onbekende houtverbinding

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vanmiddag was ik bezig met het oefenen van mijn zwaluwstaarten. Tijdens het verplichte kopje thee kwam ik aan het denken over andere verbindingen. Onderstaande kwam uit de bus, nu weet ik niet of dit al een bestaand iets is. Wie kan mij verder helpen met dit mysterie??

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Volgens mij is dit een Rickse zwaluwstaart. :mrgreen:
Een normale zwaluwstaart kan in een richting krachten overbrengen door de wigvorm. Tevens wordt het lijmoppervlak vergroot.
Bij jouw versie doen twee staarten niet mee aan de krachtsoverdracht door de omgekeerde wigvorm. Wel is het lijmoppervlak hetzelfde als een reguliere zwaluwstaart. De dunne staartjes aan de onder- en bovenkant doen ook niet veel voor de overdracht van krachten.
Omdat je een dergelijke vorm van zwaluwstaart niet verwacht heeft het wel een verrassend optisch effect.
Het is in ieder geval een vorm die je niet met de normale mallen en DT-frezen kan maken. ;)
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik vind hem er optisch wel heel leuk uitzien

voor doosjes is de kracht niet zo heel belangrijk maar het ziet er wel grappig uit :)

groeten Bas
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hey Rick, da's een erg mooie variatie van de zwaluwstaart. Je ziet deze niet zo veel, en weet ook niet de naam.
In het boek Meubelmaken, het complete handboek van Roger Holmes staat een foto van een tafel met volgens mij dezelfde verbinding. In het bijschrift staat dat het een zwaluwstaart naar Japans design is.
 
A

Anonymous

Guest
Je ziet vaak hele mooie verbindingen in meubels,maar dan meer de design kant zeg maar.
Commercieel zou ik zeggen dat het erg duur is om zoiets te gaan maken,dus waarschijnlijk een stukje huisvlijt van een hout fanaat.


:cool:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bedankt voor de reactie's. Mocht er nog geen naam zijn voor deze verbinding dan zou ik hem graag " Haze-oren" noem, hahaha.

@Henkus : qua tijd valt dit mee, ik geloof dat ik 15 minuten bezig was.
@coco : mocht je dat boek nog eens voorbij zien komen wil je me dan een seintje geven
@wr1944:het is een redelijk stevige verbinding, ik heb er als een gek aan staan trekken en wrikken maar het zit echt vast. een zwaluwstaart is echter wel sterker lijkt me
@bas : bedankt, ik denk inderdaad dat ik een doosje ga maken met deze verbinding
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Google maar eens op japanse zwaluwstaart, daar vind je nog meer van zulke aparte verbindingen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik herken hem ook uit het boek dat Coko aanhaalt.

Japanse zwaluwstaart:
4200745572_6e8eb96fa2.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
En opzich is het best wel apart om te zien dat je zelf ook op een dergelijk ontwerp uitkomt, terwijl je hem niet in gedachten had toen je de verbinding aan het maken was. Wel mooi dat je dan onafhankelijk van het al bestaande toch op hetzelfde resultaat komt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wilco, hoe leuk het ook is op je op de bekende paden te begeven. Het avontuur van het onbekende trekt mij altijd enorm !!! Daarnaast vind ik de naam "Haze-oren"wel leuk klinken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.