15 Ski Tow Runabout

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Krap 14 euro bij de bouwmaat inclusief de BTW, en inderdaad, die is nog sneller dan de lijm die ik gebruikt heb. Verwerkingstijd 2 minuten en klemtijd 10 minuten, die ik gebruikt heb 10 minuten verwerkingstijd en 30 minuten klemmen. Voor mij was 2 minuten verwerken veels te weinig geweest, voor de shutterpanelen moeten 19 lamellen ingebracht worden en dan moet de rail er weer op, dus 19 lammellen in 19 gaatjes stoppen. Dat lukt niet netjes in 2 minuten, zo zie je voor alles is weer een toepassing. Ik houd zeker ook dit in gedachten, voor iets wat je niet lang vast wilt houden is 10 minuten top.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Vandaag weer lekker doorgewerkt aan mijn boot.
De andere zijkant is nu ook volledig dicht gemaakt, en alle hoeken en naden zijn geschuurd.
De achterkant van de boot (spiegel) is ook geschuurd zodat ik hem volgende week kan bekleden met Mahonie multiplex.
Verder wil ik volgende week aan de zijkant de stootrand gaan bevestigen welke op het achterste deel van de romp zit.
Deze stootrand loopt achterop de boot ook nog door waardoor je een soort opstapje krijgt.
Dit is oorspronkelijk bedoeld omdat deze boot ontworpen is voor waterskiërs.

Hieronder nog wat foto's van de vorderingen.

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Mooi tempo houd je erin Bas, hoeveel uur zit er tot nog toe in, valt het mee of tegen tot nog toe?

Ziet er prima uit zo, aardig maat boot ook.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Er zitten tot nu toe ongeveer 40 werkuren in.
Dat houtbewerkenijn dagelijks werk is valt het tot nu toe goed mee.
Waar ik wel wat tegenop zie is het aanbrengen van de epoxy.
Ik ga eerst de romp verder afwerken en zal mij dan eerst eens gaan verdiepen in het epoxy verhaal.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Hey Bas, das niet veel 40 uur voor de staat waarin hij nu is lijkt mij. Ik denk dat met epoxy werken je alleen maar mee gaat vallen, wat je nu hebt gedaan is vele malen moeilijker. Ik heb zelf nog nooit mee gewerkt alhoewel ooit wel eens iets gedaan met wat matjes en polyster en das niet heel anders lijkt mij.

Gaas erop en smeren maar ;-) lijkt mij een mooi moment dat je de boot mag omkeren en je dan de binnenkant ziet.

Hij ziet er strak af met weinig speling her en der dus komt vast allemaal goed.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Bas van wat voor hout zijn de latten eigenlijk die onder je multiplex zitten, ik bedoel de gebogen latten zoals in je eerste posts te zien zijn. Onder de bodem en bij de boeg?
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Dat is meranti, ik had nog heel veel uitzaagsels (latten welke bij kozijnhout uit de sponning gezagen worden) liggen.
Deze zijn daar prima voor te gebruiken.
Dit is bij een kozijnen fabriek afval.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Ik ben bijna zover dat ik mijn boot in de epoxy kan gaan zetten.
Omdat dit helemaal nieuw is heb ik nog een aantal vragen hierover.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
De onderkant van de boot wordt straks dekkend geschilderd, de zijkant worden blank mahonie.

Als ik het goed begrepen heb moet dit in de volgende stappen gebeuren:,

*Alles goed schuren en (schroef)-gaten plamuren,
*De te behandelen delen goed vetvrij maken, Wat kan ik het beste gebruiken?
*Voorbehandelen met epoxy, wat voor epoxy?, is dit speciale epoxy?, of verdund?
*Matten aanbrengen en op een aantal punten met tape vast plakken,
*Epoxy met een blokkwast deppend aanbrengen,
*Alles laten drogen.

Klopt deze volgorde een beetje?

Dan heb ik ook nog de volgende vragen:,

*Bij sommige andere projecten zie ik dat ze eerst een glasband over de naden plakken, waarom?, en moet ik dat ook doen?
*Glasvezelmatten worden in diverse diktes verkocht (gram), Welke dikte kan ik het beste pakken?
*De zijkant blijft straks blank mahonie, Hoe zorg ik ervoor dat de epoxy er straks netjes egaal en strak opzit?, ik neem aan dat dit niet meer geschuurd wordt?
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
als je alles goed schuurt moet je enkel alles goed stof vrij maken met een borstel en droge doek
voorbehandelen met epoxy is denk niet nodig ook al ben ik geen expert best vragen waar je de epoxy koopt
matten met tape vast plakken is niet zoon goed idee je trekt heel je mat kapot als je de tape wil verwijderen
epoxy best aanbrengen met een vervrollertje
en dan alles laten drogen

glasband kan je ook best vragen zeg tegen de man wat je aan het maken bent en waarvoor het moet dienen normaal geven ze je raad

glasvezel matten heb je ook in zoveel verschillende diktes en soorten ik heb een 300 gr twill glasmat gepakt , deze zul jij denk ook het beste pakken.

epoxy en glasvezel is doorzigtig dus je blijft je mahonie netjes zien .

zorg dat je alles goed inrold met je verf roller en dat er zeker geen luchtbellen onder komen want dan moet je ze er uit rollen.

ga ook niet savonds epoxy aanbrengen want snachts word het kouder en vochtiger en dan kan het wel eens zijn dat alles grijs uitslaat.

later breng je dan nog een aantal lagen vernis aan over je epoxy en klaar
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Scheppie zei:
Hey Bas, das niet veel 40 uur voor de staat waarin hij nu is lijkt mij. Ik denk dat met epoxy werken je alleen maar mee gaat vallen, wat je nu hebt gedaan is vele malen moeilijker. Ik heb zelf nog nooit mee gewerkt alhoewel ooit wel eens iets gedaan met wat matjes en polyster en das niet heel anders lijkt mij.

Gaas erop en smeren maar ;-) lijkt mij een mooi moment dat je de boot mag omkeren en je dan de binnenkant ziet.

Hij ziet er strak af met weinig speling her en der dus komt vast allemaal goed.


Mijn ervaring is met het maken van de boot dat je ongeveer

1/4 deel van je tijd bezig bent met het maken van de romp
1/4 deel met epoxy
2/4 deel met schuren en afwerking (accessoires)
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hallo Brambomb en Amazone,

Bedankt voor jullie reactie!

Ik heb nog een paar vragen voor jullie:

Moet de epoxy nog geschuurd worden wanneer deze erop zit?
Zo ja, het deel wat blank blijft toch niet neem ik aan?

Amazone, je zegt dat er nog een aantal lagen vernis over de epoxy heen moeten.
Is dat de D-D lak dubbel uv bestendig? (polyestershoppen.nl)

De onderkant wordt dekkend geschilderd met antifouling verf.
Hier gaat de D-D lak toch niet overheen?, werkt het dan nog wel?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
hoi bas

epoxie die aan zonlicht word blootgesteld zou ik zeker lakken en inderdaad met dubbel d coating van de ijsel ik geef kaal hout meestal 3 lagen epoxie tussendoor schuren en dan 3 lagen lak tussendoor weer schuren

en het onderwaterschip waar epoxie met matten op zitten heeft eerst nog een epoxieprimer nodig tenzij de antiefouling heel goed hecht op epoxie

delen waar geen direct zonlicht opkomen zoal in de punt bergruimte onder zitbanken motor / tankruimte hoeven niet perse met 3 lagen lak afgewerkt te worden maar kan ook met 1 of geen

hans
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
wat hans zegt is juist epoxy vergeeld en moet daarom afgewerkt worden met zoals je zelf al zegt met D-D lak dubbel uv bestendig.

de epoxy moet niet geschuurt worden als hij er heel strak op zit natuurlijk maar het mag wel dit gaat niets doen aan de doorzichtig hijd. er komt tog nog vernis over.

ik heb mijn kayak epoxy ook licht geschuurt nu komt er ook nog vernis over maar tussen elke laag vernis ga ik met water slissen dan krijg je het diepte zicht er in. ook hoemeer lagen je er op zet hoe beter dit word. met gitaren word net het zelvde gedaan .
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Onder de antifouling altijd primer. de enige taak van antifouling is het voorkomen van aangroei. Het heeft verder geen beschermende eigenschappen. Ook opletten dat je een harde antifouling gebruikt.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Ik heb me afgelopen week wat verdiept in het epoxy verhaal.

Afgelopen zondag heb ik een mail gestuurd naar 3 meest besproken epoxy leveranciers, Polyservice, polyestershoppen.nl en mr.Boat.

Maandag kreeg ik van Polyservice netjes een mail toe gestuurd met daarin een uitgebreide offerte van alle artikelen die ik nodig heb.
Na vandaag nog eens met ze gebeld te hebben is alles me duidelijk.

Ook Mr. Boat stuurde na contact gehad te hebben een e-mail met daarin de hoeveelheden en prijzen die ik nodig heb.
Het enige wat ik jammer vindt is dat hij geen lakken levert.
Ik zou graag alles op de zelfde plaats bestellen dat wanneer er problemen zijn ik een contactpunt heb waar het probleem eventueel neergelegd kan worden.
Verder goede hulp en goede indruk.

Van polyestershoppen.nl heb ik geen reactie gehad.
Als ze al geen moeite doen om artikelen te verkopen dan vrees ik dat ze in service ook niet veel energie zullen steken.

De totale oppervlakte van de buitenkant van de boot is +-15m2

Uiteindelijk adviseren ze me de volgende artikelen aan te schaffen:

1.5kg Injecteer 1kg hars 0,5kgverharder
Glasweefsel 160gram 15m2 (ik heb geïnformeerd voor 280gram maar hoe dunner hoe transparanter)
Poly-pox 500 epoxy 5kg + 2.5kg verharder
Aerosil 150gram???? heb ik dit nodig?
DD-Lak UV hoogglans transparant 1500ml
DD-Lak UV Mahonie kleur 1500ml
DD Kwastverdunner 500ml.

Verder nog mengbekers, verfbakken, roerhoutjes, ontluchtingroller, enz.

Het enige wat er nog niet bij zit is antifouling verf

Graag zou ik jullie menig hierover willen horen.

Alvast Bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Dat ziet er goed uit, alle producten van dezelfde fabrikant is steeds het beste.

Die Aerosil 150 kan je nodig hebben om het gemengde epoxy te verdikken, zo krijg je geen uitzakkers op verticale vlakken. Eens je de Epoxy gemengd hebt is het te laat om nog naar de winkel te rennen om het spul te halen.
De injecteer moet zeer vloeibaar zijn om goed in de ondergrond te kunnen dringen, voor uitzakken is hier geen gevaar. De Poly-pox 500 is kritischer, de lagen die je hiermee aanbrengt zijn aanmerkelijk dikker dan de voorgaande met injecteer, hier is wel gevaar voor uitzakken op verticale vlakken.

Succes met de verdere bouw,

André
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
bas als ze dit aanraden zou ik gewoon hun volgen zij kennen er tog het meeste van .
deze mensen zitten er dagelijks in en weten zeker wel wat ze doen.

veel suc6 met het epoxyen .
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
@ Bas, wat ben je ongeveer kwijt voor een epoxy en lakpaket voor jouw boot?

@ Tuoh, waar is die injecteer voor bedoeld, is dat voor het voorstrijken van het hout voor de glasvezel eroverheen gaat?
 

tuoh

Oud hout
Scheppie,

injecteer kan je beschouwen als de fundatie van een complete Epoxy opbouw. Het dient als hechtmiddel op alle poreuze oppervlakken, het vult en versterkt poreuze oppervlakken.
Wil je sterke Epoxy verlijmingen? dan altijd eerst een laag injecteer aanbrengen, en pas daarna de ingedikte Epoxy lijmlaag. Gebruik je alleen ingedikte Epoxy als lijmlaag,dus zonder voorstrijkmiddel, dan gaat een deel van de lijm de functie van het injecteer overnemen, het gaat dus verdwijnen in de poriën, met als gevolg een te dunne en te zwakke lijmnaad.

Injecteer kan je ook gebruiken om aangetast hout door bruinrot oftewel kubisch rot te versterken en te behouden. Wel belangrijk, de RV waarde van het aangetaste hout mag niet hoger liggen dan 12%!!!

Door zijn lage viscositeit dringt het makkelijk in alle poreuze ondergronden door, hoe dieper hoe beter, en vormt zo de perfecte ondergrond om op voort te bouwen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.