ik ga naar Canada en neem mee...

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey iedereen,

nog een dikke week slapen en ik ga voor 3 weken op vakantie naar Canada! Geheel toevallig kom ik daarbij in de buurt van de canadese Lee Valley store, dus ja... bezoekje brengen he!

Alvast op het boodschappenlijstje:
- Veritas no 4 of 4 1/2 (ben er nog niet helemaal uit, misschien beter een no 5?)
- slijphulp al a eclipse
- misschien een schaafbeitel en keerbeitel van Veritas voor een stanley 4
- wetsteen fijn/ polijststeen

verder ga ik het een beetje aan de inspiratie van de dag overlaten denk ik :mrgreen:

of zijn er dingen die je enkel daar kan krijgen of moeilijk hier? Kwestie van een beetje de duurzaamheid in de gaten te houden ;)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat is nog eens een mooi vooruitzicht Surfie!

Het schijnt echt een prachtig land te zijn. Een van mijn beste vriendinnen is daar geboren en heeft daar tot haar 15de gewoond. Als ik haar verhalen hoor en foto's zie,dan schijn je daar nog behoorlijk ongerepte natuur te hebben met gigantische woudreuzen.

Ga je rondtrekken of heb je andere plannen?
In ieder geval wens ik jou een onvergetelijke vakantie!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De meeste gereedschappen kun je in Europa ook nog wel krijgen tegen redelijke verzendkosten. Meetgereedschappen zouden nog kunnen, maar die zijn vaak lastig meenemen. Als je echt iets wilt meenemen wat hier moeilijk te krijgen is: boeken. Kleinere Amerikaanse uitgevers zoals Lost Art Press hebben vaak geen vertegenwoordiging in Europa en dan worden de verzendkosten schrikbarend hoog...

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je investeert in een dure schaaf zijn er twee modellen het meest kritisch, de zoetschaaf en de rijschaaf. De eerste spreekt voor zich. De rijschaaf vooral omdat de typische Stanley UK modellen die je hier het meeste vind vaak een nogal kromme zool hebben en dan is het erg veel werk om die weer vlak te krijgen. Een schaaf voor het ruwe werk als een #5 komt niet zo nauw.

De schaafijzers van Veritas schijnen erg goed te zijn omdat zij ze na het harden op een speciale machine echt goed vlakken. En ze zijn niet eens erg duur. En dan de zwaluwstaart zagen die ze maken. Echt goed, voor relatief weinig geld.

Veel plezier in Canada. Ik ben 1 keer in de rockies wezen skien, hele mooie ervaring.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dan ga ik voor een no 4 of no 4 1/2. Weet nog niet exact welke van de 2, aangezien het mij nog niet geheel duidelijk is wat nu precies het verschil is tussen de 2. Iemand die me daar iets meer kan over vertellen, anders vraag ik het uiteraard daar gewoon even :)

Verder nog bijgevoegd op de boodschappenlijst: quadrant scharniertjes (kosten maar 2.90 can. dollar per paar!) en misschien nog wat klein beslag voor een juwelendoos (staat nog op de to do-lijst)
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Surfie, het verschil tussen die 2 is in ieder geval de breedte. De 4 1/2 is wat breder.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Graag gedaan. Ik zou overigens niet aan het begin van je reis naar Lee Valley gaan. Grote kans dat je daar 3 weken blijft hangen :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
geen zorgen, Ottawa komt als laatste aan de beurt ;) Kwestie dat het reisbudget niet op is in de eerste week en ik er geen 2 weken mee moet zeulen ^^

nee eerst landen in Montreal (logeren bij nicht 1 en oom) dan richting Quebec city en de achterliggende Sequenay-regio (whalewatching en kamperen in de natuur) en als afsluiter op bezoek bij de nicht in Ottawa! Daarna terug naar montreal voor de vlucht terug.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooi man! Ik neem aan dat je zéker foto's gaat posten van de Lee Valley Store heh? :mrgreen:

Wat ik me even afvraag, krijg je geen problemen als je scherp gereedschap mee in het vliegtuig sleept? Het is dan wel niet het schichtige USA, en je hebt het uiteraard niet in de handbagage maar toch... Programma's als 'Border Security' maken me toch wat bezorgd als ik straks naar NZ wil met houtsnijmessen.. ;)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
messen lijken me idd niet echt een uitdaging, gezien de makkelijk te herkennen omtrekvorm. Maar een zorgvuldig uit elkaar gehaalde schaaf lijkt me een stuk moeilijker te herkennen als zijnde scherp :)

Trouwens, als het niet in je handbagage zit.. valt het wel mee hoor. Of het moet echt illegaal zijn.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Na 3 heerlijke weken, weer terug in Europa.. wil nu eigenlijk al wel terug :)

anyway, mooie buit en een fantastisch bezoek aan een gouden winkel ;) hier alvast een sfeerimpressie:

het is uiteindelijk een #4 low angle geworden ipv een #4 1/2, op aanraden van de schaafman en het was ook nog eens goedkoper :)

Attached files
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
en wat nieuw spul betreft:

Veritas #4 low angle
eclipse style honing guide
tiltbox II inclinometer
een oude houten schroefdraad voor een franse werkbankklem (kado van mijn oom)
5 quandrant scharnieren

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Het ziet er inderdaad aan deze kant van de plas wat ruimer uit. Ik begin er langzamerhand wat aan gewend te raken maar in het begin keek ik m'n ogen uit. En dan zitten hier niet eens grote zaken op het gebied van houtbewerking. De grens tussen hobbyist en professional is ook vrij vaag hier. Er zijn maar enkele bedrijven die je als een groothandel volgens Hollandse begrippen kan bestempelen. Je kan hier in de meeste gevallen als een pro inkopen. Alleen loop je soms een korting mis.
 

WR1944

Oud hout
In Europa is het bij wet verplicht een schriftelijk bewijs te overhandigen van elke financiele transactie. In Amerika (en waarschijnlijk ook in Canada) is dat wat minder strak. In supermarkten, warenhuizen en de ketens als Home Depot en Woodcraft (om mijn vaste aanleghavens te noemen) krijg je de waslijsten mee met er op nog een hele reut reclame. Bij kleinere bedrijven moet je meestal om een kassabon vragen. Bij een creditkaart betaling krijg je wel altijd een betalingsbewijs, dat is wel verplicht. Een BTW-bon heb ik als particulier niet nodig maar als ik bij sommige bedrijven een betalingsbewijs zou vragen voor bijvoorbeeld de douane denk ik dat ze raar op zouden kijken.
M'n vrouw merkte laatst op dat er in Europa veel meer wetten zijn dan in de USA ondanks het idee dat het in er Europa veel liberaler aan toe gaat. Mijn opmerking was dat de weinige wetten die er in Amerika zijn veel fanatieker worden nageleefd en gecontroleerd. Het woord gedogen komt in het woordenboek van de wetshandhavers blijkbaar niet voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.