Taxus stam gevonden

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
Ik heb een aantal weken geleden een Taxus stam gevonden van ongeveer 3m. lang en ongeveer 30cm doorsnee.
Ik heb hier planken van gezaagd van 6 cm dik zodat ik ze met de zaagtafel kleiner kan zagen in stukken die ik wil gebruiken.
Maar voorlopig staan ze buiten te drogen voor ik ze ga gebruiken

[album]210[/album]

[album]211[/album]

[album]212[/album]

[album]213[/album]

[album]214[/album]

[album]215[/album]

[album]216[/album]
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Dat ziet er echt super gaaf uit zeg! Als ik je foto's goed bekijk dan heb je dit uit de "losse" pols gezaagd? Zoja erg knap! Afgelopen winter heb ik met de kettingzaag ook een 2tal plakjes uit een stam gezaagd.

De ketting had hier veel moeite mee. Heb je de ketting die je gebruikt zelf geslepen om te schulpen of heb je wellicht een speciale ketting hiervoor gekocht?

Groetjes,
Ralph
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
Ik heb inderdaad uit de loos hand gezaagd.
De ketting had ik op 10 graden geslepen en gezorgd dat de tanden precies even lang waren, verder de dieptestellers iets verder afgeslepen.
Ik heb een zaag met een vrij hoog vermogen.

Ik heb het ook een keer gedaan met een Quercus(eik) en een Prunus stam.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dat is een mooie vondst! Persoonlijk had ik het spinthout erop laten zitten ter contrast met het oranje kernhout, maar ieder z'n meug. Hele mooie golvende tekening in het hout, vooral 2 foto van onder. :eek:

Het probleem wat ik had met planken zagen was dat vanaf mijn kant de sneden mooi evenwijdig waren, maar dat aan de achterkant de zaag toch ietsjes ging lopen. Dat heb ik toen opgelost met een grote spiegel aan de achterkant. Nu lag mijn stam horizontaal, en ik vermoed dat je minder problemen hebt als je het doet zoals jij hier gedaan (verticaal) hebt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
685
Emst
De eerste paar keer heb ik het liggend gedaan, tot ik een eiken stammetje van een meter had en rechtop gezet, dit ging gelijk sneller en makkelijker.
Als je de stam staande vastzet dan zakt de zaag al een beetje vanzelf door het hout, je kan het veel langer volhouden.
Maar je kan beter eiken zagen dan Taxus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.