Afstellen lintzaag

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Fred,

Zelf heb ik ook een Inca Euro 260. Het verschil tussen de laagste en hoogste stand van de bovengeleider is er bij mij ook. Je kan de geleider precies in het midden zetten en dan de achterlager nèt tegen het zaaglint aan stellen. Ik vind dat de zaag zelfs stabieler loopt als ie continue tegen de lagers aanloopt. Op deze manier heb je in de hoogste stand nog 1mm vrij, daar is goed mee te werken.

Omdat het onderwiel niet gekanteld kan worden denk ik dat het niet op te lossen is hiermee. Idealiter zo afstellen dat hier ook de tanden netjes buiten het rubber vlak lopen, dit is beter voor je levensduur van je machine en je zaaglintzetting.

Je zou het bovenwiel proberen naar achter te kunnen zetten. Er zitten 2 zwarte stalen plaatjes met inbusschroefjes die het "blok" (waar het wiel aanvast zit) tegenhouden. Hier zou je evt. aluminium plaatjes oid. tussen kunnen zetten, om te zorgen dat het geheel een 1 a 2mm naar achter komt. Maarja het wordt wel een hele klus om even wat uit te proberen. :D

Succes ermee,

David
 

tuoh

Oud hout
De Inca 260 ken ik niet, maar ik vermoed dat het cijfer in de naam duid op de wieldiameter? Belangrijkst bij deze machines is dat het aandrijfwiel voldoende kracht kan overbrengen op het relatief smalle zaagblad. Daarom de keuze van de fabrikant om het zaaglint op zijn volle breedte op het onderste wiel te laten lopen. Komt ook bij dat bij deze machines de zaagspanning relatief laag is, te laag om de zetting uit de tanden te drukken bij vol contact van het loopvlak. Ik zou daar dus niks aan doen, tenzij je mocht ondervinden dat het zaaglint schuin wegloopt als gevolg van een onevenwichtige tandzetting. Maar bij deze machines verwacht ik hier geen problemen mee.

Dat de geleider niet mooi evenwijdig staat met het zaaglint is ook niet abnormaal, dat komt wel meer voor, zelfs bij professionele machines. Bij het verplaatsen van de zaaggeleiding moet dan ook altijd de speling met de geleidewielen gecontroleerd worden, zeker met het achterste geleidewiel. Even bijstellen kost maar enkele seconden tijd, dat is dus geen probleem.

Mvg,

André
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Ik heb ook een inca 260. Bij mijn 1/2 " lint laat ik de tanden over het wiel uitsteken maar bij smalle linten niet. Volgens de gebruiksaanwijzing laat je de tanden over het rubber lopen.
Als het lint er af loopt hoor je een tik en staat het lint stil. Valt dus wel mee. Wel je vingers een paar cm uit de buurt van het lint houden.

Minn machine zaagt goed maar om fineer te kunnen zagen moet ik nog wat tunen.
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind het ook geen probleem hoor een kleine afwijking, maar ik zoek graag naar de hoogst haalbare instelling.
Ook denk ik dat de tandzetting niet verloren gaat als hij over het rubber loopt. er komt weinig spanning op vergeleken met een grote lintzaag. de wielen zijn inderdaad 26cm..

David bedoel je zoals de foto hieronder?? ik ben een beetje aan het knoeien met een kartonnetje ertussen... lijkt wel te werken.. als ik het goed krijg maak ik een stalen plaatje of iets dergelijks van de juiste dikte..

19102012274_zpsfc93515e.jpg


Ik hou jullie op de hoogte..
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Heb de lintzaag nu redelijk afgesteld, goed genoeg voor de meeste werkzaamheden.
Maar als ik een plank eiken van 12cm hoog zaag, is het resultaat een scheve plank..

Heb het zaaglint bij EOGS laten maken, na dat ik het zaaglint binnen had merkte ik dat de las niet echt strak was en ook tikte deze tegen de geleideblokjes van de bovengeleiding. Ik heb de lintzaag terug gedaan en de week erop weer terug gekregen, een stuk beter. Maar toch heb ik mijn twijfels bij deze lintzagen. ook hebben ze geen keuze uit verschillende tandsteek alleen 4tpi.
Nu lees ik hier goede verhalen over Tuffsaws... misschien moet ik dit eens proberen...

Zoals ik eerder al zei, is de lintzaag niet van mij, maar heb ik de lintzaag een onderhoudsbeurtje gegeven voor een klant/kennis van mij.
Voor mij puur om te kijken of Inca ook wat voor bij mij thuis is.. gezien mijn werkplaatsje slechts 5m bij 5m is.. Ik werk op mijn werk met een Meber 600, ook deze heb ik nog nooit optimaal afgesteld gehad, ook niet geprobeerd, gezien ik eigenlijk alles op de formaatzaag zaag..

Echter ben ik wel erg enthousiast geworden over de Inca machines, en heb een aantal weken terug een mooi vlak-vandiktebankje op de kop getikt voor een heel mooi prijsje. het betreft een 343.190.03 met automatische doorvoer en een Tersa schaafas, echt een fantastische machine. Deze ben ik nu helemaal aan het nalopen, schoonmaken en opnieuw aan het smeren etc. Heb er nog niet echt mee geschaafd, alleen even bij de verkoper. maar gezien de machinebouw en degelijkheid komt dit wel goed..
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Fred, ik heb vandaag toevallig vandaag een paar lintzagen van tuffsaws ( http://tuffsaws.co.uk/ ) binnen gekregen, verbluffend. Ik heb ook een inca 260, en met de vorige zaag kon ik geen stukje essen van 1cm hoog zagen, zonder een hoop gekrijs en verbrande zaagsnedes. Met de SuperTuff FastCut ging het nog makkelijker dan met een heet mes door boter, echt totaal geen kracht voor nodig. Ik heb ook een stukje fineer van 1mm geprobeerd te zagen van 8cm hoog, geen probleem (ok, niet overal even dik, maar was een snel testje). En door de vertanding maakt hij ook minder herrie, geen gekrijs meer dus, ook de SuperTuff Carbon is heel stil. En met de service van de eigenaar (uitgebreid advies via email) gun ik deze beste man het geld ook best. Ik ben er iig erg blij mee, en ik kan ze aanraden.
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Dat klinkt veelbelovend..! Kun je ook aan de langsgeleider zagen zonder drift?
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Met het stukje fineer ging het geloof ik wel redelijk goed, maar bij 1mm dik zie je al snel een afwijking. Ook deed ik het een beetje uit de losse hand, aangezien de langsgeleider maar een paar cm hoog is. Maar ik heb daarna met 1/4" carbon ook een sterknop uitgezaagd, en ik kan gewoon mooi het lijntje volgen, terwijl ik met de vorige lintzaag constant moest corrigeren. Ik heb het idee dat als ze zaag goed scherp is, de zaag weinig er van merkt dat er een stuk hout op hem af komt en rustig weg hapt wat voor hem komt. Ik kan nu niet meer zagen ivm de buren. Als ik morgen tijd heb kan ik even een lang stuk zagen en kijken of hij een afwijking heeft, en een langer stuk langs de geleider. Ik weet niet of je in de buurt woont (ik Groningen stad), anders zouden we even kunnen vergelijken.
 

dave290

Nieuw lid
14 nov 2012
3
0
beste heren, 25 jaar machines geplaatst, heel makkelijk, leg de bandzaag met de tanden voor de rubber op het loopwiel. Zowel beneden als boven gelijk. controleer met een klein waterpasje of de wielen gelijk staan ten opzichte van elkaar. Dan met de hand ronddraaien en kijken of deze verplaatst op het wiel. vervolgens de driegeleiding(panhans geleiding, bij betere machines) dusdanig afstellen dat deze 2x dikte band ruimte heeft aan de achterkant. geleidelagers zijkant 0,6mm aandraaien. klaar is kees.

gr Dave
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Maarten, ik geloof dat een Inca met een Tuffsaw zeker zal voldoen aan mijn eisen, als ik ooit één aanschaf zal ik er zeker een Tuffsaw op zetten. Ik kan op de Meber op mijn werk wel testen met een Tuffsaw, (dan ga ik proberen fineer te zagen van 30 cm hoog ;-)..

Ik woon in Assen, dus mochten we ooit willen vergelijken dan is dat zo geregeld!..

Groet
 

Gerard Scanlan

Nieuw lid
8 mrt 2011
12
0
Tuff saws verkopen erg goed lintzagen. Ik kan 15cm dik hout zagen met een Tuff Saws lintzaag op mijn INCA 260 zonder moeite. Bimetal zijn top maar iets duurder. Ik gebruik ook de ultra thin kerf voor duur hout soorten.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Welke zaag gebruik je om dik hout te zagen Gerard?
Fred: Wat voor zagen heb je bij de inca? Ivm eventueel vergelijken? Ik heb 1/4" 6 TPI, 1/8" 14 TPI en een 1/2" fastcut (staat geen TPI bij ivm bijzondere vertanding, maar gok iets van 2-3)
Ik heb niet getest of ik wel of geen drift had, maar ik kon het vanavond niet laten om even een 'bandsaw box' te maken van ongeschaafd essen. Na een post op facebook komt ie waarschijnlijk in een poppenhuis terecht :)

20121115_202747.jpg

 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Beste forumers,

Ik heb van een oud lijk een nieuwe lintzaag gemaakt. Ik kocht een stalen casco met wielen en een slechte motor+overbrenging. Ik heb er zelf een werkblad, motor+overbrenging en geleiding opgebouwd. Ik had al vrij snel problemen met de zagen van EOGS, maar dit bleek te liggen aan slechte lassen. Na te zijn geholpen door slijperijvankooten ging alles heel goed. Tot het 75-ste plankje (ik ben een visgraatvloer aan het maken en moet daarvoor een heleboel plankjes van 32mm*82mm*600mm schulpen). Dan beginnen zeer plotseling de problemen:

-Parallelgeleider klopt niet meer (ik gebruik hiervoor een zeer krachtige magneet; geplaatst tot 2 cm voor en parallel aan de zaagrichting van het lint)
-Duw ik zo snel als ik daarvoor deed dan stopt de zeer zware motor vrijwel
-De zaagsnede is van de voorkant gezien krom (???)
-Brandsporen op het hout
-zodra het hout voorbij de magneet is (laatste twee centimeter moet dan nog door de zaag) dan verschuift het hout. de geleider heeft het hout dus naar de zijkant proberen te duwen en zo extra spanning op het lint gezet; nog niet alle spanning is daarna weg)

Heeft iemand enig idee waardoor dit komt? Het rare is dus dat het zich vrij plotseling en na lang probleemloos zagen voordoet. Alle eerder geschulpte plankjes zijn met twee gangen door de vandiktebank (Elektra Beckum) vrijwel allemaal glad. Dus de zaag werkt eerst zeer nauwkeurig om vervolgens zeer plotseling last te krijgen van een stemmingswisseling.

Al onderzocht:
-zit het werkblad los (was niet zo)
-is aanslag verschoven (ook niet het geval; de magneet is met zeer veel spierkracht al niet te verplaatsen)
-is de geleider verschoven (niet het geval; zit snoeivast. Lint vervormt danook direct onder geleider)

Enige invloed die ik me kan voorstellen is temperatuur. Maar aangezien ik in een onverwarmde schuur sta (temperatuur is momenteel rond nul overdag) zou dit na vijf minuten afkoelen opgelost moeten zijn. Het probleem blijft echter daarna ook...

iemand enig idee?

dank, @lex
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Dit doet mij het meest denken aan een bot zaaglint of geen zetting meer op de tanden. Kan het zijn dat het lint ergens tegenaan gelopen is waardoor het bot is geworden? of zijn de tanden tussen de zaaglintggeleiders gekomen waardoor de zetting weg is? Wat gebeurt er als je een nieuw lint plaatst? Dan weet je meer.

Succes! Fons
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik heb een mail gestuurd aan Matthias Wandel (oa bekend van de houten zelfbouw lintzaag en de pantorouter en daarnaast theoretisch zeer onderlegd).

Hij stuurde mij een link naar een artikel van hemzelf (dat ik al eens gelezen had, blijkbaar niet blijven hangen: schaam schaam). Hierin licht hij zo ongeveer alles toe wat er bij het zagen met een lint komt kijken:

http://woodgears.ca/bandsaw/resaw.html

Het 'beam-effect' zoals hij het noemt is de oorzaak van het krom zagen.

Ik heb ook een uitgebreid gesprek gehad met dhr. Van Kooten in Baarn. Hij vertelde dat een standaard lint voor hout wellicht te slap is voor het schulpen van eikenhout. Voor een ander project heb ik bij hem linten gekocht die ik ga gebruiken voor eiken balken die ik wil schulpen, maar waarin een heleboel verroeste spijkers zitten. Dit blad heb ik uitgeprobeerd op de eiken plankjes voor het visgraatparket en dit blad werkte helemaal super. Minder diepe sporen van de tanden en een veel constantere dikte van het hout (de twee variabelen bij het schulpen). In plaats van drie maal door de vandiktebank was nu een keer genoeg. Ik kan dit blad zeker aanraden voor iedereen die hardere houtsoorten gaat schulpen. Let wel op dat dit lint eigenlijk niet geschikt is voor kleine wielen (ik heb een diameter van 40cm en dat is eigenlijk al te krap).

Dhr. Van Kooten gaat ook een Hard Point blad maken dat veel in de vleesindustrie wordt gebruikt bij het zagen van botten (ik kan het me nog herinneren van toen ik in een slagerij werkte). Deze hebben van die blauwe geharde tanden en hij denkt dat zo'n lint een veel langerer standtijd zal hebben. Ik zal hier posten hoe dit lint zaagt!

Groeten, @lex
 
A

Athanor

Guest
Kan ik uit je reactie opmaken dat de bladen nog scherp zijn en de zetting oké?

Fons
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo André,
Ik heb vol interesse uw artikel gelezen ivm de lintzaagafstelling.
Ik heb een oude (Italiaanse) lintzaag overgenomen en merk dat de rubberen loopvlakken erg versleten zijn (stukken van de rand).
Vermoedelijk is dit de oorzaak van het 'zoemen' van de machine bij het zagen, ook loopt het lint helemaal weg.
Enig idee waar ik nieuwe loopvlakken kan kopen? De wielen hebben een diameter van 50 cm.
Zijn rubberen loopvlakken het best of zijn er ook in kunststof die aan te raden zijn?
Groeten
jan
 

tuoh

Oud hout
DE firma in België voor het herrubberen van lintzaagwielen is deze: http://www.loewenstein.be/index.php?action=home&lang=nl De meeste plaatselijke dealers werken met deze firma samen om wielen te laten herrubberen. (alhoewel ze het soms niet willen gezegd hebben:p) Of ze ook kleine (ere) wielen kunnen bekleden weet ik niet, daar bel je best even voor, weet je ook ineens de prijs.
Als er origineel rubberen loopvlakken opliggen zou ik dat toch niet wijzigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.