15 Ski Tow Runabout

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
hallo Renault en G.A.V.,

Bedankt voor jullie reacties!

Het werken aan de boot wordt steeds leuker nu hij echt vorm begint te krijgen.
Echt moeilijk is het nog niet geweest tot nu toe.
Het enige waar ik mijn twijfels over had was het buigen van de multiplex op de voorste punt.
Op de foto lijkt het wel mee te vallen maar in werkelijkheid is het toch best een klus geweest om alles passend te krijgen en er voor te zorgen dat hij nergens breekt.
Om alles te verlijmen gebruik ik fiber constructie lijm van Bison.
Voordelen hiervan zijn: watervast, ontzettend sterk en in 15 minuten droog.
Vooral de snelle droogtijd is erg prettig.
Hierdoor heb ik een hoop minder lijmtangen nodig.
Nadeel is wel dat ik bij het verlijmen van de ronde voorkant ontzettend snel en meteen goed heb moeten werken.

G.A.V.
Ruimte en tijd gebrek is inderdaad ook mijn grootste probleem.
Gelukkig hebben we bij mijn ouders een beetje plaats kunnen maken waar ik kan werken.
Mijn vader zag er ook wel wat voordelen in als de boot straks klaar is.
Tijd heb ik ook niet veel, ik werk er op zaterdag ongeveer 5 uur aan.

Daarbij moet je je ook niet vergissen in de kosten.
Het frame + de multiplex welke je nodig hebt om de romp aan de buitenzijde te bekleden kost al +-500€.

Maar met wat doorzettingsvermogen en sparen komen we er wel.
Ook na het lezen van alle positieve reacties hier krijg ik weer extra zin om het project compleet te voltooien.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Inderdaad, het precies passend krijgen van alle delen lijkt me het lastigste. En het is natuurlijk zonde als je al een tijd bezig bent, ben je klaar lekt-ie...


Ik zag op van die internetsites met allerlei tekeningen ook zo een kano staan. Klein en dus relatief goedkoop, alhoewel zo een epoxie pakket ook weer best wel knaken kost. Ik denk dat ik daar mee ga beginnen. Gewoon om te kijken of het iets is en of ik het uberhaupt wel kan.

Maar hee, ik heb nog een brommer staan die weer in elkaar geschroeft moet worden en dan het uiterlijk compleet anders (Tomos sport'r frame met zundapp sprinter tank, honda nsr achterbrug en de voorvork weet ik nog niet iig sschijfrem ipv trommel...). Die moet ik eerst maar af maken voordat het echt mijn levensproject gaat worden :mrgreen:
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Weer een wekelijkse update,

Ook de andere kant van de bodem is nu dicht.
Alle schroefgaten zijn geplamuurd en geschuurd.
Aan de rechter zijkant zijn alle delen vlak geschaafd en klaar gemaakt zodat er volgende week zaterdag de Mahonie mulitplex tegen kan.

Hieronder nog wat foto´s

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Verschrikkelijk jaloerse Scheppie hier :evil: ... ik wil ook een bootje bouwen, maar ben nog met zoveel dingen bezig dat dat echt niet gaat.....

Hoe ga je de boot straks afwerken, gedekt lakken of wordt het zon mooie boot waar je de houten latten en nerf ziet lopen onder een mooie dikke laag lak?

En wat voor motor komt erin of op?
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Scheppie,

Ik heb op de website van Glen-l een boot gezien welke er erg mooi uitziet.
Onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht wil ik de zelfde kleuren aanhouden.
De onderkant wordt dan dekend geschilderd en de zijkant blijft mahonie.
Doordat ook het onderste stukje van de zijkant mee geschilderd is heb ik de mogelijkheid om de mahonie aan de onderkant en bovenkant vast te schroeven. (bovenkant komt straks een rvs/aluminium stootlijst over.
Verder wil ik geen schroeven in het zicht zoals op het voorbeeld.

Wat betreft de motor kijk ik straks wel waar ik bij uit kom.
Het ontwerp is voor een buitenboordmotor van maximaal 70pk.
Het liefst zou ik er een oude Mercury achter hangen met een grote chrome kap erop.
Ik verwacht dat het een model van +-50pk gaat worden.
Volgens het ontwerp kan je er vanaf 30pk met waterski's achter.
Aangezien ik ook erg graag snowboard wil ik straks wel eens proberen om er met een wakeboard achter te gaan hangen, daar heeft het model tenslotte zijn naam aan te danken "Ski Tow Runabout"

Jan ook bedankt voor je berichtje!
Ik probeer wekelijks een update te plaatsen!

Attached files
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Ook van mij complimenten! Ook het kleurschema is mooi! Wat ga je met het dek doen?
Wordt deze ook blank gelakt?

Wakeboarden achter deze boot zal qua eruittrekken ed. wel gaan. Maar hij is er niet geschikt voor.
Dit "probleem"heb ik ook bij mijn boesch.
Ski boten zijn ontworpen om te planeren en het water zo glad mogelijk te houden. Dit wil je om te
wakeboarden natuurlijk niet hebben. Daarvoor moet je juist een mooie golf hebben.

Succes!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Paul

Het dek wordt ook behandeld met epoxy.
Het blijft zijn hout kleur behouden.
Ik wil hier een combinatie van teak en mahonie gaan gebruiken.
ik vindt de kleurcombinatie van onderstaande foto erg mooi.

Wat betreft het wakeboarden, zover had ik er nog niet over nagedacht.
Het zullen dan toch ski's worden.

Wat voor boot heb jij precies?
Zijn er ergens foto's van te vinden?

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
dat is een heerlijk beeld om naar toe te werken. Wat moet het leuk zijn om te werken aan een boot die zo mooi gaat worden, en waar je straks heel veel plezier van gaat beleven
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Jan,

Het is wel een beetje dubbel, het is zo leuk om aan te werken dat het straks bijna jammer is wanneer hij af is.
Aan de andere kant kan het niet snel genoeg gaan want ik kan haast niet wachten om er voor de eerste keer mee rond te varen.

Groeten Bas
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Bas r,

dat zijn mooie foto's met voorbeelden waar je naartoe kunt werken!! Het begin is er en dat ziet er strak uit!
Wordt vast en zeker super gaaf als de boot af is! Ben wederom benieuwd naar de volgende foto's!!

Succes verder!

Gr. G.A.V.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Bas, Ik neem eigenlijk aan dat de boot straks helemaal in de glasvezel met epoxy komt of klopt dat niet?
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Scheppie,

Dat is wel de bedoeling.
Maar voor dat ik daar aan begin moet ik mij daar eerst eens in gaan verdiepen.
Het maken en bewerken van het hout voor de boot stelt voor mij weinig voor, maar met epoxy heb ik nog nooit gewerkt.
Ik heb al op diverse websites zitten kijken wat je allemaal kunt bestellen.
Zodra ik zover ben zal ik hier eens een aantal vragen afvuren om wat meer duidelijkheid te krijgen.
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
mooi project bas deze ga ik zeker ook volgen .
epoxy en glasmat is echt niet mooielijk om mee te werken , daar hoef je je geen zorgen om te maken .
vraag me wel af hoe je de zijkant gaat vast maken zonder dat je de vijsjes ziet zitten want dat was denk de bedoeling van wat ik dacht gelezen te hebben.

moest je eens een helpende hand nodig hebben of ergens niet aan uit kunnen ik zie dat je redelijk dicht woont .
veel suc6 verder met de bouw
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Amazone,

Bedankt voor je berichtje!
De schroefgaten in de bodem ga je niet zien omdat de bodem dekkend geschilderd gaat worden.
Ik wil het schilderwerk aan de zijkant ook nog een paar centimeter door laten lopen zodat de schroefgaten net wegvallen. (grotendeels zit het straks toch onder de waterlijn.)
Aan de bovenkant komt straks een stootrand te zitten waardoor ik ook 15mm heb om te schroeven.
Voor op de neus aan aan de achterkant op de hoeken wil ik straks rvs/chrome hoekstrips plaatsen om de boot wat beter te beschermen.
Alles wat er tussen in zit wordt alleen gelijmd.
Als ik straks hulp nodig heb zal ik zeker een beroep doen!
Ik heb al meer hulp gehad uit Vosselaar, mijn schoonbroer komt er vandaan.
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
ik zoek volgend jaar ook aan een 15 voet zeilboeoje te beginnen
de acorn 15 om presies te zijn. daar word veel met klinknagels gewerkt wat ik ook wel mooi vind.

voor je epoxy en glasvezel kan je mischien ook naar wommelgem ( antwerpen ) rijden daar ga ik het ook halen . http://www.polyesterland.be/
veel suc6 nog met de bouw
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Bas, heb jij voor het verlijmen ook de bison D4 Fibes express lijm gebruikt, die heb ik gisteren voor het eerst gekocht en gebruikt bij verlijmen van mijn shutterframes. Echt superlijm , zeker vergeleken bij de oude bruislijm die eerst ellenlang moest drogen en waarvan je nogal zwarte vlekken op je handen kreeg.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Scheppie,

Ik gebruik inderdaad ook constuctielijm van Bison.
De lijm die ik gebruik is speciaal ontwikkeld voor de professionele markt en is niet verkrijgbaar in de gewone doe-het-zelf zaak.
Het is echt super spul!, je moet supersnel werken want na 10 minuten zit het muur vast.
Dit kan soms ook wel wat problemen opleveren.


Ps, enige nadeel is dat ik wel heel de week met zwarte handen rond loop!

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Toch overwegen om die fiber die ik heb te gebruiken, duurt niet veel langer dan 10 minuutjes en zit ook muurvast ... zonder zwarte vingers..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.