Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Houtdraaibeitelcarrousel

Ik wou al lang een beitelrek maken voor m'n houtdraaibeitels, maar vond niet echt een goed ontwerp waarbij de beitels zomaar voor het grijpen zijn.
    Een rekje tegen de muur kon ook, maar aangezien ik veel verschillende lengtes van handvatten heb zou dat maar een raar ding zijn.
    Ook als er beitels bijkomen moet je dan steeds je rekje aanpassen, dus heb er iets anders op gevonden;-)

Het werkt beter dan ik had gedacht, die magneten zijn echt supersterk!
    Er hangen verschillende redelijk zware beitels bij, geeft geen problemen.

Attached files

Re: Houtdraaibeitelcarrousel

er heeft iemand harde schijven liggen slopen...

Ik ben een chaoot. Ik leg de beitels klaar, waarvan ik denk dat ik ze nodig heb,
    Dan is het zoeken, zoeken....
    maar ik ben een beginneling.

Goed idee,bedankt voor de tip.

groet Bouk

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Het is op zich een goed idee zolang de beitels niet tegen elkaar gaan ketsen. Ben je niet bang dat het metaal magnetisch wordt en nagels en schroeven aan gaat trekken?

Bedankt, Bouk!
    Als er nog onduidelijkheden zijn stuur je nog maar een berichtje;-)

@WR1944: De beitels zitten echt wel stevig vast, aangezien de magneet los achter de rubber zit en voor de grootst mogelijke aantrekkingskracht zorgt. Daardoor trek je ze best naar onderen toe af de schijf, en hoogstens glijd je even over de rubber. Zijwaarts zakken doen ze ook niet, de handvatten zijn het zwaartepunt, dus ze hangen mooi recht. Ik zie dus geen problemen;-)

Wat het magnetisch worden betreft: ik heb geen spijkers of schroeven in de omtrek, en de beitels moeten nergens meer rondslingeren. Ze blijven gewoon hangen aan het rek.
    Als ze al magnetisch worden, is het nooit sterk genoeg om echt aan te trekken volgens mij.

Wel goed opgemerkt trouwens, voor m'n gereedschap waar ik metaal mee bewerk (vijlen ed) gebruik ik geen magneten, dat zou wel problemen geven met splintertjes denk ik...

Steven

Forum Rechten