15 Ski Tow Runabout

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Zoals ik in eerdere berichten al een aangegeven heb ben ik na het zien van Brambomb's Tubby Tub ook op het idee gekomen om aan een bootje te beginnen.
Na lang zoeken is het uiteindelijk de 15" Ski Tow Runabout van Glen-L geworden.
Enkele weken geleden heb ik de bouwtekeningen besteld en deze had ik 5 dagen later al netjes in huis.
Het gaat hier om zeer uitgebreide tekening waarvan het lijkt of deze al sinds 1960 op mij lagen te wachten.
Het zijn oude tekeningen zoals het model vroeger gemaakt werd.

De bedoeling is dat ik na de vakantie elke week wat aan de boot ga werken.
Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik het hier meteen zien.

Attached files
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Nou Bas r Ik wens je succes met de bouw, je bent in ieder geval bekent met het bewerken van hout.
en waarschijnlijk heb je ook klasse gereedschap. Ik moet alles zelf uitdokteren, en dankzij de adviezen van dit forum en het met en met aanschaffen van goed gereedschap lukt het aardig.

gr.placebo
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ben er benieuwd naar de vorderingen. Overigens zou ik het ook interresant vinden om een kostenoverzicht te zien!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Wat betreft de kennis in hout en gereedschap is het geen probleem.
Maar het bouwen van een bootje is toch wat anders dan een keuken of ander meubelstuk.
Daarom hoop ik op dit forum tijdens de bouw wel wat advies te krijgen betreft de behandeling met epoxy bv.
De vorderingen probeer ik hier zo goed mogelijk te laten zien.
Hieronder alvast een paar foto's met het tekenen van de onderdelen.
De belangrijkste onderdelen worden op een tekening schaal 1:1 geleverd.
Gisterenavond hebben we al deze onderdelen door middel van overtrekpapier op een plaat getekend.

Attached files
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Echt heel tof dat je nu begint aan je eigen boot. Ik ben echt vereerd dat ik een onderdeel van je inspiratie ben. Ik wens je veel succes met het bouwen van de boot. Mocht je nog vragen hebben dan kan je altijd mailen of hier posten.

Succes
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
We, is met mijn vader.
Soms heb je even een extra hand nodig en dan schiet hij te hulp.
In ruil daarvoor help ik hem een handje met zijn locomotief.
Hij zelf is een locomotief aan het maken waar hij buiten mee over een modelspoor kan rijden. (Type sik)
Deze wordt ongeveer 70cm lang en wanneer er een wagon achter hangt is het mogelijk om zelf mee te rijden.

Brambomb, als ik hulp nodig heb weet ik je te vinden, Bedankt!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Afgelopen week weer wat gewerkt aan de boot.
Zoals beloofd enkele foto's.

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi hoor! Wordt volgens mij een leuk bootje.

Wat ik me afvraag, hoe zaag je het hout exact op maat? Met een decoupeerzaag en dan schuren naar de lijn of wat moet ik me erbij voorstellen..
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Je zou alles op maat kunnen zagen met een goede decoupeerzaag.

Ik heb het geluk dat ik het bij iemand op de lintzaag heb kunnen zagen.
Dit gaat net iets sneller en is altijd haaks door gezagen.

Daarna heb ik het op een schuurmachine netjes rond geschuurd.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ziet er goed uit. Echt een tpypische glen-l manier van je spanten maken. Ik denk dat je ze vandaag de dag minstents de helft minder breed kan maken als je ze lijmt met filet en een mooie fillet rand maakt.

Maar Goed bezig. Ik kijk uit naar je volgende foto's.

Succes
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Bedankt voor je reactie Brambomb!

Weet jij of iemand anders hier hoe ik straks aan een duplicaatcode en registratienummer kom welke ik nodig heb voor bv. de aanvraag van een snelle speedboot registratie bij de rdw?

Heeft iemand nog andere tips waar ik op moet letten om straks de nodige papieren te hebben om op het water te mogen?
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
bij een eerste registratie heb je geen duplicaatcode nodig. Ik heb een tijd geleden voor een alumium boot een Y-nummer aangevraagd. Gewoon ingevuld dat het een eigenbouw is en er zelf een nummer ingeslagen, je zou zelf een typeplaatje kunnen maken. Je kan dit op het postkantoor regelen. hier wat info:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/mo...steregistratiesnellemotorbootparticulier.aspx

Let er ook op dat de cijfers van het Y-nummer aan minimale afmetingen gebonden zijn.

groet, Paul
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Paulv,

De pagina bij het rdw had ik ook gevonden.
Maar toen ik het formulier zat te bekijken zag ik dat er gevraagd werd naar een duplicaatcode, registratienr. etc.
Maar als ik het goed begrijp kan ik zelf een plaatje maken met daarop een willekeurig naam en typenr. ?
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
inderdaad,, je bent zelf fabrikant. als type zou je gewoon ski tow runabout moeten nemen denk ik.
dan is het model ook te herleiden als de boot onverhoopt gestolen wordt.
Een serienummer geef je gewoon zelf. Het nummer moet dan wel onlosmakelijk met de boot verbonden zijn. Je zou in een spant een nummer kunnen frezen met een sjabloon voordat je er epoxy overheen doet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
schrijnwerker zei:
Als de boot harder dan 15 km/u gaat heb je een vaarbewijs nodig.

20... En het gaat om de motor/boot combinatie, en de maximaal haalbare snelheid. Een combi die harder kan, maar waarbij de motor zodanig geknepen is dat die snelheid niet gehaald wordt (en waarbij de beperking niet eenvoudig tijdens het varen 'verwijderd' kan worden) heeft geen vaarbewijs/registratie nodig.

Zo heb ik nog geen tijd gehad om mijn vaarbewijs te halen, en vaar ik dus met een combinatie (lichte alu planeerboot met 8 PK motor) rond die zonder begrenzing makkelijk 32 km/u kan varen maar nu rond de 20 blijft steken. De begrenzing is redelijk eenvoudig: de aanslag van de gasklep is verplaatst. Dat is snel zelf ongedaan te maken, maar niet (makkelijk) tijdens het varen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Begint een vorm te krijgen. Als ik zoiets zie heb ik ook wel zin om een bootje te maken. Het ziet er ook makkelijk uit om te doen, maar volgens mij is dat het niet echt...
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Bas r,

Wat gaaf dat je dit project bent begonnen! Zelf loop ik ook al een tijdje met het idee rond om een boot te bouwen echter ruimte, tijd en ook wel de ervaring missen momenteel.... :|

Ik volg je project op de voet en wens je heel veel succes!! :)

Groeten G.A.V.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.