constructie tafel

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Ik ben bezig een tafel te maken volgens bijgesloten ontwerp
De tafelpoten ga ik bevestigen aan de "centrale" balk. Alleen hoe??

Ik dacht het met een groot lijmoppervlak wel te redden met het koud tegen elkaar zetten.
Maar ik ga (nu ik net wat balken op maat heb) toch twijfelen over de sterkte van het geheel. Ook zit ik in over het uitlijnen van de poten op de balk. Bij het klemmen moeten de poten niet verschuiven. Al met al twijfel :oops:

Mijn gedachten gaan uit naar het mee lijmen een losse veer, maar hoe krijg ik die goed geplaatst?

Ter info de maatvoering:
De centrale balk heb ik nu 12,5 cm hoog en 7 breed. De poten zijn ongeveer 9x9 cm. De hoek zit op ongeveer 20 graden. Het frame wordt gemaakt van lariks hout.

Ik hoop dat iemand een goed idee heeft...

groet,
gandel

Attached files
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
dat doe ik. Ik exporteer als 2d afbeelding en kan er dan een pdf van maken. Alleen de afmeting niet aanpassen.
Maar oplossing gevonden. Vanuit pdf progje irfanview aangeroepen. Daarmee lijkt het te lukken..
 

tuoh

Oud hout
Het onderstel kan je zien als een grote schraag, en dat is meteen ook de oplossing voor je probleem.
Bij houten schragen worden de poten ongeveer één cm diep ingelaten in de dwarsbalk. Dat lost het probleem van verschuiven al voor een groot stuk op. Verder word er aan de bovenzijde van de poten een schuin vlak aangezaagd met een versprong.
Je kan de poten daarna gewoon lijmen, voor bijkomende versterking boor je nadien door poten en dwarsbalk een gat van 16mm, en hier lijm je een houten deuvel in, zo versterk je de verbinding extra.
Bij schragen word hier een houtbout voor gebruikt, maar bij een onderstel voor een tafel is dit misschien wat ruraal.

Bijgevoegd een schets van de constructie, één beeld zegt nu eenmaal heel wat meer dan duizend woorden.

Succes met de tafel.

Mvg,

André

Attached files IMG.pdf (661.8 KB)
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
André, dank je wel voor je antwoord.
Alleen mijn tekening is iets ingewikkelder dan de schets de je gemaakt hebt. Bijgesloten foto geeft een beeld van de uiteindelijke verbinding.

Je schets heeft me wel op weg geholpen, alleen zie ik de praktische uitvoerbaarheid nog niet.
De poot die op de foto staat is gewoon onder de juiste hoek afgezaagd. Maar om nu dat stuk hout te laten zitten aan de poot en vervolgens uit te hakken uit de dwarsbalk...lijkt me zeer lastig. Bovendien ben ik meer van het machinale ;)

Ik zit zelf te denken aan een malletje, en dan met de bovenfrees in beide delen een gat te maken waar vervolgens een pen in komt.
groet,
gandel

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Als je meer van de machinale bent kan je aan de bovenzijde van de poot een zwaluwstaart maken. Dan schuif je de dwarsbalk er over heen. Dit wordt meestal gedaan bij tafels met een enkele kolom en aan de onderkant drie poten. Het is een sterke, stabiele en beproefde methode.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ook een goed idee. Maar zou dat wel sterk genoeg zijn. Met de bovenfrees kan ik max ongeveer 2 cm infrezen. Dat lijkt me wat weinig voor deze zware contstructie.
Maar ik ga het meenemen in de overweging. Dank je wel.
 

WR1944

Oud hout
Misschien is het te laat voor je maar als je alle constructieve details voor je project nog niet hebt uitgewerkt is het een goede gewoonte om nog niet te beginnen met het hout op maat zagen. Als je het schetsmatig niet voor elkaar krijgt kan je ook van afvalhout de details vast proberen in een 1:1 situatie. Dan zie je mogelijke problemen of zwakke plekken in de verbindingen en kan je plan B opstellen.
Je kan dan bijvoorbeeld de constructie aanpassen aan je bewerkingsmogelijkheden.
 

tuoh

Oud hout
De methode met een valse pen gaat ook werken, maar je moet sowieso de poten inlaten in de draagbalk.
Zo krijg je een stabiele verbinding tegen schranken, aan een tafel word wel eens getrokken of geduwd.

Alle bewerkingen zijn machinaal uit te voeren, inlaten met een bovenfrees, schuinte zagen met een lintzaag :D
Daar komt geen handwerk bij kijken.

Wat een nog sterkere verbinding oplevert is de volgende, een zwaluwstaartverbinding die toeloopt naar boven, en aangebracht word op het schuine vlak van de poten. Met deze verbinding zitten de poten altijd muurvast, hoe zwaarder de tafel belast word, hoe steviger de verbinding in elkaar klemt :idea:
Voorwaarde is dan wel dat de poten minimum 5 tot 15cm van de uiteinden van de draagbalk wegblijven (anders kans op uitscheuren)

Zelfs deze verbinding kan je vervaardigen met enkel een bovenfrees, en (bijna) met je ogen toe :D

Mvg,

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik weet dat jullie gek op foto's zijn en omdat ik er toch uit gekomen ben middels dit mooie forum hierbij de vorderingen van vanavond. De aangerijkte ideeën hebben mij zeer goed geholpen. Nogmaals dank daarvoor.

gandel

Attached files
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@andre, het is wel degelijk een zwaluwstaartfrees. De grootste die ik heb (gekocht met de freesmal via dit forum ;) ). De konstructie staat in de laatste foto ook zeer stabiel en nog wel zonder lijm.
Maar aangezien de tafel dienst moet doen als knutseltafel voor kinderen zet ik de poten voor de zekerheid maar wel vast met lijm.
Ik moet eerst weer hout halen voor ik verder kan. Zal wel a.s. weekend worden.
gandel
 
A

Athanor

Guest
Jullie kunnen dan wel Scheppach liefhebbers zijn, maar daarom hoef je toch niet al je foto's geel te plaatsen? :shock:

Fons ;)
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Als ik het goed begrijp,is dit ok ?

Mvg,
Rudy
33bg845.jpg

35cg45c.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.