15 Ski Tow Runabout

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Na lang wachten eindelijk het eindresultaat.
Door problemen met de vorige motor heeft het posten een tijd stil gelegen.
Steeds weer gingen er andere onderdelen kapot.
De bedoeling was om deze in het najaar te verkopen en dan volgend jaar een andere aan te schaffen.
Ondanks het de problemen met de motor heeft hij toch snel een nieuwe eigenaar kunnen vinden.
Deze had ontzettend veel zin om komende winter de motor te reviseren.

Nadat ik de motor verkocht had kon ik het toch niet laten om op zoek te gaan naar een andere.
Al snel kwam ik een Yamaha 30pk 4 takt tegen met powertrim.
Aangezien het einde van het vaarseizoen in zicht was kon ik deze voor een leuke prijs kopen.

Omdat ik toch graag het seizoen positief wou afsluiten hebben we de motor gemonteerd en er nog een paar leuke tochtjes mee gevaren.

Hieronder nog wat foto's van het interieur, en een filmpje van het varen.

stoel1.jpg

stoel2.jpg

stoel3.jpg

stoel5.jpg

motor.jpg


Graag wil ik jullie nog even bedanken voor de hulp en leuke reacties welke ik tijdens dit project heb gekregen!
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Bas die kan zo in een James Bond film voor een spannende achtervolging.
Of toch maar een toer over de Friese wateren.
Schitterend project!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat heb ik genoten van dit topic en wat een prachtboot is het geworden.
Fijn dat je ons heb laten meegenieten, veel plezier en behouden vaart nu Geertjun nog……..
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jammer dat je zelf niet in beeld bent, had je graag (terecht) zo trots als een pauw (aap met 7 lullen) in beeld gezien :)
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Gefeliciteerd Basr heeeeeel mooi geworden.
Wat weegt de boot, en welke snelheid haal je met dertig pk.

groetjes en veel vaarplezier PLacebo
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ja scheppie nu geertjun nog en dan ga jij beginnen met een boot tebouwen,
we kijken er naar uit.:D
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Jammer dat je zelf niet in beeld bent, had je graag (terecht) zo trots als een pauw (aap met 7 lullen) in beeld gezien :)

Ik sta liever achter de camera dan voor!:D
Door de oude motor hebben we veel problemen gehad, vaak gingen we dan ook weer teleurgesteld terug naar huis.
De laatste keren dat we met de nieuwe motor gevaren hebben was het pas genieten, helaas was toen het weer niet meer zo best.
Volgend seizoen zal ik er een paar posten!, ik heb sowieso nog een paar dingen welke aangepast en gerepareerd moeten worden.
Dit zal ik hier toevoegen.

Wat weegt de boot, en welke snelheid haal je met dertig pk.

Gewicht blijft een gok, we schatten ergens rond de 500/600kg. met de nieuwe motor (30pk Yamaha) hebben we een snelheid gehaald van 40km/u.

Mooi geworden hoor. Waarom heb je het raam niet uit een geheel gemaakt?

Op de voorbeelden (website Glen-l) zijn ze ook allemaal uit 2 stukken.
Persoonlijk vindt ik het wel mooi en strak.
Enige nadeel is dat ze aan de lage kant zijn, of ben ik misschien te lang?(2m)
Ik heb een paar voorbeelden gezien van mooie bootjes waarop een zwaar kozijn met glas geplaatst werd.
Dit zag er niet uit!, zelf ben ik wel tevreden met de verhouding.

Bedankt weer voor de leuke reacties!:D
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Jammer dat je zelf niet in beeld bent, had je graag (terecht) zo trots als een pauw (aap met 7 lullen) in beeld gezien :)

Scheppie als je het filmpje van bas r afspeelt dan zie hem heel even in beeld, als je het filmpje stopt dan zie je bas r
met een ingehouden nonchalante trots. Ik kan alleen niet ontdekken of het apentrots, of zo trots als een pauw is.

gr placebo.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Jammer dat je zelf niet in beeld bent, had je graag (terecht) zo trots als een pauw (aap met 7 lullen) in beeld gezien :)


Scheppie als je het filmpje van bas r afspeelt dan zie hem heel even in beeld, als je het filmpje stopt dan zie je bas r
met een ingehouden nonchalante trots. Ik kan alleen niet ontdekken of het apentrots, of zo trots als een pauw is.

gr placebo.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gefeliciteerd Bas, wat een prachtige boot! En helemaal af, doorzetten tot het eind, pet af. Ik vind het raam prachtig klassiek en bescheiden en het geheel helemaal top. Mijn enige twijfel is de de zwarte rand van het dek, die wordt wel heet in de zomer en hij is vrij nadrukkelijk, maar je hebt er vast een goede reden voor. Kan je je zitting noch niet een ietsje laten zakken zodat je iets dieper in de boot zit? Een onwillige buitenboordmotor is bijna het ergste wat je kan overkomen, je hebt volgens mij een goede keus gemaakt met de Yamaha. Heel veel plezier met het varen! Enneee, loop je al te denken over een volgende boot??

jaap
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Dank je voor de complimenten Jaap!
Ik vond het zwart wel wat klassiek's hebben.
Zit er inderdaad ook aan te denken om de stoelen te laten zakken.

Volgende boot? Nee, het is leuk geweest.
Er moeten nog een aantal dingen gebeuren tegen volgende zomer zoals benzinemeter, andere tank en er moet een aanpassing komen zodat de motor 6 cm hoger kan hangen.
Ook heb ik voorop een klein scheurtje gevonden, op het onderwater gedeelte precies op de punt.
Waarschijnlijk komt dit omdat ik te lang geschuurd heb om de punt zo strak mogelijk te krijgen.
Hierdoor ben ik door de glasvezel gegaan.
Ik heb het nu opengekrabd zodat het vocht er uit kan.
Met papier heb ik het rondom afgeplakt en er een vochtvreter in gezet.
Straks nieuwe glasvezel opzetten en nieuwe antifouling erop.

Ook vindt ik dat de boot achter vrij diep licht. ( gewicht motor)
Heeft iemand hier nog een oplossing voor?


Ik zal de werkzaamheden hier straks weer posten.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Bas,

Hoe is het ermee ? Nog projecten op de planning of is het verekte druk met werken ? :D

Boot ziet er top uit,

Betreft het gewicht zou je in de punt wat beton kunnen storten, dat is voor zover ik weer wat vaker gebruikt word.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Je gaat in zo een mooi gebouwde boot toch geen beton storten. Als je met ballast moet gaan werken, denk dan aan lood bijv.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Lood?? in een boot? Ok dat ze dat vroeger gebruikten, maar je gaat nu toch geen lood meer in een boot steken, laat staan op een dak bvb? Dat metaal is verboden voor waterleidingen etc voor een reden. Zie ook loodverf etc.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Late reactie, maar dit is prachtig en heel inspirerend werk! Heb je uiteindelijk een oplossing gevonden i.v.m. de diepe ligging achteraan?
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Bedankt voor je reactie K-Wood!

Ik heb 2 zakken zand van 25kg/stuk in de neus gelegd maar dit heeft weinig nut.
Ook ben ik tijdens het varen op de punt van de neus gaan zitten (nog eens 100kg extra), ook hier was niets van te merken.
Wanneer ik tijdens het varen met de powertrim de motor een stukje omhoog laat komen gaat de neus nog verder omhoog.
Ik denk dus dat niet het gewicht van de motor het probleem is maar de lengte van de staart.
Door dat het een langstaart motor is tilt hij de voorkant van de boot omhoog.

Volgens mij is dit alleen te verhelpen door het monteren van een kortstaart motor.
Hellaas worden deze niet erg veel aangeboden op de 2de hands markt.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Zolang dit geen probleem vormt tijdens het varen zou ik hier niet mee inzitten. Staat trouwens wel stoer met de neus wat boven het water terwijl je aan het cruisen bent:cool:
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo Bas,

Voor het diep liggen van de achterkant mbt lang of kortstaart is er een handigheidje/weetje, de trimvlakken moet bijna gelijk liggen aan de bodem van je boot, als het te veel naar beneden steekt staat of je motor te laag of je hebt inderdaad een langstaart.
In beide gevallen kan dit schadelijk zijn voor de spiegel omdat daar dan te veel krachten op komen te staan.

Verder alleen maar lof voor het doorzetten en het eindresultaat.

Gr. Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.