Kleurig houten fruit

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
hallo,

Ik wilde altijd al eens een houten fruitschaal met houten fruit maken. Nu ik vakantie heb, heb ik er eindelijk tijd voor. Zie hier de resultaten:

Het fruit compleet:
image.php


Fruitschaal:
image.php


Appels (Padoek en robinia):
image.php


Citroen (Pau amarello):
image.php


Kersen (bloodwood en purperhart + takjes van de boom):
image.php


Peren (Kersenhout en kersenhout met slaap):
image.php


Pruimen ( robinia en purperhart):
image.php


Ik vind het een erg mooi project, met een zo mogelijk nog mooier resulaat. :D Alles is afgewerkt met shellawax, en alles is daadwerkelijk van hout. De zwarte steeltjes zijn van hergebruikte ebbenhouten pianotoetsen.

Ik vind het prachtig, al die kleuren!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Sam,

De enige functie die het heeft, is mooi gevonden te worden, en om naar te kijken ;) . Het heeft verder geen enkele practische functie.

Ik vond het gewoon een mooi idee om de kleuren van de wat minder bekende houtsoorten (bij het grote publiek) te showen. Zo liet ik een vriend van me de foto ook zien, en het eerste wat hij zei is: "wat heb je die mooi geverft!" ;) Hij was verbaasd te horen dat het de originele kleuren waren van het hout.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
mooi en strak werk. Goed gebruik gemaakt van de hout kleuren. Inderdaad om het af te maken een of twee schalen er op. Maar zo wil ik hem ook wel op de kast hebben staan.

Wim
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Echt prachtig Wilco!! Hier heb je bij het maken ook vast veel plezier van gehad. Wat ik fascinerend vind, dat je echt goed leert kijken naar gewoon fruit, voordat je het kunt reproduceren in hout. De vorm, verhoudingen, hoe het takje er aan zit. Jan Pranger heeft goede ervaringen met Shellawax en het kleurbehoud van dat prachtige hout, ik hoop dat dat bij jou ook goed uitpakt. Ik zit nu naast een tafeltje van allerlei houtsoorten strips tot paneeltjes verlijmd, maar daar is de kleur toch echt aardig af. Tafeltje zit in de Osmo, waar denk ik niet zulke actieve UV blockers in zitten.

jaap
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rickkoorman zei:
Wow,

Erg goed gelukt!! Komt hier nog de verdieping op of blijft het een enkele schaal ? (vind ik zelf mooier denk ik)

Hallo Rick,

De schaal op de foto is niet de originele schaal. De originele hiervoor bedoelde (enkele) schaal is een teakhouten exemplaar.

Ik heb ondertussen wel een kersenhouten dubbele etagère schaal gemaakt, maar dat was in opdracht van een vriend van me.

Houthasses zei:
Mooi dat dat fruit niet in mijn buurt staat, anders kon je tandafdrukken gaan wegschuren. :mrgreen:
Zoiets maken staat ook nog op mijn lijstje, ook om een soort showcase te maken van soorten hout. Daar heb ik nu mijn collectie houten bollen voor: http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/74486_1347198579302_1811444287_639792_2363826_n.jpg maar fruit is toch leuker.

Ik denkt toch dat bollen geschikter zijn om de meest voorkomende houtsoorten te showen. Bij fruit heb je namelijk bepaalde associaties wat betreft de kleur. Als je dan met de veelal licht gekleurde inlandse houtsoorten gaat werken, is het effect wat weg. (Dat vind ik zelf tenminste, maar smaken verschillen)

Bijvoorbeeld:
wooden_fruit_in_wooden_bowl_mid.jpg
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
heel mooi!
Het lijkt me echt moeilijk om al dat fruit zonder beschadigingen in te spannen,
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wilco

Deze heb ik in mijn vakantie gemist :( Zeker nu ik er de foto''s zo van zie. Is het geen goed idee ze mee te nemen of te geven om ze op de open dag hout 2011 te showen . Ik denk dat er geen betere reclame voor ons forum en jouw vakwerk is.

Hartelijke groet Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.