2 schalen + klein spul afgemaakt

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mijn productie niveau is wat ingestort door gebrek aan tijd, maar dit zijn de werkjes van de afgelopen 2 maand.

Als eerste, het resultaat van duistere experimenten in het verre Groningen die het daglicht niet kunnen verdragen......De 'Frankenschaal'! :lol:
Iets wat ik altijd al eens wou doen, 2 delen verbinden met koperen 'hechtingen'. Ik heb hier 2 stukken eikenhout gebruikt; Oud doorleefd Eiken, en jong fris Eiken. Verbonden met Epoxy, geschuurd tot 360, en afgewerkt met 3 lagen BLO+PU lak.

264823_1658493321476_1811444287_1031065_5272417_n.jpg



Een schaal uit een van mijn laatste stukken oud Eikenhout. Mooi stukje improviseren, want er vormde zich aan beide zeiden een lange barst die de schaal in twee stukken dreigde te breken. Dus ja, maar een hamer gepakt en hem in twee stukken gemept. Het hout doet toch wat het wil heh. ;)
Weer verbonden met 2 stalen buisjes, wat zo best heel leuk lijkt. Ik denk dat de schaal zonder deze scheur wat te saai zou zijn geweest. Geschuurd tot 1000, afgewerkt met 5 lagen BLO+wat PU-lak.

250585_1583689171419_1811444287_971162_6072055_n.jpg



Wat klein grut, ik wou even experimenteren met spuitlak op rest stukjes Gouden Regen.
Ik ben niet zo weg van de 'look' van de lak. Het oogt gewoon te kunstmatig. Maar ja, het bescherm wel beter dan olie. Ik hoop dat ik nog eens de beste combi vindt tussen lak, en olie.
250363_1583689211420_1811444287_971163_5512977_n.jpg
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
waaw jij bent ook weer creatief bezig geweest !
dat zijn 2 zeer mooie schalen , heel knap bedacht en knap gemaakt ook .
het vlechtwerk in koper zou volgens mij ook mooi zijn in leder .
hoe heb je deze 2 helften zo mooi laten aansluiten aan elkaar ?

mooi opgelost met die 2 metalen buisjes en het ziet er nog strak uit ook, en ook een mooie tekening in het hout .


groetjes
ruben
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooie werkstukken Wouter! Ook een mooie combinatie met dat oude en nieuwe eiken.

Ergens is het wel mooi dat je zo flexibel bent met wat het hout gaat doen. Als ik een schaal draai, wil ik daar geen scheur in hebben. het is dan ook altijd een 'gevecht' om het scheurloos te laten drogen. :( Maar daar heb jij geen last van ;) .

Wat betreft het plastic uiterlijk van lak, dat kun je heel mooi neutraliseren door het schuren van de laklaag met zeer fijne staalwol. Je krijgt dan niet meer die plastig glimlaag, maar een mooie dofglanzende (watervaste) laag, die wat op olie lijkt. Het is wel veel werk als je het met de hand moet doen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Weer erg mooi en creatief Wouter! Die schaal met de verbindingsbuisjes zou ik zo in de kast willen hebben, de frankenstein is me te kinky :D maar wel wel mooi gemaakt en schitterend hout.
Spuiten met lak is niet zo mijn ding, het is erg moeilijk om het mooi echt vlak te krijgen. In FWW lees ik regelmatig over wipe-on PU, dus met een tod opbrengen en vegen. Heb het nog niet met de PU lak geprobeerd die hier te koop is, een snel hardende 1 component PU met oplosmiddel.
Op Wilco zijn tip heb ik nog een kleine aanvulling, de lak opruwen met staalwol 0000 en dan in de was en uitpoetsen. Dat "voelt" ook lekkerder aan, een beetje vettig, zachter.

jaap
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
erg mooie schalen Wouter. Mooi van kleur en mooie vormen.
Voor beiden wil ik thuis wel een plekje reserveren.

Groet Jos
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dank voor de commentaren en tips mensen. :)

@ Monkeyfreek: Ja 'iets' met hout en leer staat ook nog op mijn lijstje. Ik zit te denken aan iets 'Keltisch' maar dat idee moet nog even rijpen. Die twee helften aan mekaar lijmen ging vrij lomp hoor, even snel de schaaf erover, en Epoxy vult de rest. :lol:

@ Joppe: Bijna alles wat ik maak is te koop, inclusief deze drie dingen. Op mijn website staat de volledige collectie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.