontroesten?

tuoh

Oud hout
Dit weekend eens geëxperimenteerd met een andere manier van ontroesten, namelijk met behulp van citroenzuur. Het resultaat vind ik zeker zo goed als elektrolytisch ontroesten, en het is minder omslachtig.
Benodigdheden: citroenzuur in kristalvorm, een koffielepel, een kom water, en een hoop verroeste prullen.

Als voorbeeld heb ik enkele zwaar verroeste holpijpen genomen, deze had ik enkele jaren geleden eens gevonden in een scheepswrak, maar er altijd al tegenop gezien om ze via schuren terug wat op te frissen.

De procedure is heel simpel, neem een kom met water, gooi de verroeste zooi erin, voeg (in dit geval) twee lepels citroenzuur toe en heb twee dagen geduld, het eindresultaat is ongelofelijk.
Na de boel gedroogd te hebben er even over met een staalborstel, daarna een beurt op de slijpsteen en klaar voor gebruik.
Zolang je belletjes ziet op het oppervlak van het metaal is het mengsel actief, is dit niet meer zichtbaar en zijn de stukken nog te roest, dan gewoon een nieuw mengsel aanmaken.

Het procedé is reukloos, gasloos en volstrekt veilig, en het restafval kan gewoon in de tuin :)
Het citroenzuur kan je bestellen bij onlineshops voor wijn- en bierbrouwers, of bij de apotheker.

Onderstaand wat foto's tijdens de "werken" :D :D


Mvg,

André

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Geniaal gewoon! Wilde het binnenkort ook eens proberen met elektrolyse, maar dit is wel een stuk eenvoudiger. Welke verhouding wordt geadviseerd?
 

tuoh

Oud hout
TH0M zei:
Geniaal gewoon! Wilde het binnenkort ook eens proberen met elektrolyse, maar dit is wel een stuk eenvoudiger. Welke verhouding wordt geadviseerd?

De verhouding is niet kritisch, bij een "mager" mengsel duurt het alleen wat langer.
In het voorbeeld heb ik twee koffielepels gebruikt voor één liter water, maar zodra je belletjes ziet verschijnen op het metaaloppervlak zit je goed.

Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
HG heeft ook een kant en klare ontroester. Maar citroenzuur is een zeer ondergewaarderd schoonmaakmiddel. Vaak effectiever en veel goedkoper dan kant en klare schoonmaakmiddelen.
Volgens mij komt er bij een reactie van een metaal met een zuur gas (waterstof) en water vrij.Mijn kennis is een beetje roestig :lol: :lol: op dit gebied en we hebben vast wel een kenner op het forum :?: . misschien is het verstandig om bij grotere oppervlakten buiten te werken.
 
A

Anonymous

Guest
In het verleden gebruikten we wel eens oxaal zuur ,dit was overal te koop toen.
De NS stelde het beschikbaar als je bijv metaal splinters (vonken) in je lak had.
Je auto wassen,en hoppa,roestvrij.
Nu is het spul moeilijker te krijgen,vanwege arbo eisen etc.
Dat citroen zuur is een goede tip.

Bedankt.

:cool:
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Op mijn oude jachtgeweer, een oude Simson uit 1974 zaten een paar roestvlekken. Heel jammer, daar de loop van binnen spiegelglad is. Ik heb deze roestvlekken behandeld met roes-omvormer. De geroeste plekjes zijn net zo blauw als de rest van de loop. Het geheel ziet eruit als nieuw.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hey tuoh,

Als ik het goed heb is citroenzuur ook prima om koper te poetsen. Heb je dat al getest? Ik doe dat nu in een potje met Amoniak (buiten) en dat stinkt :) maar werkt wel goed bij sterk vervuilde deurklinken en slotplaten in koper.
 

tuoh

Oud hout
Op koper heb ik nog niet getest, maar ik zal er de komende dagen eens werk van maken.
Gelukkig is er aan boord van een schip materiaal genoeg dat wel een poetsbeurt kan gebruiken.
Binnenkort dus een vervolg op het thema.

Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is handige informatie Andre! Verdund citroenzuur schijnt ook de kleur van vervaald purperhard weer op te halen, ik weet niet of je een stukje hebt liggen, maar daar ben ik nog steeds nieuwsgierig naar.

jaap
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Klopt volledig! Ik heb ooit bij wijze van test een plankje purperhart half behandeld met gewoon citroensap en de andere helft onbehandeld gelaten. Het behandelde deel kreeg onmiddelijk een diepere kleur. Na een jaar in de zon (achter glas) gelegen te hebben was het onbehandelde deel wat vergrijsd maar het behandelde deel was nog steeds paars. Het was wel lichter van kleur. Het werkt dus ook preventief.
 

Frederik

Nieuw lid
11 sep 2011
1
0
knap ! en al een goed adres gevonden waar je het voor een goede prijs kunt bestellen,

ga ook eens googelen,laat het je nog weten.

grts
Frederik :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Citroenzuur heb ik toevallig gevonden in de AH in het schap met de Surinaamse bakspulletjes. Een klein potje met korrels voor 0.99. Niet heel voordelig maar als je het even uit wilt proberen en toch juist boodschappen moet doen...
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Bedankt voor die gouden tip. Heb het geprobeerd en was verbaasd dat het zo goed ging.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Het spul doet zijn werk naar behoren,en je kunt het kopen bij de drogist.
v7e2w6.jpg


Mvg,
Rudy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Woodworker zei:
Hmm, ik heb de hele AH bekeken, maar ik kon niks vinden. En als je het personeel vraagt naar citroenzuur....

Heb je een afbeelding ofzo van het potje seek?

Wij hebben zo'n reuze AH. Misschien hebben die meer assortiment? Het stond in een rek met bonenmeel, roti mix, soda en nog meer typisch surinaamse dingen. Gewoon een klein potje, net een soort kriudenpotje. Sorry ik heb er geen foto van gemaakt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.