Kistje van gouden regen en curly maple

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Fijne mensen,

Er ligt al een hele tijd een mooi stuk curly maple op mij te wachten. Dit stuk kreeg ik eens van Athanor. Aangezien het echt een bijzonder stuk hout is wilde ik het bewaren tot een project waar het mooi bij zou kunnen passen.

Vorig jaar heb ik een stammetje gouden regen tot plankjes gezaagd op mijn mega lintzaag :D :D
Het hout was al erg mooi droog toen ik het zaagde.

De bedoeling is om een kistje te maken van ongeveer 10x16x5 cm. volledige zwaluwstaarten als verbinding , bodem en deksel in een groef die ik op de freestafel wil maken.

Zwaluwstaarten maken is een redelijk nieuw gebied en biedt weer nieuwe uitdaging. Ik zag zulke mooie voorbeelden voorbij komen dat ik dit ook weer eens wilde proberen. De zwaluwstaarten wil ik met de hand gaan zagen. Gelukkig heb ik hier een mooi zaagje van Veritas voor.

Wordt vervolgd.................
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vanmiddag had ik even tijd dus een begin gemaakt met het 1e kistje. Pfff, dat was wel weer even zweten. Ik was vergeten hoe ingewikkeld zwaluwstaarten ook alweer waren, tevens begrijp ik goed waarom veel mensen de zwaluwstaarten met een freesmal maken :D :D


Hiermee moet het gaan gebeuren!!


Lang leve Veritas !


Mijn eigen zwaluwstaart-afteken-blokje


Wederom Lang leve Veritas



Mijn nieuwe beugelzaagje met "verbogen"zaaglintje


Nog meer rommel op de werkbank.......


Tja, dat moet'm dan zijn.....mmmmm.......enige verbeterpunten opgemerkt!!!

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Mooi werk Rick, het lijkt precies echt :D en door de zwart wit foto's het lijkt wel de werkplaats van een beroemd meubelmaker uit de 19e eeuw :lol: :lol:

Maar zonder gein, een zwaluwstaartverbinding op de klassieke manier gestoken geeft toch veel meer voldoening wanneer je die ziet samenzitten dan een gefreesd exemplaar. Dit laatste is technisch misschien wel perfect, maar je mist toch iets vind ik. Het heeft geen uitstraling.
Ik zou zeker op de ingeslagen weg verdergaan, hoe meer verbindingen je maakt hoe vlotter het proces gaat verlopen. Fietsen leer je ook niet op één dag tenslotte.

Mvg,

André
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
als je dat allemaal op 1 dag gedaan hebt ben je toch flink bezig geweest

ziet er goed uit of is het zwartwit zodat de kieren niet opvalen? :p

groeten Bas
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Bas : Hahaha, fantastisch!!! Kieren? Neehoor, die smeer ik allemaal dicht met lijm!!
1 dag? Uhmm, nee dit waren 2 uurtjes.

@Andre: Dat zwart/wit is een probeersel. Ik was eigenlijk op zoek naar een instructie voor het omzetten naar Sepia maar hier bleef ik hangen. Heeft wel iets klassieks, zo lijkt het tenminste wat!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Misschien overbodig om te vermelden maar ook dit kistje is te koop. De volledige opbrengst gaat naar een goed doel en dan bedoel ik niet een nieuwe lintzaag voor mijzelf maar bv Kika,warchild of evt een ander goed doel naar keuze.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Je weet altijd mooie combinaties te maken Rick, zo ook deze weer. Wat is Gouden regen toch een mooie hout.

(terzijde, nog thx voor de tip van die houtzagerij heh, dat stel ik zeer op prijs. De mail beantwoorden was er even bij in geschoten. Ik heb er geen gebruik van kunnen maken helaas ivm vervoer, maar als het goed is heb ik volgende maand het handige papiertje.)
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
leuk hoor die zwart wit foto's .
maar als ik de laatste foto's zie ben ik toch blij dat ze kleurenfoto's hebben uitgevonden hoor :D
wat een mooie houtsoorten ook allemaal , knap gemaakt .


groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.