Lijnzaadolie

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Afgelopen maandag kreeg ik een sms'je van een bevriende meubelmaker (student HMC) met de vraag of ik een kopje thee kwam drinken op de molen. Deze meubelmaker is tevens parttime molenaar bij een molen in onze straat.

Ik kom met enige regelmaat in de molen om rond te kijken. De geuren en geluiden van zo'n molen zijn werkelijk uniek. 2 zaterdagen per maand is de molen geopend , een bezoekje is echt een aanrader!!

Na het kopje thee moest ik helaas weg. Achterop de middag ben ik nog even teruggegaan en heb ik nog meer van de molen gezien. Het is erg leuk en leerzaam om te zien hoe lijnzaadolie "geslagen "wordt. Tevens heb ik mijn angst voor hoogte moeten overwinnen aangezien ik ook wel wilde zien hoe een molen "afgetuigd" wordt.

Mochten meerdere houtbewerkers het leuk vinden om de molen eens te bezichtigen dan zou dat vast kunnen. Ik woon zelf op 100 meter afstand dus een en ander kan vast gecombineerd worden. Rondleiding molen en een bezoekje aan mijn enorme werkplaats, hahaha!!

http://www.molendepassiebloem.nl/
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
lijnolie is een pracht product wat zwaar onderschat wordt. Imkers gebruiken het, het wordt in verf gebruikt. Prima om draai werkstukken mee in te smeren.
En dan de geur.... heerlijk!
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Oh, als ze delen van de molen gaan restaureren zorg dat je stukken van dat oude hout te pakken krijgt heh! Heel mooi oud hout, met een mooi verhaal erbij. Bijvoorbeeld het pokhout van de as 'lager'.

Met rouwe lijnolie kan ik niet zoveel, tenzij je er zelf siccatieven aan toevoegt natuurlijk. Het rauwe spul droogt gewoon te langzaam en is schimmelgevoelig.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
24 uur als ik het wel heb. met siccatief 12. Maar het is wel een product wat we in ge gaten moeten houden. Je hebt het ook nog gekookt.
verdorie ik ben het even kwijt. 1 deel gekookt 1 deel ongekookt. siccatief en je hebt weer iets anders.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee rauwe lijnolie duurt echt veel langer. Gekookte lijnolie (echte of met siccatief) en standolie drogen veel sneller, in de orde van 24 uur.

Gekookte lijnolie en (met name ) standolie bevatten veel gedeeltelijk gepolymeriseerde olie, door de verhitting, en hoeven aan de lucht alleen nog maar te cross-linke om een 'hars' te vormen. Het siccatief zorgt voor een ordegrootte versnelling in met name de oxidatieve cross-linking.

Je kunt daarom ook niet zomaar 'gekookte' lijnolie maken door zelf aan rauwe lijnolie een siccatief toe te voegen - dan krijg je wel vorming van cross-links, maar tussen hele korte individuele ketens. Je moet dus eerst door koken de olie voorpolymeriseren. Nadeel van voorgepolymeriseerd materiaal is dat het visceus (stroperig) is en dus niet goed in het hout doordringt; een gekookte lijnolie heeft dus altijd oplosmiddel nodig. Als je daarvoor terpentijn of citrusolie gebruikt zal een deel daarvan meepolymeriseren. Overigens zijn dat soort oplosmiddelen net zo schadelijk voor de gezondheid als minerale oplosmiddelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.