Afstellen lintzaag

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik wil een lintzaag afstellen.
Kan iemand mij vertellen aan de hand van de foto,s of alles goed staat?
Als ik de machine met de hand ronddraaid loopt het lint er niet af, dus ik neem aan dat dat wel goed is.
1[album]206[/album]

2[album]205[/album]

3[album]204[/album]

4[album]203[/album]

5[album]202[/album]

6[album]201[/album]

7[album]200[/album]
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Zo doe ik het:
foto 1: balkjes inkorten tot ongeveer een cm buiten de houder (anders zitten ze mogelijk in de weg) en het wiel moet vrij lopen. Dus in rust niet tegen het zaaglint aan zitten
foto 2: idem
foto 3: deze beugel zit er bij mij niet op. Het nut ontgaat mij
foto 4: zie voorgaande
foto 5: zie foto 1
foto 6: ik laat de zaagtanden altijd vrij. Ze komen bij mij niet in aanraking met het wiel. Het voordeel daarvan is dat het rubber op het wiel langer goed blijft en dat het zaaglint op den duur minder last van drift heeft. Zoals je het nu hebt wordt de setting van de tanden die op het wiel rusten mogelijk verminderd door de druk. De rubbers zien er zo op het eerste gezicht niet al te best meer uit, maar mogelijk dat je daar geen last van hebt.
foto 7: geen idee wat ik hier zie :?
groet,
gandel
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Bij foto 6 zie je dat de tanden van het lind op het rubber valt, terwijl je bij foto 7 het onderste wiel ziet waar de tanden wel uitsteken.
Hoe ik dit verschil kan oplossen weet ik niet.
 
A

Anonymous

Guest
Dat de tanden boven wel,en onder niet op het rubber lopen is geen probleem,mogelijk is de machine
een beetje getorst in de loop van de jaren,dan krijg je dat soort verschijnselen.
De lagers achter de zaag,horen vrij te lopen als de zaag draait,pas bij druk tegen het lint (zagen dus)moeten ze mee lopen.De zij gelijders moeten/mogen circa 0.5 mm vrijlopen.

Voor de rest lijkt het me redelijk in orde.

Veel plezier er mee.

:cool:
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
De tanden moeten ideaal gezien aan de voorkant op beide wielen oversteken. Anders gaat je rubber voortijdig slijten. Er moet iig. voor het bovenste wiel een handmoer/knop aan de buitenkant van de behuizing zitten om deze te kantelen. Misschien zelfs ook voor het onderste wiel. Kan het zijn dat de vorige eigenaar er ringen tussen gedaan zodat het bovenste wiel meer naar voren staat?

De houten zij-geleiders zet ik zelf altijd zo strak mogenlijk op het zaaglint, zodat ie net nog zonder wrijving kan ronddraaien.

De achter-geleiders zou ik vervangen. Standaard maat kogellager. Het lint heeft de buitenste ring al aardig ingesleten (volgens mij zie ik allemaal inkepingtjes?) dat zorgt voor vibratie. En daarna achterkant van het zaaglint beetje 'rounden' met een schuurblokje.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Lint is hagelnieuw, dus hij is scherp.
Durf er mijn vingertjes bij stilstaand lint er niet tegen te houden.

Het beste is dus om de beide gelijde lagers te vervangen (Willen amper draaien)
Houtjes afstellen.

Onderste wiel is vast en het bovenste wiel kan niet meer rechter, of ik moet er een iets langer lint opzetten (heb ik niet)
Ik heb het oude lint opgestuurd en ik kreeg dit lint terug, ik ben er dus vauit gegaan dat het goed was.

Kan geen Engels.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Het bovenste wiel moet juist niet rechter, maar met de bovenkant meer naar buiten gekanteld zodat het zaaglint meer naar voren komt. Wel met de hand even 180 rondjes draaien om zeker van te zijn dat het lint er niet afloopt.

De achterkant van het zaaglint kan je met een schuurblokje de scherpe kanten eraf halen als de machine loopt. Zodat de achtergeleider minder snel slijt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Hoe rechter het bovenwiel hoe meer de tanden naar de rand toe gaan.
Of redeneer ik verkeerd?

Wat kan je eigenlijk verwachten als het lint er af loopt?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Heeft je machine een dichte kast? Zo ja dan is het niet zo dramatisch als het lint eraf loopt. Meestal is er niks aan de hand en kan het lint er zo weer op. Soms zit er een knik in, maar vaak gaat die er na het opspannen wel weer uit.
Die uitlijning van het bovenwiel t.o.v. het onderwiel zit me niet lekker. Ik zou het lint opspannen (kan best strak hoor) en dan met de hand gaan draaiën aan 1 v/d wielen. Als het lint er niet af loopt gaat het met motor ook goed. Ik zou wel met de stelschroef voor het kantelen van het wiel spelen om te kijken of de uitlijning niet beter te krijgen is. In het zagen zal het wel niet veel uitmaken.
gandel
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Lagertjes geplaatst en alles nagelopen zoals hier aangeraden is.
Hij draait en het lint loopt er niet af, terwijl een stuk spaanplaat doorzagen probleemloos ging.

Iedereen bedankt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
August,

er zaten gewoon standaard lagers van SKF in en die zijn gewoon overal te koop.
Ik heb ze bij Onderdeelexpress.nl via internet besteld.

David80,

het bovenwiel heb ik niet af kunnen stellen zodat de tanden er net buiten lopen.
Maar hij blijft er goed op lopen, ik zal dan waarschijnlijk dat rubber loopvlak wat vaker moeten vernieuwen.
Daar staat tegenover, de machine maakt bij mij geen draaiuren.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
superfly zei:
Onderstaande link verwijst naar een pdf met een artikel uit Fine Woodworking over het afstellen van een lintzaag stap voor stap. Het heeft mij indertijd veel duidelijk gemaakt.

http://www.gitaarbouwersmeeting.org/lin ... elling.pdf

Hoop dat je er iets aan hebt, succes!
vriendelijke groet
Wim
Beste lezers van dit artikel,
Als je de webside http://www.gitaarbouwersmeeting.org/lin ... elling.pdf bekijkt dat blijkt dat de zaag zo afgesteld moet zijn dat deze over het midden van het wiel moet lopen anders loopt de zaag weg.
In andere artikelen staat dat om slijtage van het rubber te voor komen de zaag dusdanig afgesteld moet zijn dat de tanden altijd buiten het rubber steken.
Wat is nu het beste advies.
Vraag twee. hoe strak moet je de zaag spannen en hoe kan ik zoiets het beste controleren.
Dank

Simon
 
A

Athanor

Guest
Er zijn twee uitvoeringen van de rubberen loopvlakken mogelijk. Rond en vlak. Als je ronde loopvlakken kiest wil de zaag uit zichzelf al naar het midden van de wielen lopen. Bij deze werkwijze moet je e.e.à zo instellen dat de zaag daar ook kan open. Bij een vlak rubber is het meestal de gewoonte de zaag zo af te stellen dat de tanden buiten het wiel staan. In Nederland zijn de vlakke wielen gebruikelijk, toenik er met mijn leverancier over sprak bleek dat hij het bestaan van ronde vlakken niet eens kende......

Fons
 

tuoh

Oud hout
Klopt als een bus Fons.

Maar een kleine toelichting nog, een rond loopvlak in doorsnede gezien is best niet rond maar driehoekig van vorm.
Bij zaagwielen met een verhoging in het midden heeft de zaag altijd de neiging naar dit hoogste punt te lopen. Maar, bij een cirkelsegment als doorsnede gaat het zaagblad niet enkel omhoog lopen maar tezelfdertijd ook willen torderen, en dat is geen goede zaak voor de levensduur van je lint. Heeft het loopvlak de vorm van een afgeplatte driehoek, dwz. twee rechte vlakken die elkaar in het midden van het loopvlak elkaar onder een heel stompe hoek raken( 175°of meer ) dan is er van torderen geen sprake, het zaaglint loopt hier in een mooie rechte lijn.
Voordeel bij deze wielen, de drift is makkelijk te corrigeren door het zaaglint meer naar voor, of naar achter op het wiel te laten lopen.

Bij de Europese lintzaagmachines worden bijna altijd platte loopvlakken voorzien, waarom??? joost mag het weten.
Bij deze machines moeten de tanden over de rand van het wiel lopen, anders beschadigd het loopvlak, en verdwijnt de tandzeting als sneeuw voor de zon.
Bij deze machines word de drift anders aangepakt, hier kan het zaaglint niet gecorrigeerd worden, maar wel de zaaggeleider. Deze is bijna altijd regelbaar op één of andere manier. De Geleider komt dan niet mooi parallel te staan met het zaaglint, maar maakt hier een hoek mee. Probleem opgelost.

Heb je een zaagmachine waar de wielen met platte loopvlakken niet mooi in lijn staan, dan is hier een mouw aan te passen, door bij het wiel dat meest naar voor staat het loopvlak te voorzien van een afgeschuinde rand, zo lopen de tanden vrij, en word er niks beschadigd.

Die schuine rand kan je gemakkelijk zelf aanbrengen met een scherpe schraper, (gebruikt door de houtdraaier)
Monteer een tijdelijk steunvlak op de machine en terwijl je het wiel met de hand ronddraait breng je tezelfdertijd de schraper tegen het wiel, een mooie (rubber)spaan is het resultaat. Deze schuine facetkant heeft geen invloed op de balans of de rondloopnauwkeurigheid van het wiel, het is juist de bedoeling dat het zaaglint deze facetkant niet raakt :D

Dan nog iets over de zaagspanning, bij een goede machine is er altijd een meetschaal waarbij je spanning voor een gegeven lint op kan instellen. Of de machine is voorzien van een verstelbaar contragewicht aan het bovenste wiel, ook weer voorzien van een gradatie voor de verschillende zaagbreedtes.

Bij hobbymachines is er meestal geen sprake van enige aanduiding, hier is het dus natte vingerwerk.
Meestal hebben de gebruikers de neiging om maar flink aan dat wiel te draaien, met als gevolg dat er veel te veel spanning op het lint staat.
Een scherp geslepen zaaglint vergt niet veel spanning, je begint beter met te weinig spanning dan teveel.
Zie je bij het inzetten van de zaagsnede het lint wegplooien dan moet de spanning met mondjesmaat omhoog tot dit verschijnsel weg is, je hebt dan de juiste spanning te pakken.

BELANGRIJK: na het werk op de lintzaag altijd de zaag ontspannen, het verlengt de levensduur van je lint aanmerkelijk, en het spaart het loopvlak. Bij constant onder spanning staan krijg je op het loopvlak ingedrukte zones en scherpe randen, en dat is knudde.

Het is niet echt een kleine toelichting geworden, maar ja, er is ook zo veel over te vertellen.


Mvg,

André
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Hallo, ik ben al enige tijd ingeschreven maar heb nog niet eerder gepost op dit forum.

Ik ben voor een kennis een Inca euro 260 aan het nakijken. (klein onderhoudsbeurtje, nieuwe achterrollagers en nieuwe lintzaag etc..)

Alles ziet er in goede staat uit. Als ik het zaaglint afstel op de wielen zodat de tanden net buiten het rubberloopvlak lopen, draait dit mooi.
Maar als ik de geleider in hoogte stel heb ik ongeveer 2mm verschil tussen het achterrollager en lint. (achterrollager in laagste stand 1mm vrij van het lint, als ik de geleider op de hoogte stand zet staat het achterrollager wel 2,5mm a 3mm vrij van het lint.)
Gezien je het bovenste wiel alleen in schuinte en hoogte kan stellen? Dacht ik dan zet ik het onderwiel iets naar voren om dit verschil eruit te krijgen, echter werkt dit niet.. de lintzaag gaat steeds naar het midden van het onderwiel.. de tand blijft bij het bovenwiel wel mooi buiten het rubber lopen.
Wie heeft er een tip voor mij? In de reactie hierboven van Andre wordt er gesproken over het schuin schrapen van het rubber moet ik in deze hoek zoeken??

Groet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.