waterstenen/slijpset

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
ik zoek een goede set waterstenen/slijpset voor een beginner. ik had zelf in gedachten om de waterstenen set te kopen met de korrel 1000/6000.

Daarnaast ook nog een vlakplaat om de stenen te vlakken, is een stuk schuurpapier op een glas plaat mischien goed genoeg?

zit er eigenlijk nog een groot verschil tussen de slijphulpstukken, MKII en de andere versie Veritas

Misschien hebben jullie andere ideeën er over laat het gerust weten daar leer ik ook weer van.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Heb na een onderzoek van een week :p nieuwe slijpstenen en diamantplaat besteld bij Dieter Smith. Ik heb momenteel Naniwa Superstones maar daar ben ik niet zo kapot van. Als het binnen is en ik heb ze gebruikt zal ik wel even reviewtje plaatsen als jullie dat leuk vinden.

Groetjes, David
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
jefmen zei:
ikDaarnaast ook nog een vlakplaat om de stenen te vlakken, is een stuk schuurpapier op een glas plaat mischien goed genoeg?
Ja, als dat schuurpapier grof en sterk genoeg is. Ik vlak mijn (schaatsenslijp)stenen op een glasplaat met carborundum korrels.

Overigens kun je beitels en messen ook rechtstreeks op schuurpapier met een glasplaat als ondergrond slijpen (het zogenaamde "scary sharp" systeem. Hoef je niet (meteen) te investeren in een stapeltje duren slijpstenen...
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
De site van knives and tools (http://www.knivesandtools.nl/) heeft een groot aanbod aan slijpstenen ze hebben eigen import en ook de naniwa stenen. Ze geven daarnaast ook een goede uitleg hoe een mes te slijpen alleen is dit hierbij niet het geval :).

Groet,

Wesley
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat is inderdaad een mooie site als je slijpstenen zoekt. Ik heb ook nog een grove slijpsteen nodig, en bij baptist schijnen ze die niet meer te hebben in de wat grotere maten. Maar bij die site zal ik zeker slagen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Voor het vlakken van slijpstenen van aluminium-oxide, zoals naniwa gebruik ik een grote plaat (ook van naniwa) van silicium carbide. Hetzelfde spul als dat waterproof schuurpapier alleen grover. Dat gaat allemaal prima.

Mijn nieuwe slijpstenen zijn zelf van het type silicium-carbide (Bester en Sigma Select II). Daarvoor wordt overal in forums zwaar aanbevolen om met een diamantplaat van DTM of Atoma te vlakken. Een vlakplaat van óok silicium-carbide zou evenredig snel slijten als de slijpsteen, alsmede waterproof schuurpapier. Dus geen ideale situatie.

Ik weet niet wat jullie precies gaan aanschaffen maar dit lijkt me redelijk belangrijk om te checken van te voren.

Heb zelf een Bester 1000 en 4000. Voor het algemene slijpwerk en Sigma Select II 240 voor het grove werk. En dan een Atoma 400 diamandplaat om te vlakken. Vandaag even Chroom-Vanadium beiteltje geslepen en dat ging verschrikkelijk snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.