trap

koen

Nieuw lid
10 dec 2008
2
0
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en ik ben bezig met een trap. We hebben flink verbouwd (niet alles is af, boven moet nog alles afgewerkt worden) en ik heb besloten de trap zelf te maken. Ik heb namelijk een oom met een boomzaag die mij twee eikenhouten stammen verzaagd heeft. Voor het hout op maat te maken heb ik me een Felder BF6-31 aangeschaft.
De trap bestaat twee delen en een bordes op de 90 graden draai te realiseren. Het eerste deel heb ik gisteren in elkaar gezet, zie bijlage.
Ik vind het vooralsnog niet slecht gelukt voor een beginneling als ik ;) .

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ziet er goed uit,, maar even een vraagje
wanneer is het hout gezaagd en hoe droog is het hout?
vers gezaagd eiken is namelijk niet echt geschikt om trappen van te maken
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Koen,
Welkom op dit forum.
Complimenten voor hoe de trap er uitziet.
Maar relaterend op wat ons houtmannetje zei over eikenhout, ik hoop dat je oom die elkenhouten stammen een flinke tijd geleden heeft verzaagd. Eigenlijk is eikenhout een ''tricky'' houtsoort zeker als het nog niet droog genoeg is.
Ad
 

koen

Nieuw lid
10 dec 2008
2
0
Het hout komt uit een bos en de bomen waren al een hele tijd dood. Een stam stond nog recht en het spint was geheel verrot, deze was al zeker 10 jaar dood. Het hout hiervan viel erg tegen er zitten scheuren in en lelijke verkleuringen (zie het bovenste stootbord). De andere stam lag ook al een tijdje, het hout hiervan was wel erg mooi. Na het verzagen heeft het nog ongeveer 1 1/2 jaar op de wind liggen te drogen.
Ik heb de indruk dat het hout goed droog is.
Verder heb ik alle treden en de linker trapboom in de lengterichting doorgezaagd en om en om tegen elkaar gelijmd. Voor de zekerheid heb ik daarbij aan beide zijden een groef gefreesd en een stuk multiplex als veer gebruikt.
Verder blijft het afwachten wat het hout doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.