Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

zonneboiler en koepel maken

hey,

ik heb hier vorig jaar eens een wat groter zwembad gekocht want ik werd die ronde plonsbadjes wat beu.
    nu heeft dit een inhoud van 17.000L en dit warmt zomaar niet even snel vanzelf op .
    dus heb ik wat rond zitten zoeken om het water zo goedkoop mogelijk te verwarmen en wat is er goedkoper dan de zon
    nu hebben ze zwarte matten op de markt die in de zon liggen en waar het water door stroomt en zo dus opwarmt, dan bestaat er nog iets anders en hierbij is er zwarte darm op een halve bol gerold .
    maar zo een bol kost ( goedkoopste model) 99€ en hiervan zou ik er 8 tot 10 nodig gehad hebben om men water op korte tijd op te warmen .
    opeens was de zonne-energie toch niet zo goedkoop meer :lol:
    dus heb ik besloten zelf maar iets te maken .
    als eerst heb ik op een betonplex een puntvorm gemaakt en hier zwarte darmen op bevestigd .

nu heb ik hier gisteren het zwembad terug opgezet en de panelen van zolder gehaald.
    om de panelen nog wat meer te laten renderen heb ik besloten om er een plastieken koepel overheen te maken , zo kan de wind de darmen niet meer afkoelen .
    eerst heb ik een mal gemaakt om men hout te plooien en te lijmen .

hiervan heb ik er 2 gemaakt en deze dan telkens in 4 stukken gezaagd .
    dan 2 stukken diagonaal over de panelen bevestigd met in het midden half op half verbinding.
    en hierover heb ik dan plastiek gespannen en vastgeniet.
    met dit als resultaat,

dat het water nu maar snel wat opwarmt , laat het goede weer maar komen 8-)

groetjes
    ruben

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: zonneboiler en koepel maken

Zo zeer inventief!!! 17000 liter? Da's een mooie maat!!

dank je rick ,
    ik heb gekozen voor een rechthoekig zwembad omdat ik vindt dat je niet echt kan zwemmen in een rond zwembad .
    de afmetingen van het zwembad zijn 6m l x 2,75m b x 1,32m h daar kan je toch al eens lengtes in zwemmen .

groetjes
    ruben

hallo Ruben

Petje af , een simpel idee omgezet in een werkend eindresultaat. Heb je al de slangen achter elkaar gezet, of gebruik je een soort pomp alla de vloerverwarming?

mooi werk hoor, :lol: :lol: zeg maar waar ik mijn zwembroek kan komen uittesten :lol: :lol:

HG Hugo

Hey dat is ingenieus zeg! Je moet je opgeven voor het Beste Idee van Nederland man!
    Dit soort betaalbare home-made oplossingen kunnen wel eens de toekomst zijn, want het slaat nergens op dat als je duurzaam wilt leven je veel geld nodig hebt...

Laat je straks ook nog even weten hoe snel dit systeem het zwembad verwarmd?

@ armadaman , ik heb een grote zandfilter en hier heb ik iets in mekaar geknutseld zodat het water dat uit de filter komt naar boven op het dak wordt gepompt en daar in 2 buizen wordt gedeeld en deze 2 buizen zijn dan telkens nog eens in 2 verdeeld waar dan telkens één paneel wordt op aangesloten.

ik heb ook enkele afsluitkranen geplaatst zodat ik nog kan filteren bij slecht weer zonder dat het water door de panelen gaat , hiermee kan ik ook bepalen hoeveel water er door de panelen wordt gepompt.
    dank je

@ Houthasses , deelnemen aan beste idee van Nederland zal er voor een Belg niet inzitten denk ik :lol:
    maar toch bedankt voor het compliment
    ik heb de temperatuur van het water vandaag eens gemeten om +- 14u en toen was het water 20,4°c
    toen ik het een uurtje geleden terug meet was het al 22,5°c.
    als de watertoevoer naar de panelen even heeft stil gelegen en je het dan aan zet dan kan je jezelf flink verbranden aan het water dat er dan uit komt , wat na een bepaalde tijd wel stilaan lauw wordt.
    om goed te zijn zou ik nog iets moeten bedenken dat de panelen automatisch bv 15 min afgesloten worden en dan 20min open gaan .
    momenteel doe ik dit soms eens manueel of ik laat het water er wat trager door stromen .

groetjes
    ruben

ik vrees alleen wel dat je wat aan rendement gaat inboeten vanwege dat niet zo supertransparant foliegedoe.. maar het zal wel een kleine verbetering zijn ipv zonder.

Je had eigenlijk eerder kunnen kiezen voor zwarte folie het licht moet er niet door he, maar wel de warmte.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Als je een thermostaat in het zwembad hangt en dat koppelt aan de klep die regelt of het water door de panelen stroomt of direct naar het zwembad, kan je simpel je badje op de gewenste temperatuur houden. Als je met een 12V of 24V gelijkstroom systeem werkt kan je de meeste spullen direct uit de handel betrekken en je hebt een ongevaarlijke spanning in een natte omgeving.
    Maar het is een inventieve methode. En alle Hollanders die grappen over de Belgen maakten staan gelijk met de mond vol tanden. ops: :mrgreen:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944
    En alle Hollanders die grappen over de Belgen maakten staan gelijk met de mond vol tanden. ops: :mrgreen:
    Waar staat die "vind ik leuk" knop hier??? :lol:

Mooie oplossing

Mijn zwager had ook zo'n zwembad, maar die had hem half in de grond gegraven en dan rondom dekking gemaakt, dan wordt het zwembad veel gebruikersvriendelijk, ook gaf dat veel meer sterkte aan de top van het zwembad. en stopt de afkoeling

Forum Rechten