Mineral spirit?

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Allen,

Onlangs heb ik een aantal schaven en een lintzaag aangeschaft (tweedehands). Ik ben druk bezig om deze in ere te herstellen.

Op Engelse fora lees ik dat ze vaak gebruik maken van Mineral spirit om de ijzeren gedeelte mee schoon te maken en te beschermen. Ik kan dit zelf vertalen echter als ik naar de doe hetzelf zaak ga weet ik niet wat ik nodig heb.

Kan iemand mij vertellen wat te gebruiken om de ijzeren gedeelte mee schoon te krijgen en daarna ook te beschermen.

En PS "Het woord mineral kon niet worden gevonden."

Alvast bedankt voor de moeite,

Ralph
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Terpentijn is het zeker niet, want dat is niet 'mineral' maar plantaardig.

In zijn algemeenheid zijn mineral spirits vluchtige ('spirit' - geest) bestanddelen van aardolie ('mineral' - uit de grond gewonnen). Afhankelijk van de toepassing kan dat wasbenzine/kookpuntsbenzine, petroleumether (een vrijwel een-op-een vertaling van mineral spirit), terpentine, thinner, of nog zo wat zijn. In de praktijk is het veelal kookpuntsbenzine, zeker als het vooral moet ontvetten. Moet het ook enigzins ontroesten, dan kun je beter petroleum of thinner gebruiken, hoewel de oplosbaarheid van roest ook in dit soort oplosmiddelen niet groot is.

De meeste mineral spirits doen niet zoveel aan beschermen, juist omdat het 'spirits' zijn, vluchtig dus. Voor bescherming heb je vaak wel speciale middeltjes, waar een bepaald percentage van minder vluchtige, plakkerige bestanddelen aan zijn toegevoegd. De bedoelde bescherming is vooral een bescherming tegen roest - het weren van vocht, en dan uitsluitend gedurende perioden dat de apparatuur niet gebruikt wordt - elk middel dat tegen vocht beschermt en dat niet het normale gebruik in de weg zit is tijdens dat normale gebruik vrijwel meteen verdwenen. Je kunt mineral spirits dus gebruiken om je apparatuur tegen roest te beschermen op de momenten dat het stilstaat - als je die apparatuur regelmatig ( zeker 1 maal per week of 1 maal per twee weken) gebruikt. In dat geval moet je het na elk gebruik even insmeren/spuiten. Als je je gereedschap voor langere tijd wilt beschermen kun je beter andere middeltjes gebruiken, maar dan moet je dat gereedschap vaak ook schoonmaken voordat je het weer kunt gebruiken.

Ikzelf spuit mijn draaibank, met name het bed, dan van gepolijst gietstaal is gemaakt, regelmatig in met 'kettingolie' voor racefietsen - een dun olieproduct met een hoeveelheid fijn verdeeld teflon.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl

Kwam dit ook nog tegen.
de technische info is OK, maar let wel, de gebruikte terminologie (mineral turpentine) is GEEN terpentijn en ook niet consistent met ons gebruik van 'terpentine'; terpentine is een hoger kokende, minder vluchtige fractie, langere ketens dan de C7-C12 fractie die hier expliciet wordt beschreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.