krullen van nat hout en broei

Bennie

Nieuw lid
12 okt 2009
2
0
Beste forumleden,
Hoe gaan jullie om met het draaien van nat hout en het opruimen van de ontstane krullen? Als ik een schaal maak heb ik vaak een vuilniszak vol met houtkrullen. Ik kan me voorstellen dat deze natte krullen gaan broeien en spontaan kunnen ontbranden in een vuilniszak. Nooit heb ik hier een waarschuwing over gelezen in de vakbladen of op internet. Wat zijn jullie inzichten hierin en welke werkmethoden zijn er voor een schone werkplaats waar met nathoutkrullen gewerkt wordt.
Groeten,
Bennie
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit lijkt me een onwaarschijnlijk scenario. Als er iets gemakkelijk broeit, is het vers gemaaid gras. Dit kan na een dag een temperatuur geven die meer dan handwarm is. Maar ik heb nog nooit gehoord van een GFT container die spontaan gesmolten is. Voor houtkrullen lijkt me dit onwaarschijnlijk. Ik heb al flinke hopen zaagsel gemaakt met de kettingzaag, maar daar heb ik nooit broei in waargenomen. Maar kan je die krullen nergens in de tuin kwijt? Ze kunnen perfect dienen als mulchlaag, of gewoon op de composthoop.

Mathieu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zal niet zo gauw gebeuren. Wat je bij die oliedoeken ziet is dat de warmte die ontstaat door de droging van de olie niet weg kan omdat de doeken te goed isoleren. Gevolg: doek en olie worden warmer, droging gaat sneller, er ontstaat nog meer warmte die niet weg kan en uiteindelijk: fikkie. De structuur van krullen is zo los dat de warmte die ontstaat goed afgevoerd kan worden. Tweede punt is dat de olie bij een veel lagere temperatuur ontvlamt dan hout.

Om met Crocodile Dundee te spreken: "No worries mate!"

Arthur
 

Bennie

Nieuw lid
12 okt 2009
2
0
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal in vervolg zonder zorgen mijn nathoutkrullen in plastic vuilniszakken doen en weggooien.
Groeten,
Bennie
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Wat je wel kunt hebben van natte krullen is schimmel. Als het echt spetse nat is en je hebt een hele hoop(die je dan laat liggen) dan krijg je veel haar en kleuren. Probleems dat dit ook een geurtje geeft:).

Maar warm is dit niet.
De krullen hier gaan ook in de tuin. Zowel voor compost mulching als andere toepasingen.

Zijn er hier veel mensen die nathout draaien?

Chris
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik ben erg zuinig op de krullen van mijn draaiwerk. Vooral kers. Die gaan in een speciaal zakje, bestemd voor de bbq. Dubbel genieten. Eerst het draaien en dan de smaak van kersenhout-rook op je vlees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.