Invalcirkelzaag

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Als dit hebt met twee verschillende zagen ervaart, duw je je hout er misschien dan te hard in, of de zaag er te snel in willen duwen?

Nee, enorme spanningen in het hardhout, soms gaat de zaagsnede ook openstaan en de andere keer wordt het zaagblad geklemd, zit dan zo vast dat alleen een wig ertussen slaan nog helpt.
Soms zit er ook zo veel spanning op dat het laatste stuk van 5- 10 centimeter gewoon openbarst voordat het zaagblad aan het einde is.
 

Reanimo

Nieuw lid
11 mrt 2013
3
0
Nooitgedacht
www.altfel.nl
Ik heb er een 300 cm (makita)rail bij gekocht dus koppel ik nu eigenlijk nooit meer.

Bovenstaande lijkt mij een prima advies! Hoe meer kansen op problemen reeds vooraf worden uitgesloten hoe beter.

Ik heb mijn zaag in een aanbieding gekocht bij een postorderbedrijf en daar zat een rail van 160 cm bij. Voor mij lang zat maar voor jou zo te lezen niet. Trouwens die Mafell rails ligt prima en glijdt niet dus ik heb nog geen reden gehad om de rails te klemmen. Ik neem ook alle tijd voor iedere zaagsnede want werken met dit ding is een feest en als amateur hoef ik er niet van te leven.
icon7.png
 

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Het zaagblad van de Mafell is beduidend dunner, 1,8 mm. Het Festoolblad is 2,2 mm. Dat scheelt veel energie.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat ik mij wel afvraag bij zo'n dun blad: als je bij dikker materiaal bv keuken blad of buiten deur er nog wat af moet zagen, van niks naar 3 mm bv, buigt het blad dan niet wat onderaan de snede? Bij een vorig hitachi handcirkelzaagje had ik daar wel last van, dat ding had ook een dun blad. Een keukenmonteur die ik sprak had veel liever festool dan mafell om het strakke zagen, het bedrijf waar hij werkte verkocht ook mafell, hij vond die dunnere bladen niet wat. Zelf heb ik geen ervaring met de mafell bladen, zal best dat dat wat lichter zaagt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Klopt precies wat je zegt als je bijv van nul naar iets moet zagen krijg je nooit een haakse snede. plus dat als een blad dunner is dan wordt deze ook sneller warm zeker als hij doordat hij dunner is ook sneller draait. en als een blad vaak warm wordt of een keer heel heet dan is de kracht uit het staal en wordt hij veel sneller bot ook als je hem weer laat slijpen.
 

tuoh

Oud hout
Klopt precies wat je zegt als je bijv van nul naar iets moet zagen krijg je nooit een haakse snede. plus dat als een blad dunner is dan wordt deze ook sneller warm zeker als hij doordat hij dunner is ook sneller draait. en als een blad vaak warm wordt of een keer heel heet dan is de kracht uit het staal en wordt hij veel sneller bot ook als je hem weer laat slijpen.


Sorry, maar dit bovenstaande raakt kant nog wal. Een cirkelzaag is geen decoupeerzaag hé, uitwijken van het zaagblad ( dik of dun) gebeurt altijd bij botte zagen, de dikte van het blad heeft daar weinig of niks mee te maken. Je kan de dikste zaagbladen nog laten wijken bij onoordeelkundig gebruik, een beetje kennis van zaken is wel vereist bij het werken met machines.

Een HM zaagblad warmt maar een klein beetje op, je bereikt zeker geen temperaturen waarop het staal ontlaat:p Ook hier weer is er nauwelijks verschil tussen een dik en een dun zaagblad, integendeel zelfs, een dunner zaagblad geeft minder frictie, dus word minder warm tijdens het gebruik. Sneller bot worden is ook een fabeltje bij HM zagen, die legering is zo sterk daar gebeurt heus niks mee. Met diezelfde HM tanden kan je op een aangepaste machine massief staal en staalprofielen zagen, zonder koeling of wat dan ook.

Een machine is geconstrueerd om een bepaalde snelheid te draaien, het aanbrengen van een dun blad op de machine veranderd niks aan het toerental hé.

Ik denk dat je één en ander verward, bij HSS zaagbladen was verbranden van de zaag wel een mogelijkheid, bij HM gebeurt dit bijna nooit, tenzij in de handen van een m.......



Mvg,

André
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Sorry, maar dit bovenstaande raakt kant nog wal. Een cirkelzaag is geen decoupeerzaag hé, uitwijken van het zaagblad ( dik of dun) gebeurt altijd bij botte zagen, de dikte van het blad heeft daar weinig of niks mee te maken. Je kan de dikste zaagbladen nog laten wijken bij onoordeelkundig gebruik, een beetje kennis van zaken is wel vereist bij het werken met machines.

Een HM zaagblad warmt maar een klein beetje op, je bereikt zeker geen temperaturen waarop het staal ontlaat:p Ook hier weer is er nauwelijks verschil tussen een dik en een dun zaagblad, integendeel zelfs, een dunner zaagblad geeft minder frictie, dus word minder warm tijdens het gebruik. Sneller bot worden is ook een fabeltje bij HM zagen, die legering is zo sterk daar gebeurt heus niks mee. Met diezelfde HM tanden kan je op een aangepaste machine massief staal en staalprofielen zagen, zonder koeling of wat dan ook.

Een machine is geconstrueerd om een bepaalde snelheid te draaien, het aanbrengen van een dun blad op de machine veranderd niks aan het toerental hé.

Ik denk dat je één en ander verward, bij HSS zaagbladen was verbranden van de zaag wel een mogelijkheid, bij HM gebeurt dit bijna nooit, tenzij in de handen van een m.......



Mvg,

André

Oke bedankt voor je commentaar daar leer ik tenslotte ook van.
De poste van mij hierboven was gebaseerd op wat ik van een oude scheepstimmerman geleerd had. Maar waarschijnlijk waren er toen ook nog geen HM bladen of heel weinig dus bij deze trek ik die bewering in.
Maar wat betreft het schuin treken van het blad, bedoelde ik dat als je bijv zoals hierboven al ergens staat een deur schuin moet zagen van 0 naar 3 mm. Dan heeft een dunner blad ook als deze scherp is toch de nijging om iets scheef te gaan op het punt dat de zaag net het hout raakt is mijn ervaring.
 

tuoh

Oud hout
Nee, ook daar moet je niet voor vrezen als je enkele voorzorgen neemt, scherp zaagblad, machine instellen op de maximum zaagdiepte, rail of geleidelat gebruiken, en traag inzetten en doorvoeren. Resultaat is dan altijd een perfect rechte hoek.

Ik heb zelf een machine met een dun zaagblad, het is een wereld van verschil bij het werken, veel minder weerstand, praktisch geen gevaar op klemmen, mooie rechte zaagsneden, etc... Niks dan voordelen ten opzichte van de klassieke zaagbladen.

Ps: de slechtste machine die ik al in handen gehad heb is een Festool AP85, te weinig koppel, te zwaar van gewicht, en te laag toerental. Dan is een ordinaire Hitachi stukken beter.


Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nu had ik ook een dun zaagblad gekocht voor mijn Scheppach CS55, maar ik kwam erachter dat de moer dat blad niet goed klemt omdat het te dun is. Hebben jullie dat ook met dunne bladen en zo ja, hoe lossen jullie dat op?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je het zo bekijkt dan heeft de mafell maar kracht, draait die sneller en met een dunner zaagblad, dus per vierkante mm zaagblad kan die misschien 2x zoveel koppel overbrengen als een TS55. Beide merken hebben er waarschijnlijk lang over nagedacht, en wat voor ene werkt, gaat mogelijk niet voor de andere.
Om een dunner blad te gebruiken heb je mogelijk meer snelheid en kracht nodig om een evengrote inertie op de bouwen als bij een zwaarder blad voor een nette snit?
En terugslag heeft denk ik niet zozeer te maken met de machine dan met de techniek. Je kan terugslagen vermijden met de juiste techniek, door bijvoorbeeld constant in een voorwaartse bewegen te gaan. Vaak duik je een zaag ter plekke in en als je dan 1mm naar achter gaat dan heb je het zitten. En altijd wachten tot de zaag op volle toeren zit voordat je ze in het hout duwt.
Iedere keer dat ik een terugslag kreeg was het door een foute manipulatie, het is nog nooit zonder reden gebeurt!
 

tuoh

Oud hout
Een dunner blad heeft juist minder power nodig om hetzelfde werk te doen als een dik blad. Door de geringere massa mag het toerental wel hoger zijn. Het dunnere zaagblad gaat met minder moeite door het werk omdat er minder materiaal moet verspaand worden. Het frontale oppervlak is kleiner dan bij zijn dikkere broeders.

Terugslag ligt inderdaad niet aan de machine, maar bijna altijd aan de gebruiker. Occasioneel kan het euvel ook optreden bij extreem werkend hout, Iroko, Bankira, Beuk, Robinia, etc. zijn wel de grootste boosdoeners.
De ondervinding heeft geleerd dat je met een dun blad veel minder last hebt van dit verschijnsel bij warrige houtsoorten, in 99% van de gevallen draait het blad zich probleemloos vrij zonder de minste terugslag:D



@Artharg, zelf heb ik geen probleem met het plaatsen van dunnere bladen, de machine is erop voorzien.
Maar bij je machine kan de moer of de flens vermoedelijk niet voldoende ver op de schroefdraad?
Bij een metaaldraaier even een kleine aanpassing laten doen (kamertje uitdraaien) klaart de klus wel.
Elke machine kan werken met dunnere zaagbladen, tenminste als het aanwezige spouwmes het toelaat (dikte)
Het is voor elke machine een hele opluchting als de klus met minder moeite kan geklaard worden;)


Mvg,


André
 
Laatst bewerkt:

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Hallo Benchwork,

Bedoel je met enertie energie?

Voor een dunner blad heb je minder kracht (energie) nodig!
Voor een dunner blad heb je niet meer snelheid (zowel aanvoer- als draaisnelheid) nodig!
Een hogere draaisnelheid betekend niet meer kracht!
Draaisnelheid heeft te maken met het te verspanen materiaal en dient bij zaagwerkzaamheden bij massief hout tussen de 60-100 m sec te liggen. Een lagere draaisnelheid betekend bovendien dat de zaag langer scherp is. (Ik vergis me niet). Hoe lager het toerental en hoe hoger de doorvoersnelheid hoe langer de zaag scherp blijft (een doordenkertje voor de liefhebbers).
Terugslag heeft ook met techniek te maken! (De belangrijkste zijn spaanbegrenzer nokken op een zaagblad en het spouwmes van je machine)
Terugslag heeft inderdaad altijd een reden, maar de menselijke factor kun je beperken (niet voorkomen) door de techniek.
 

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Ik ben het eens met tuoh. Als je een dunner blad plaatst op je machine dient echter wel de flens diameter en toerental kloppen. Een goede fabrikant van het zaagblad heeft de zaag gestrekt ("op spanning gebracht") voor een bepaalde diameter flens en toerental. De flens is hier de belangrijkste.
 

tuoh

Oud hout
Hallo ............

Een lagere draaisnelheid betekend bovendien dat de zaag langer scherp is. (Ik vergis me niet). Hoe lager het toerental en hoe hoger de doorvoersnelheid hoe langer de zaag scherp blijft (een doordenkertje voor de liefhebbers).


Ja, dat is te verklaren door de grotere spaandikte per snede bij een lager toerental:p Maar er zijn nog een paar parameters in het spel, de diameter van het snijgereedschap, de snijdiepte en de spaanholte. Je kan meestal bij cirkelzagen het toerental niet of nauwelijks regelen, het enige waar je wel invloed op hebt is de doorvoersnelheid en de snijdiepte.

In de praktijk betekend dit alles dat je bij een gegeven vast toerental op de machine, steeds de hoogst mogelijke doorvoersnelheid moet zoeken en aanhouden, om zo de langst mogelijke standtijd te bekomen. Hoe trager de doorvoer hoe sneller de zaag bot word.

Bij het schaven en frezen komt er ook nog eens de oppervlaktekwaliteit om het hoekje kijken, hoe uitgesproken zijn de cycloïden hier? Vier parameters hebben er invloed op, diameter snijgereedschap, doorvoersnelheid, toerental en aantal snijkanten.


Mvg,

André
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Sorry, maar dit bovenstaande raakt kant nog wal. Een cirkelzaag is geen decoupeerzaag hé, uitwijken van het zaagblad ( dik of dun) gebeurt altijd bij botte zagen, de dikte van het blad heeft daar weinig of niks mee te maken. Je kan de dikste zaagbladen nog laten wijken bij onoordeelkundig gebruik, een beetje kennis van zaken is wel vereist bij het werken met machines.

Een HM zaagblad warmt maar een klein beetje op, je bereikt zeker geen temperaturen waarop het staal ontlaat:p Ook hier weer is er nauwelijks verschil tussen een dik en een dun zaagblad, integendeel zelfs, een dunner zaagblad geeft minder frictie, dus word minder warm tijdens het gebruik. Sneller bot worden is ook een fabeltje bij HM zagen, die legering is zo sterk daar gebeurt heus niks mee. Met diezelfde HM tanden kan je op een aangepaste machine massief staal en staalprofielen zagen, zonder koeling of wat dan ook.

Een machine is geconstrueerd om een bepaalde snelheid te draaien, het aanbrengen van een dun blad op de machine veranderd niks aan het toerental hé.

Ik denk dat je één en ander verward, bij HSS zaagbladen was verbranden van de zaag wel een mogelijkheid, bij HM gebeurt dit bijna nooit, tenzij in de handen van een m.......



Mvg,

André

In merbau buigen zaagbladen zeker wel opzij, ligt niet aan de bladen of machine maar aan het hout, dat klemt soms zo erg
dat het blad opzij gedrukt wordt. Met de duizenden meters merbau die ik heb gezaagd heb ik het regelmatig meegemaakt, hoe groter en dunner het blad des te sneller het gebeurd. Het gebeurd ook altijd nadat je al meters gezaagd hebt en de bladen als boter erdoor heen gaan
en de volgende balk grijpt direct het blad vast voordat je er erg in hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.