Welke nagelpistolen?

esbjornfiers

Nieuw lid
9 jul 2011
1
0
Ik ben mij volop aan het voorbereiden op de bouw van een huis, waarbij ik een hele boel zelf wil doen. Het gaat om een houtskelet woning met een groot dragend frame bestaande uit gelammelleerde balken waartussen dan strobalen gebruikt zullen worden als wandconstructie. Om je een idee te geven, hier een blog van iemand die zoiets aan het zetten is: http://www.onsstrohuisje.net/ .
Ik ben het werkgerief dat ik wil gebruiken aan het verzamelen en heb al zaken zoals een rotatielaser, vijsmachines, impact vijsmachine, bovenfrees, cirkelzaag, figuurzaag. Ga ook nog een tafelzaag en een verstekzaag kopen. Met al dat materiaal heb ik wel al een beetje ervaring, dus dat ging wel. Ik wil echter ook nagelpistolen kopen: ééntje voor het grotere werk (het skelet, de binnenmuren, ...) en één voor de afwerking (buitenbeplanking, deuromlijsting, ...). Daarbovenop heb ik ook nog een pneumatisch nietmachine nodig voor het bevestigen van rieten matten aan houten balken en evt ook voor het bevestigen van fermacell aan de binnenmuren.
Nu heb ik al eens rondgekeken voor zo'n nagelpistolen en er zijn er een hele boel verschillende. En mijn vraag is dus: welke nagelpistolen zouden jullie mij aanraden (op gas of op compressorlucht? recht of schuin model? eventueel welk merk? grootte van de nagels? en nog wel wat dingen die ikzelf niet kan bedenken omdat ik er geen ervaring mee heb). Elke tip is welkom. Als ik eraan begin hou ik jullie trouwens zeker op de hoogte, ik heb bij mijn voorbereiding ook al veel gehad aan de verhalen op deze site!
Groeten, Esbjorn
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Beste Esbjorn,

Ik heb weinig tot geen verstand van nagelpistolen e.d. Ik zelf heb een heel goedkoop niet pistool wat leuk is voor MDF als tijdelijke bevestiging.

Ik vind wel je project enorm interresant. Ik zelf zou ook graag op vergelijkbare manier ooit mijn eigen huis bouwen. Als je het vergelijkt met traditionele bouw, wat is dan het verschil in bouwkosten?

Bedankt,
Thom
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Beste,

De beste nagelpistolen zijn nog steeds van Senco. In vlaanderen kan je die nu enkel nog kopen in hun eigen winkels. Ik geloof dat deze cerlindicus heten. Maar dit vind je wel snel op het internet. Denk erom deze toestelen gaan meer dan een leven lang mee en kosten eigenlijk niet veel meer dan de andere merken. Enkel deze laten je niet in de steek. Als er toch niets mee zou gebeuren helpen ze je zonder probleem.

Chris
 
A

Anonymous

Guest
Ik zelf heb me een Bostitch gas tacker aangeschaft,nadat ik er 1 van een collega had geleend.
Dat is deze :
http://stanley-bostitch.nl/products/too ... fn1664k-e/
Het voordeel van deze serie is dat je gas en nagels van andere merken mag gebruiken,zonder garantie problemen.
De rechte nagel strips zijn goedkoper,vrij verkrijgbaar,en in veel lengtes te koop.
De schuine variant heeft zeker zijn voordeel,maar nagels zijn duurder,en niet overal op voorraad.
De 16 gauge nagels zijn sterk,en tot 63 mm te gebruiken,prima voor algemeen timmer en montage werk.

De gas vullingen gaan ca 1000 schoten mee.

Ik ben er blij mee,en kan hem aanraden hoewel ik hem niet dagelijks gebruik.

Succes.

:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.