Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Onderwerp: Invalcirkelzaag

Invalcirkelzaag

Hallo,

Op dit moment heb ik een Festool invalzaag TS55 met geleiders en nu is deze inmiddels aan vervanging toe. Nu kan ik een nieuwe Festool kopen maar ik lees ook zeer goede berichten over de invalzaag MT55 van Mafell. Om de juiste keus te maken heb ik een aantal vragen en ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben met de Mafell en mij hier antwoord op kunnen geven.
    Ik zaag hoodzakelijk multiplex platen 18mm en werk op de mm nauwkeurig dus preciesie is erg belangrijk.
    Hierbij mijn vragen:
    - zijn de mafell geleiders nauwkeuriger en beter dan die van Festool.
    - glijd de Mafell invalzaag ook net zo soepel over de geleiders als Festool.
    - is het koppelen van de geleiders beter en makelijker .
    - de voetplaat en de behuizing zijn volgens mij van magnesium is dit beter dan aluminium zoals bij Festool
    - hoe is de betrouwbaarheid en levensduur van Mafell t.o.v. Festool
    - zijn er misschien ook negatieve punten aan de Mafell invalzaag.

Ik hoop dat er mensen met ervaring zijn die mij op bovenstaande antwoord kunnen geven zodat ik de juiste keus kan maken.

Bvd.

RIchard

Re: Invalcirkelzaag

Volgens my heeft de mafell ook een voorrits functie. Zelf heb ik de festool en die laat bij plaatmateriaal wel eens een steekje vallen

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

Die mafell zaag werkt eventueel ook op de festool geleiderails (handig als je bijvoorbeeld al een mft-tafel of 3m rail hebt).

Ik heb zelf geen ervaring met de mafell zaag, maar een aantal functies spreekt me wel aan (waaronder de methode voor de zaagbladwissel, en de krachtigere motor).
    Negatief puntje van de mafell t.o.v. de festool is het ontbreken van een spouwmes (terwijl mafell dat verende spouwmes ("flipkeil") introduceerde op de oudere modellen.) (toen ze in een demofilmpje de "trekkracht" van de zaag demonstreerden kon je op het hout aan de andere kant van de rail duidelijk zwarte brandsporen zien) Als je hoofdzakelijk plaatmateriaal zaagt hoeft dat gebrek aan een spouwmes niet een probleem te zijn (de makita invalzaag heeft er bijvoorbeeld ook geen)

Was toevallig even geinteresseerd naar dit merk en dacht ik ga even googlen. Mischien is dit iets voor je? http://www.mafell.de/cms/wm?catId=28543&art=cat

Je kan hierbij de mafell invalcirkelzaag kosteloos 30 dagen testen ik weet niet hoe dit in zijn werking gaat. Maar ik dacht dit is misschien wel iets voor je!

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Mag ik weten wat je allemaal uitgespookt hebt met die TS55? Ik ken professionals die met de voorganger AT55 nog dagelijks in de weer zijn en alleen maar zaagbladen hebben vervangen.
    Ik ken een enkel geval van slijtsporen in de zool. Met een verse zool kon de zaag weer jaren mee.
    Maar als je wilt upgraden is de Mafell wel een stapje hoger. Je moet beide zagen goed met elkaar vergelijken en kijken wat de een wel of niet heeft t.o.v. de andere. Met de ervaring van de oude zaag weet je in ieder geval waar het op aankomt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pjerdulac
    Volgens my heeft de mafell ook een voorrits functie. Zelf heb ik de festool en die laat bij plaatmateriaal wel eens een steekje vallen
    Wat gaat er dan verkeerd?

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frank-Jan
    Als je hoofdzakelijk plaatmateriaal zaagt hoeft dat gebrek aan een spouwmes niet een probleem te zijn (de makita invalzaag heeft er bijvoorbeeld ook geen)
    Ik heb de Makita en ik heb het ontbreken van een spouwmes nog niet als een probleem ervaren.

@Richard, wellicht een optie om ook eens naar deze zaag te kijken. Ik heb ook veel zeer nauwkeurig zaagwerk en deze zaag bevalt me uitstekend. Wat ik hierbij bijvoorbeeld een groot voordeel vind is dat de zaag een uitschuifbaar lipje heeft welke in de rails haakt. Dit gebruik je als je onder een hoek zaagt en voorkomt dat de zaag kantelt.

Ik heb even naar de Festool TS55 gekeken op internet. Lijkt me een mooie/goede zaag.

Maar wat is eigenlijk de beste manier om de geleiderail vast te zetten op het stuk plaatmateriaal?
    Ik heb gezien dat het met aparte klemmen kan (duurt langer voordat je kan zagen), maar sommigen doen het ook zonder de geleiderail vast te klemmen (volgens mij zit er een rubber onder die het op z'n plek houdt).

Groeten Rudolf.

Als het snel moet gebruikt men meestal geen klemmen nee, de rubbers houden de geleider op zn plaats en de druk die je op de machine uitoefent helpt ook een beetje natuurlijk. Ik vind het zelf prettig om de klemmen altijd te gebruiken. De slang wil nog wel eens achter de geleider haken(zijn oplossingen voor, maar dat terzijde) of de zaag kan klemmen en dan vind ik het prettig als de boel gewoon vastzit!

Als het een duur stuk hout is oid, dan gebruikt men meestal de klemmen. Ik vind de klemmen van makita erg goed en ze zijn goedkoper dan die van festool(ze passen in festool geleiders).

Mafell heeft een speciale geleider die via de stofzuiger zich aan het werkstuk vastzuigt, zie youtube.

geleide rail

hallo,
    ik ben ook aan het twijfelen tussen de festool ts55 rebq en de marfell mt55cc. zodat ik lees en filmpjes bekijk vind ik de marfell de betere. ik weet dat de geleiderail van festool zonder klemmen vast genoeg ligt omdat de strips onder de rail een klevende werking heeft. ik twijfel of dat bij de marfel geleidelrail ook zo is? ik had ergens gelezen dat op gladde oppervlakte de marfell geleiderail makkelijker weg glijd dan de festool geleiderail.
    weet iemand van jullie of dat dat zo is?
    groetjes marcel

Forum Rechten