15 Ski Tow Runabout

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je ligt nog een stukje voor op Geertjun, maar die heeft de vaart er wel in! Het lijkt op de foto al een prachtige boot. Maak er maar geen wedstrijd van wie het eerste klaar is, maar een wedstrijdje op het water later dit jaar lijkt me geweldig!

jaap
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Jaap,

Een wedstrijd op het water zou inderdaad leuk zijn!
Mijn planning was om zodra het goed weer wordt lekker te gaan varen.
Echter is er nog zoveel werk dat het wel wat later gaat worden.

Zoals beloofd nog een foto van de motor.
Het is al een oud model maar zou technische wel erg goed zijn (zegt de verkoper ;) )
Voor ik er mee ga varen wil ik hem na laten kijken bij een erkende zaak.
Ik wil dan na het seizoen kijken of hij aan mijn wensen voldoet (verbruik, lawaai, betrouwbaarheid etc.)
Indien hij bevalt is het een mooi werk voor de volgende winter om hem te demonteren en opnieuw te laten coaten.

Attached files
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
Zit de sprayrails/ stootrand niet een beetje hoog ik doe hem altijd net boven de waterlijn ik denk dat hij op deze plaats niet echt zijn werk doet waarvoor hij bedoeld is

maar een mooi project.

hans
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Timmerhans zei:
Zit de sprayrails/ stootrand niet een beetje hoog ik doe hem altijd net boven de waterlijn ik denk dat hij op deze plaats niet echt zijn werk doet waarvoor hij bedoeld is

Dit was ook mijn idee toen ik het zag. Het zal wel zo op tekening staan, maar ik ben toch benieuwd hoe het eruit ziet als de boot in het water ligt.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
De exacte maat staat niet op tekening.
Maar na het verschalen en kijken naar foto's van andere bouwers ben ik op deze hoogte gekomen.
Misschien dient hij alleen als stootrand, hij zit nu op het breedste gedeelte van de boot.
Hieronder een foto zoals hij straks in het water ligt.

Attached files
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
De afgelopen 2 weken veel tijd gestoken in de boot.
Het dek is nu bijna klaar om behandeld te worden.
De bedoeling is dat alleen de rand rondom en de strook in het midden dekkend zwart worden.
De rest van het dek blijft blank (met daarop epoxy)

Attached files
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Ziet er mooi uit Bas.

Mooi strak afgewerkt.

Is het dek van Mahony met Essen?


Gr Ernst
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Ernst,

Volgens mij heeft Bas het dek gemaakt van Mahonie, en ik geloof Esdoorn latjes erin gelijmd.

Gr Stefan :)
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Klopt inderdaad, mahonie marineply (6 mm mahoniemultiplex) met daarin esdoorn latjes.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Stefan, Ernst en Brambomb, bedankt voor jullie complimenten!

Inmiddels is de buitenste rand zwart geschilderd, er is een dasbordkastje ingemaakt, de banken en stoelen zijn klaar voor de stoffeerder en staat het dek voor de eerste keer in de epoxy.
Hieronder wat foto's,

Attached files
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
1 ding is zeker, inhalen doe ik je niet meer! :D
Ziet er zeer goed uit Bas! en netjes ook vooral..

Om nog even terug te komen op eerdere reacties over de stootrand/opstapje. De maatvoering daarvan zijn wel degelijk gewoon te vinden op de tekening, en volgens mij heb je die inderdaad iets aan de hoge kant zitten, maar dat zal in de praktijk niet gek veel uit maken..

Heb je nou een langstaart of kortstaart buitenboordmotor? ik ben er voor mijzelf nog steeds niet helemaal uit wat het precies gaat worden (merk/vermogen, nieuw/2e hands).

Succes nog met de afbouw van de boot,
Ziet er top uit!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Wat is er de afgelopen weken allemaal gebeurd?,

[*]Al het houtwerk is klaar,
[*]De binnenkant is volledig bekleed met zwart boottapijt (rot/schimmel vrij tapijt).
[*]Aan de zijkant zijn plateaus aangebracht met bekerhouders.
[*]In de neus is een plateau gemaakt waar de benzinetank op staat, later komt er in het dek nog een vuldop,
[*]Er is een deurtje gemaakt naar de benzinetank,
[*]rvs onderdelen wordt aan gewerkt, stootstrips, spiegelversteviging, windschermsteunen, boeg bescherming
[*]De boot is voorzien van 2 lagen vernis, later (bij warmer weer) wordt er nog een 3e laag gespoten.

Hieronder nog wat foto's

Attached files
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Bas,

Bootje schiet al aardig op. :mrgreen:

Tapijt ziet er strak uit!

Bankjes worden binnenkort ook bekleed?

Owja ik heb nog iets leuks gekocht van de stagevergoeding
IMG_20120420_211138.jpg


Gr Stefan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ook deze erg mooi stefan, hij lijkt al een heel eind op streek. En je hebt je motor al dus het begint ergens op te lijken. Het aanbrengen van de besturing etcetera lijkt mij ook nog niet makkelijk of kun je daar sets voor kopen die je zo kunt installeren, zijn voor de stuurdraden al sparingen aangebracht.

Als ik nog een bootje ga maken ooit dan zeker geen 15" ski tow want zo mooi als die van jou en Geert kan hij al bijna niet meer worden :)
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Bedankt weer voor jullie reacties!

Was je niet enorm veel geld kwijt voor dat tapijt?

Kosten vallen erg mee, ik was voor een stuk van 1.80x4.00m ongeveer 140€ kwijt.

. Het aanbrengen van de besturing etcetera lijkt mij ook nog niet makkelijk of kun je daar sets voor kopen die je zo kunt installeren, zijn voor de stuurdraden al sparingen aangebracht.

Nee daar zijn denk ik geen sets voor.
Ik ga de bedrading zelf aanbrengen aangezien ik daar wel een beetje verstand van heb is dat geen probleem.
Achter de rand aan de zijkant zitten gaten waar al de bekabeling door gaat.
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
voor de besturing zijn wel sets te koop een stuur met stuurkolom en kabel
dan moet je wel de juiste lengte kabel bestellen

als je op de site van allpa kijkt zal een hoop duidelijk worden
je hoeft dan maar 1 gat van 25 mm naar achteren te boren

hans
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Klopt! Ik ga de monokabel van teleflex gebruiken.
Lijkt me een eenvoudig goed werkend systeem.
Twijfel alleen nog of ik voor de motorbun montage ga of de Spielgelplaat montage met tillerarm.

Ik dacht eigenlijk dat scheppie een kabelset voor de elektra bedoelde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.