houten gevels en deuren in Chiang Mai

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Was deze week nog een paar dagen in Chiang Mai, een noordelijke (2e grootte) stad in Thailand, niet ver van Myanmar. Chiang Mai kent veel meubelmakers en andere houtbewerkers, maar plots zag ik vanuit de taxi allerlei gebruikte houten deuren, facades, pilaren etc. Dus even kijken en vragen. Bleek het te gaan om onderdelen van gesloopte panden in India! In Singapore zijn tafels van oude deuren erg populair. De deur wordt op een onderstel gelegd en een glasplaat er op, om er een tafel van de maken, op deze foto's staat een voorbeeld. Het mooist is dan een rechthoekige deur met veel diepte. De goedkoopste deuren hier waren vanaf 10.000 baht (zo'n 250 euro) geprijsd, maar voord de grote donkere houten facade van ik denk toch wel 8 m breed en minstens 6 meter hoog werd 870.000 baht (zo'n 21.500 euro).
Maar het is wel bijzonder, dat er in zo'n houtbewerkers omgeving plaats is voor import uit India. Veel kijk plezier.

jaap














Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wow, in het oorspronkelijke pand in India is dat ontzettend mooi. Als posh tafel in een appartement in Singapore is dat zo ongeveer het lelijkste wat je je voor kunt stellen....

India gaat niet altijd heel voorzichtig met z'n kunsthistorie om. Maar dat zie je meer in derde wereld landen natuurlijk. Alle mooie oude dingen maken in rap tempo plaats voor slecht gestort beton en golfplaat.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik heb ooit een perzische deur gezien die herbruikt ws als slaapkamerdeur. Zag er erg theatraal uit en ergens vond ik dat wel erg leuk... maar naar cultureel erfgoed toe, is dat natuurlijk lichtjes heel erg onverantwoord.

Maar ja, liever herbruikt dan opgestookt?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Enorm gaaf!! Het is inderdaad jammer dat zulke dingen een land van herkomst verlaten maar tja.........

Ik heb laatst wel ergens een opgeschuurde deur gezien uit een grachtenpand uit zwolle omgebouwd tot tafel. Erg leuk idee !!! Zo weinig tijd, zoveel leuke ideeen!!
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Enorm gaaf dat je dit met ons deelt. Ik vind het juist heel leuk dat zulke deuren de wereld over gaan en dat wij in Nederland kunnen genieten van deze staaltjes vaksnijwerk.

Iedergeval bedankt voor het uploaden. Meerwaarde voor het forum
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.