het maken van een cajon

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey,

ik ben van plan om een tongue drum te maken en was hierover wat info aan het zoeken en filmpjes aan het zien .
en plots kwam ik een filmpje tegen van een slaginstrument uit Peru de cajon, wat er niet zo moeilijk uitzag om te maken en heb besloten dit eerst eens te maken.
dus ben ik gisteren een plaat triplex van 12mm gaan halen en aan de slag gegaan .
eerst een kist gemaakt welke aan de voorzijde open bleef , en aan de achterkant een verluchtingsgat .
dan ben ik vandaag naar de muziekwinkel achter een snarentapijt gegaan en deze heb ik in 2 geknipt .
IMG_3049.jpg

één van de 2 delen heb ik dan wat omgeplooid en bevestigd zodat ze tegen het voorste paneel drukken .
IMG_3048.jpg


IMG_3047.jpg


IMG_3052.jpg


IMG_3053.jpg


nu nog alles mooi afronden en vernissen .

groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey rick ,

al gehoord van een hang drum ?
dit is ook de moeite waard om eens te beluisteren , helaas kost dit instrument wel 900€ :D
en de echte worden /werden in Zwitserland gemaakt en hiervan loopt de prijs al snel op naar de 2000€
[youtube][/youtube]

ook had ik laatst geprobeerd om een steel drum te maken uit een vat waar vroeger vernis in zat van men vader , maar dit metaal was wat te dun en de ton begon te plooien als ik de bovenkant hol maakte .
maar ik denk dat het stemmen hiervan toch niet zou gelukt zijn , maar het was het proberen waard.

voor de tongue drum moet ik eerst nog een manier vinden om men balk padoek van 200mm breed wat dunner te zagen met zo min mogelijk verlies.
ik heb hier nog een balk liggen van 300mm breed en ik denk dat ik met deze 2 balken eens naar de houthandelaar ga en vragen of zij hier geen lat van 15mm dik kunnen afzagen.
maar hiermee ga ik nog even wachten tot die richtingaanwijzerpijlen klaar zijn want ik heb nogal veel de neiging om een werkje te starten en dan ondertussen aan iets anders beginnen en nog iets anders enz...
langs één kant vindt ik het wel fijn want dan kan ik nog zeggen van vandaag werk in aan dit wat verder en morgen weer aan het andere maar ondertussen duurt het ook wel langer vooraleer alles klaar is en het ligt dan soms nog in de weg ook :lol:
maar dit ter zijde .

hier nog even een filmpje van de cajon drum voor de mensen die niet weten hoe het klinkt .
[youtube][/youtube]


groetjes
ruben
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Een maat uit mijn klas had er ook eentje gemaakt voor zijn project. Erg leuk die dingen en het geluid is heel vet :D Veel plezier ermee!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Okééé... Ik dacht even dat het een soort van stompbox met een extra rammeltje zou zijn. Dit is wel even wat anders zeg: een complete portable drumkit! Gaaf, thanks voor het filmpje!

Arthur
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
:D

ik heb gisteren de cajon nog voorzien van 2 pootjes en 3 laagjes vernis .
en zo ziet die er nu uit ,
IMG_3068.jpg


IMG_3063.jpg


IMG_3073.jpg


IMG_3069.jpg


ik heb ook een filmpje gemaakt zodat jullie kunnen horen hoe ze klinkt .
dit is nog maar de 2de dag dat ik wat heb kunnen oefenen dus verwacht nog niet al te veel :lol:
[youtube][/youtube]

groetjes
ruben
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
zo te horen klinkt ie goed,
ik heb nog ergens een tekening en een bouw verslag van een tongue drum voor je als je je email adres pmt dan zal ik hem via de mail versturen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.