Schilderijlijsten

WR1944

Oud hout
Het begint tot de kennissen van m'n vrouw door te dringen dat ik het een en ander met hout doe. Resultaat: een opdracht tot het maken van schilderijlijsten.
Bij de lokale bouwmarkt hadden ze zegge en schrijve een enkel profiel voor lijsten. Dat was geschikt voor een opdrachtgeefster. De andere wilde een soort tapijt inlijsten met de afbeelding van een lokaal voorkomende vogel, genaamd cardinal naar z'n felle rode kleur. Voor die lijst vond ik een zgn. chair rail met een bladmotief. Dat is een rail die de muur moet beschermen tegen beschadigingen van de stoelruggen. Maar de rail wordt ook vaak gebruikt om de muur horizontaal in twee te delen als er verschillende soorten muurbedekking worden gebruikt.
Omdat het tapijt een paar millimeter dik is en in de lijst niet mag gaan zakken maak ik van hardboard een kader waar het tapijt in valt. Dan komt er nog een plaat hardboard om het tapijt op te sluiten tegen het glas. Daarom heb ik een houten strip rondom de achterkant van de lijst gemaakt.
Nu nog het glas zien te bemachtigen en twee platen hardboard. Dan kan ik alles afwerken.
Ik heb geprobeerde de versiering op beide lijsten in de hoeken mooi te laten aansluiten maar de ene lijst had een onregelmatige tussenafstand en de andere had te grote afstand tussen de afbeeldingen. Dus heb ik alles strak aan de maat gemaakt zonder naar het motief te kijken.
Het is geen haute cuisine uit de houtbewerkingskeuken, ik laat jullie ook de simpele klusjes zien.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Die gaatjes zijn inderdaad een nadeel. Ik moet nog even met de opdrachtgevers overleggen of ze de lijsten donker gebeitst willen hebben. Dan zie je ze bijna niet meer. Anders vul ik het op met vloeibaar hout.
Voor een volgende lijst ga ik op de hoeken een klein stripje hout lijmen, zo'n 10 mm dik, die vangen dan de deukjes op. Met de schaaf is het zo weer glad.
Maar de voordelen zijn zo groot dat ik er wel extra moeite tegenover wil stellen.
 

WR1944

Oud hout
brambomb zei:
Je zou ook kunnen denk aan een spanband

Daar heb ik er verscheidene van. Dat werkt redelijk maar in de hoeken wil het nog weleens verschuiven. Met de band op spanning kan je die hoeken niet meer goed corrigeren. En een lijst had een flinke groef langs de omtrek. Daar had de band niet eens gekund. En nu vallen de putjes daar mooi in weg.
Ik gebruik de spanband alleen als de hoeken gefixeerd zijn met bijvoorbeeld domino's of een nog net uitstekend spijkertje.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
fijn bedacht en het resultaat mag er wezen .
leuke klemmetjes om dat verstel te lijmen ;)


groetjes
ruben
 

WR1944

Oud hout
Het afgelopen weekend heb ik glas gekocht voor beide lijsten. Ik moet alleen in een kantooruitrusting winkel (Staples) nog een plaat wit karton kopen als achtergrond voor een afbeelding. In dezelfde shopping run twee platen hardboard bij Home Depot gekocht van 2x4 en 3/16" dik (ca 600 x 1200 mm en ietsje dikker dan 4,5 mm). Deze dikte was m'n geschatte dikte van het tapijtje dat in een lijst verwerkt gaat worden.
De hardboard platen op maat gezaagd en in een plaat een rechthoekig gat gemaakt waar het tapijt in valt. Omdat ik voortdurend in en uit de basement was heb ik er geen foto's van kunnen maken.
Uiteindelijk wordt het een soort sandwich, glas, tapijt in hardboard frame en een hardboard plaat om het aan de achterkant op te sluiten. Gelukkig was de houten rand achterop het frame even dik als het glas en twee hardboard diktes. Met vier schetsplaatjes uit triplex werd alles opgesloten en had ik ook extra versteviging in de hoeken. Want het gewicht is uiteindelijk toch aanzienlijk geworden, 14.2 lbs ofwel bijna 6,5 kg.
Ik hou van een opgeruimde werkplaats maar ik hou niet van opruimen. Dat is een voortdurend intern conflict. :mrgreen:

Attached files
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
WR1944 zei:
Die gaatjes zijn inderdaad een nadeel. Ik moet nog even met de opdrachtgevers overleggen of ze de lijsten donker gebeitst willen hebben. Dan zie je ze bijna niet meer. Anders vul ik het op met vloeibaar hout.
Voor een volgende lijst ga ik op de hoeken een klein stripje hout lijmen, zo'n 10 mm dik, die vangen dan de deukjes op. Met de schaaf is het zo weer glad.
Maar de voordelen zijn zo groot dat ik er wel extra moeite tegenover wil stellen.

Die gaatjes van de klemmen kun je ondervangen, door hoekprofiel-houtjes vast te timmeren aan de achterkant van de lijst. Je maakt dan gaatje in het hoekprofiel en niet in de lijst.
 

WR1944

Oud hout
[quote="nyckle]Die gaatjes van de klemmen kun je ondervangen, door hoekprofiel-houtjes vast te timmeren aan de achterkant van de lijst. Je maakt dan gaatje in het hoekprofiel en niet in de lijst.[/quote]

Dat lijkt een oplossing maar dan is de klemkracht buiten de feitelijke lijst en dan heb je een grote kans op kieren.
 

WR1944

Oud hout
Als je de klemmen ongeveer halverwege de dikte van de lijst plaatst dan verdeel je de klemkracht redelijk gelijkelijk over de hoogte van de lijst. Ga je de klemmen meer uit het midden plaatsen dan krijg je een ongelijke verdeling van klemkracht en de mogelijkheid van kieren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.