Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: vijverrand

vijverrand

Voor mijn vierkante vijver 4x4 heb ik een hardhoutsoort nodig (of gelijkwaardig) van 250mm tot 300mm breed en min 25mm dik het liefst in minimale lengtes van 2 meter lang zodat ik 2 stukken nodig heb om een kant te doen is er van het zelfde materiaal er dan ook nog iets bij van +- 7 tot 12 cm breed te vinden zou dit super zijn.
    ik heb al wat lopen zoeken op het net maar kan niets vinden
    het probleem bij vijders is natuurlijk het water (duh)
    maar nog veel belangrijker het leven er in.
    je kan dus niet zomaar elke verf gebruiken in verband met het vergiftigen (ook op lange duur) van de bewoners.
    weet iemand een geschikte houtsoort zou ik dit ook fijn vinden

Mvg, M@DE

Re: vijverrand

Hey madeinnl,

Welkom op dit forum :-)

Ik ben (ook) een bezitter van een (koi) vijver en ik weet inderdaad wat een verkeerde houtsoort en of olieen kan doen.
    Ik neem aan dat je op zoek bent naar een randafwerking?
    Zo ja, waarom gebruik je gewoon geen hardsteen? Belgisch hardsteen of leisteen?

Gr,

Bjorn

Je zou ook kunnen kijken naar damwand delen. Die hebben nog een messing en groef zodat je ze over de lengte in elkaar kunt steken. En zijn goed verkrijgbaar in bredere maten van 20 a 30cm. Je kan ze verticaal gebruiken en 2/3 in de grond slaan. Maar ook horizontaal op een balken constructie oid.

Standaard worden damwand delen niet behandeld met olie of verf. Ze vergrijzen dan wel door het UV-licht maar de duurzaamheid is zo goed dat ze zeker 25-30 jaar mee gaan. Houtsoorten die je veel tegenkomt zijn bijv. Angelim Vermelho of Azobé. Of ze giftige stoffen in het water afgeven zou je moeten uitzoeken. Maar het lijkt me sterk.

Heb wel is gehoord van mensen die een damwand/schoeiing van geimpregneerd hout hebben gemaakt. Die kon een paar weken later onder toezicht van de mileuinspectie worden verwijderd. Dus dat moet je iig. niet gebruiken. Laat allemaal zware metalen los in het water.

is dit niet een goed alternatief?

http://www.haalhout.nl/aquawood/index.htm

groet,

Burijn

Forum Rechten