Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

onbekende houtverbinding

Vanmiddag was ik bezig met het oefenen van mijn zwaluwstaarten. Tijdens het verplichte kopje thee kwam ik aan het denken over andere verbindingen. Onderstaande kwam uit de bus, nu weet ik niet of dit al een bestaand iets is. Wie kan mij verder helpen met dit mysterie??

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: onbekende houtverbinding

Volgens mij is dit een Rickse zwaluwstaart. :mrgreen:
    Een normale zwaluwstaart kan in een richting krachten overbrengen door de wigvorm. Tevens wordt het lijmoppervlak vergroot.
    Bij jouw versie doen twee staarten niet mee aan de krachtsoverdracht door de omgekeerde wigvorm. Wel is het lijmoppervlak hetzelfde als een reguliere zwaluwstaart. De dunne staartjes aan de onder- en bovenkant doen ook niet veel voor de overdracht van krachten.
    Omdat je een dergelijke vorm van zwaluwstaart niet verwacht heeft het wel een verrassend optisch effect.
    Het is in ieder geval een vorm die je niet met de normale mallen en DT-frezen kan maken.

ik vind hem er optisch wel heel leuk uitzien

voor doosjes is de kracht niet zo heel belangrijk maar het ziet er wel grappig uit

groeten Bas

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Hey Rick, da's een erg mooie variatie van de zwaluwstaart. Je ziet deze niet zo veel, en weet ook niet de naam.
    In het boek Meubelmaken, het complete handboek van Roger Holmes staat een foto van een tafel met volgens mij dezelfde verbinding. In het bijschrift staat dat het een zwaluwstaart naar Japans design is.

Je ziet vaak hele mooie verbindingen in meubels,maar dan meer de design kant zeg maar.
    Commercieel zou ik zeggen dat het erg duur is om zoiets te gaan maken,dus waarschijnlijk een stukje huisvlijt van een hout fanaat.

8-)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Bedankt voor de reactie's. Mocht er nog geen naam zijn voor deze verbinding dan zou ik hem graag " Haze-oren" noem, hahaha.

@Henkus : qua tijd valt dit mee, ik geloof dat ik 15 minuten bezig was.
    @coco : mocht je dat boek nog eens voorbij zien komen wil je me dan een seintje geven
    @wr1944:het is een redelijk stevige verbinding, ik heb er als een gek aan staan trekken en wrikken maar het zit echt vast. een zwaluwstaart is echter wel sterker lijkt me
    @bas : bedankt, ik denk inderdaad dat ik een doosje ga maken met deze verbinding

Google maar eens op japanse zwaluwstaart, daar vind je nog meer van zulke aparte verbindingen.

Ik herken hem ook uit het boek dat Coko aanhaalt.

Japanse zwaluwstaart:

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

viewtopic.php?f=3&t=2968

....uhm....sorry....er staat zelf eaa geschreven op woodworking.nl.....had ik toch moeten weten,hahaha. ik zal eens op zoek gaan naar dat boek. erg gaaf!!

Rick is dit niet de reden voor ons forum. Samen weten we veel meer dan alleen.

Forum Rechten