zonneboiler en koepel maken

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey,

ik heb hier vorig jaar eens een wat groter zwembad gekocht want ik werd die ronde plonsbadjes wat beu.
nu heeft dit een inhoud van 17.000L en dit warmt zomaar niet even snel vanzelf op .
dus heb ik wat rond zitten zoeken om het water zo goedkoop mogelijk te verwarmen en wat is er goedkoper dan de zon :D
nu hebben ze zwarte matten op de markt die in de zon liggen en waar het water door stroomt en zo dus opwarmt, dan bestaat er nog iets anders en hierbij is er zwarte darm op een halve bol gerold .
maar zo een bol kost ( goedkoopste model) 99€ en hiervan zou ik er 8 tot 10 nodig gehad hebben om men water op korte tijd op te warmen .
opeens was de zonne-energie toch niet zo goedkoop meer :lol:
dus heb ik besloten zelf maar iets te maken .
als eerst heb ik op een betonplex een puntvorm gemaakt en hier zwarte darmen op bevestigd .
DSC00960.jpg


DSC00961.jpg


P1000887.jpg


nu heb ik hier gisteren het zwembad terug opgezet en de panelen van zolder gehaald.
om de panelen nog wat meer te laten renderen heb ik besloten om er een plastieken koepel overheen te maken , zo kan de wind de darmen niet meer afkoelen .
eerst heb ik een mal gemaakt om men hout te plooien en te lijmen .
IMG_3098.jpg


IMG_3099.jpg


hiervan heb ik er 2 gemaakt en deze dan telkens in 4 stukken gezaagd .
dan 2 stukken diagonaal over de panelen bevestigd met in het midden half op half verbinding.
en hierover heb ik dan plastiek gespannen en vastgeniet.
met dit als resultaat,
IMG_3144.jpg

IMG_3143.jpg


dat het water nu maar snel wat opwarmt , laat het goede weer maar komen :cool: :D


groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dank je rick ,
ik heb gekozen voor een rechthoekig zwembad omdat ik vindt dat je niet echt kan zwemmen in een rond zwembad .
de afmetingen van het zwembad zijn 6m l x 2,75m b x 1,32m h daar kan je toch al eens lengtes in zwemmen .


groetjes
ruben
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
hallo Ruben

Petje af , een simpel idee omgezet in een werkend eindresultaat. Heb je al de slangen achter elkaar gezet, of gebruik je een soort pomp alla de vloerverwarming?

mooi werk hoor, :lol: :lol: zeg maar waar ik mijn zwembroek kan komen uittesten :lol: :lol:

HG Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Hey dat is ingenieus zeg! Je moet je opgeven voor het Beste Idee van Nederland man! :D
Dit soort betaalbare home-made oplossingen kunnen wel eens de toekomst zijn, want het slaat nergens op dat als je duurzaam wilt leven je veel geld nodig hebt...

Laat je straks ook nog even weten hoe snel dit systeem het zwembad verwarmd?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ armadaman , ik heb een grote zandfilter en hier heb ik iets in mekaar geknutseld zodat het water dat uit de filter komt naar boven op het dak wordt gepompt en daar in 2 buizen wordt gedeeld en deze 2 buizen zijn dan telkens nog eens in 2 verdeeld waar dan telkens één paneel wordt op aangesloten.
P1000881.jpg

ik heb ook enkele afsluitkranen geplaatst zodat ik nog kan filteren bij slecht weer zonder dat het water door de panelen gaat , hiermee kan ik ook bepalen hoeveel water er door de panelen wordt gepompt.
dank je ;)

@ Houthasses , deelnemen aan beste idee van Nederland zal er voor een Belg niet inzitten denk ik :lol:
maar toch bedankt voor het compliment ;)
ik heb de temperatuur van het water vandaag eens gemeten om +- 14u en toen was het water 20,4°c
toen ik het een uurtje geleden terug meet was het al 22,5°c.
als de watertoevoer naar de panelen even heeft stil gelegen en je het dan aan zet dan kan je jezelf flink verbranden aan het water dat er dan uit komt , wat na een bepaalde tijd wel stilaan lauw wordt.
om goed te zijn zou ik nog iets moeten bedenken dat de panelen automatisch bv 15 min afgesloten worden en dan 20min open gaan .
momenteel doe ik dit soms eens manueel of ik laat het water er wat trager door stromen .


groetjes
ruben
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik vrees alleen wel dat je wat aan rendement gaat inboeten vanwege dat niet zo supertransparant foliegedoe.. maar het zal wel een kleine verbetering zijn ipv zonder.

Je had eigenlijk eerder kunnen kiezen voor zwarte folie ;) het licht moet er niet door he, maar wel de warmte.
 

WR1944

Oud hout
Als je een thermostaat in het zwembad hangt en dat koppelt aan de klep die regelt of het water door de panelen stroomt of direct naar het zwembad, kan je simpel je badje op de gewenste temperatuur houden. Als je met een 12V of 24V gelijkstroom systeem werkt kan je de meeste spullen direct uit de handel betrekken en je hebt een ongevaarlijke spanning in een natte omgeving.
Maar het is een inventieve methode. En alle Hollanders die grappen over de Belgen maakten staan gelijk met de mond vol tanden. :oops: :mrgreen:
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
WR1944 zei:
En alle Hollanders die grappen over de Belgen maakten staan gelijk met de mond vol tanden. :oops: :mrgreen:

Waar staat die "vind ik leuk" knop hier??? :lol:
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Mooie oplossing

Mijn zwager had ook zo'n zwembad, maar die had hem half in de grond gegraven en dan rondom dekking gemaakt, dan wordt het zwembad veel gebruikersvriendelijk, ook gaf dat veel meer sterkte aan de top van het zwembad. en stopt de afkoeling
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ SamPonette , het plastiek mocht idd wat transparanter zijn maar met zwarte plastiek er op ga je zeker geen betere resultaten halen hoor . volgens mij warmen zonnestralen op iets zwart nog steeds sneller op dan iets in een ruimte te leggen met warme lucht in . de echte solarbollen die je kan kopen zijn ook met transparante plastiek over, waarom ? omdat dit beter zal zijn zeker :D

@ WR1944 , ik heb al eens rond zitten zoeken en de automatische afsluitklep die ik zou moeten hebben kost 300€ :? ik denk dat ik het toch nog maar even manueel ga doen :lol:
dank je .

@ jokke , lol :D

@ mcluma , gedeeltelijk ingraven maakt het zwembad zelf idd gebruiksvriendelijker, maar dat gat in de grond is in de winter niet zo mooi en gebruiksvriendelijk voor men tuin ;)
nu heb ik vorig jaar een plateau gemaakt en die heb ik vorige week beplakt met plastieken tegels met leisteen look . en als het zwembad voor de winter weg gaat hebben we nog een mooi stukje terras er bij .
dank je .



groetjes
ruben
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik weet niet helemaal hoe je leidingschema er uit ziet, maar bij voldoende bypass, zodat het filter goed blijft werken, zou je een thermostaatkraan van een cv radiator op kunnen nemen op de temperatuur een beetje bij te regelen. Verder een ingenieus project. Je zonneboiler doet het in de winter met mooi weer ook wel, misschien kun je er dan een radiator op aansluiten om je werkplaats te verwarmen en droog te houden. Een cv radiator zwart verven in een zwarte bak onder helder glas schijnt ook goed te werken, nadeel is dat er uit een oude cv radiator in het begin zoveel vies roest water komt. Misschien is deze posting wel een aanleiding om een soort "standaard" te ontwikkelen voor een ieder die op deze manier zijn werkplaats wil verwarmen!

jaap
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Of helder nu beter is, laat ik in het midden. De mij beschikbare data geeft niet genoeg uitsluitsel. Het enige dat in geval telt, is dat de warmtecomponent van de straling doorkomt. Het licht op zich geeft geen warmte.

Belangrijker is het oppervlak tov de diepte van het reservoir. Goed uitspreiden dus. En een ondiepe, breed uitgespreide collector warmt uiteraard sneller op.

En isoleren van de gewonnen warmte!Niet alleen rond de collector zoals je nu gedaan hebt, maar zeker ook de afvoerleiding... en eigenlijk ook de aanvoer als je met een gesloten of semi-gesloten circuit werkt. Ook de lengte van het afvoerkanaal speelt een rol: zo kort mogelijk houden.

Moest je met een open circuit werken (elke keer vers water uit de leiding), dan kan ook nadenken over warmte-recuperatie van het afvalwater. Het afvalwater gaat nu het verse water voorverwarmen. Zo krijg je in theorie sneller warm water. In de handel werken ze daarvoor met koelvinnen (cfr computerkoeling).
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ jaap , hier een schets van men leidingschema
Naamloos0.png


je idee van het cv thermostaat begrijp ik niet al te goed , maar die kranen zijn niet echt geschikt voor water met chloor vrees ik . bij de kranen en pompen die voor zwembaden worden gebruikt zijn alle delen die in contact komen met water van kunststof gemaakt . dit heeft gedeeltelijk ook met elektrocutiegevaar te maken.
de panelen haal ik in de winter ook binnen omdat deze met water in anders zouden kapotvriezen en een dik pak sneeuw op de plastiek zou de plastiek kunnen uitrekken en scheuren.
om met het water een radiator te verwarmen gaat niet echt lukken omdat je dan toch al veel water moet hebben van een 40 tot 50°c , en om dit in de winter te behalen zal moeilijk zijn .
ik zal eens de temperatuur van het water uit de panelen meten als de panelen even hebben uit gestaan ;)
gisteren was het weer niet al te denderend ( eens bewolkt , zon , regen , zon , wolken...) en dan heb ik eens een meting gedaan. ik heb het water eerst aan een continu kleine stroming door de panelen laten lopen en dan met een emmer er onder van 10L en gemeten hoelang het duurde eer deze vol was .
dit duurde 3min voor de emmer van 10L te vullen en het water in de emmer had een temperatuur van 28,2°c en het water van het zwembad was 23,3 .
dank je voor het mee denken ;)

@SamPonette , dank je voor de info .
ik dacht eerst een overdekking te maken uit plexiglas maar dit ging nogal kostelijk worden .
ik heb een gesloten systeem , de afvoer van het warme water heb ik gemaakt door een bruine afvoerbuis van regenwater van 50mm naar het zwembad te leggen en hier liggen dan de 4 afvoerbuisjes in van de panelen .


groetjes
ruben
 

bos1

Nieuw lid
21 sep 2010
13
0
Betreffende doorzichtig plastic of niet.

Normaal is het de bedoeling dat de zonnestraling de achterkant en leiding in het paneel opwarmt.
Deze achterkant is donker en absorbeert alle straling en zet deze om in warmte.
De achterkant wordt dus warm, en gaat dan ook stralen, maar vooral infrarood (lange golflengte).

Het voordeel van de doorzichtige voorkant is nu dat deze typisch alle korte golflengte zonne-energie doorlaat tot aan de collector. Maar omgekeerd gaat de lange golflengte infrarood niet gemakkelijk door dit glas. De omgezette energie blijft dus in het systeem, en wordt dus gebruik om water te verwarmen.

Maar eerlijk gezegd weet ik niet of plastic hier dezelfde eigenschappen heeft als glas.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
één paneel kost +- 50 à 60 € , waar de goedkoopste panelen in de winkel 99€ kosten en de al duurdere rond de 350€ kosten .
en het plezier van het maken ( buiten dan de darmen vastnagelen) heb ik er gratis bij gekregen :D


groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.