salontafel constructie ?

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
Ik zou een eiken salontafel willen maken, van 1000*800 en 400mm hoog met een blad van ongeveer 30 mm dik en poten van 50*50mm.
Nu dat is een tafel die ik heb gezien op foto, maar de poten zijn direct verbonden met het blad zonder dat de poten verbonden zijn met elkaar door middel van regels of dergelijke. Dus wou ik aan jullie vragen hoe zouden jullie de poten verbinden met het blad pen en gat verbinding of met drevels of?


alvast bedankt

mvg sp3ts3r
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een dubbele pen en gat. De verbinding moet aardig wat kracht opvangen. Dus wat ik zou doen is twee pennen van 15mm x 40mm met 10mm ertussen zodat je schouders van 5mm overhoudt rondom. Lange kant van de pennen parallel aan de nerf van het blad laten lopen zodat je een langs/langs lijmverbinding krijgt en geen langs/kops.

De exacte maten zouden trouwens afhangen van de beitels die ik heb: tussen de pennen wil ik een afstand waar een beitel precies tussen past en de breedte wordt iets breder dan een vermoorbeitel van ongeveer de goede maat. Als je met routers oid. werkt pas je de maten aan op de frezen die je wilt gebruiken.

Arthur
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
pennen van 40 mm lang maar het blad is maar 30 tot 35 mm dik of mogen ze iets korter zijn ?

mvg sp3ts3r
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nee, de 40x15 zijn de dwarsafmetingen. Je krijgt twee rechthoekige pennen naast elkaar van elk 40x15 in doorsnede. De lengte van de pen hangt af van de dikte van je blad. Bij 30mm dik maak je de gaten bijv. 25mm diep en je pennen net een fraktie korter, 22-23mm. Een iets dikker blad is wel beter, want het zijn nog steeds erg korte pennen aan een lange en dunne poot. Met pennen van 30mm lang (en dus een bladdikte van 35-38mm zou ik me al iets zekerder voelen. Maar ik zou alsnog iedereen die dreigt op de tafel te gaan zitten een rotschop verkopen :).

Was je trouwens van plan om de poten op de uiterste hoeken van de tafel te maken?

Arthur
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
ik dacht de poten een 25 tot 30 mm naar binnen te plaatsen?

het blad zou ik koud tegen elkaar lijmen maar zou ik er niets moeten onder schroeven voor krom trekken tegen te gaan ? zou er wel opletten dat ik steeds de draadrichting verander bij het lijmen?



mvg sp3ts3r
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ah,mooi. Anders worden de randjes wel erg zwak, iets naar binnen zo is beter.

Als je er iets onder gaat schroeven kan je net zo goed gelijk een regelwerk plaatsen! Je bedoelt waarschijnlijk dat je de hartrichting wilt omdraaien? Het is juist beter om de draadrichting zoveel mogelijk gelijk te houden, zeker als je met de hand wilt schaven. Hartrichting om en om: je ziet het vaak, maar ik las ook ergens dat het niet uitmaakt omdat (als je naar antiek meubilair kijkt) een tafel uiteindelijk hoe dan ook hol trekt en niet bol, of de hartkant nou boven of onder zit. Tja. Geen idee :). Ik zou zelf nooit een constructie maken zonder regels, en ik zou rekeinden op het blad zetten. Dat is voor jou misschien ook een oplossing.

Arthur
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
ja ik weet het van die regels maar het is nu zo een model daarmee wil ik het nu zo proberen maken nog een vraagje rekeinden wat zijn dat juist? die benaming ken ik niet.

en ik schaaf dat met de machine heb een combine robland nx310


- ik ga het blad tussen de 45 en 50 mm nemen en poten mss 60*60mm dan kunnen pennen al wat langer zijn ook he ;)

mvg
sp3ts3r
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is een plank dwars over de kopse kanten van je blad. In het Engels noemen ze het een breadboard, misschien ken je die term? Hij zorgt ervoor dat de kopse kanten minder in contact staan met de omgevingslucht waardoor ze minder snel op klimaatwisselingen reageren. En ook mechanisch zorgen ze ervoor dat het blad tegendruk krijgt: wil het kromtrekken moet het het rekeind in de lengte buigen en dat gaat niet zo makkelijk.

Er is eerder al een topic over geweest. Daar kan je details vinden.

Arthur
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
Na enkele tijd later is de tafel klaar het is mijn eerste werkstuk op de nieuwe machine (robland nx310) hopelijk lukt het voor de foto te plaatsen graag een reactie





mvg sp3ts3r

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Strak modelletje en strak uitgevoerd! Ik vind alleen de wilde tekening over het midden een beetje onevenwichtig. Het zou mooier zijn geweest als je wilde en rustige planken naast elkaar had gelegd.

Hoe heb je uiteindelijk de poten bevestigd? Lamello Invis? ;-)

Arthur
 

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
Ik heb aan de poten een dubbelle pen gefreesd en dan in het blad de gaten met de bovenfrees uitgevreesd.

Het blad werd verlijmd met veren tussen.



ps: heb snel eens gekeken van dat lamello invis systeem, voor zo poten te verbinden aan een blad van bv: een tafel soms iemand een idee van de prijs voor zo een setje?

mvg
sp3ts3r
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.