Doosje: zebrano + essen

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Heb mij na alle doosjes postings ook maar eens aan een doosje gewaagd... Ik had nog wat zebrano liggen en van een van de balkjes van Rick een dekseltje gemaakt. Binnenzijde bodem is mahonie fineer, triplex bodem. Deksel ligt er nog los in daar moet ik nog wat voor verzinnen.

Ik vind achteraf zelf het knopje niet zo mooi, dat heb ik overigens vaak met doosjes dus daar moet ik nog eens wat stijlvols op bedenken. Verder was dit Zebrano nogal lastig te bewerken, heel veel kruisdradig hout en daarmee veel tearout. Maar verder wel leuk om te doen en zeker een vervolg waard. Over circa een half jaar hoop ik wat meer tijd te krijgen dan ga ik mij weer aan wat nieuwe doosjes wagen. oefening baart kunst...

[album]173[/album]
[album]174[/album]
[album]175[/album]
[album]176[/album]
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Doosje ziet er strak uit! De hoeken sluiten zo te zien mooi aan en de combinatie van het zebrano met een lichte deksel is en blijf een klassieker.

Zoals je zelf al aangaf is het knopje niet de mooiste,kijk eens op http://www.lumberjocks.com voor inspiratie. Een ander aandachtspuntje is de tekening van het hout. Probeer bij een sterk getekende houtsoort zoals zebrano de tekening aan de drie zichtzijdes door te laten lopen, zeker met een verstek verbinding. Dat ziet net wat mooier uit.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gaaf!! Leuk werk he, die kistjes maken!! De kunst is inderdaad om de nerf rondom te laten lopen.
Waarmee is het kistje afgewerkt?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
bedankt voor de reacties.

Ja, dat doorlopen van de tekening had ik me later ook gerealiseerd. Dat ging me even niet lukken voor de eerste keer dus dat wordt zeker de opgave voor de volgende keer. Knopje ga ik eens even inspiratie op doen. Het liefst heb ik denk ik helemaal geen knopjes, lades maakt ik bv als het even kan ook greeploos.

Het doosje is afgewerkt met osmo hardwax olie.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi doosje en interessant hout! Ziet er strak uit en op het knopje kun je je altijd nog artistiek uitleven.
Dit hout vraagt wel een beetje om een rondom doorlopende nerf, maar dat is een hele uitdaging :D .

jaap
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dat is hout dat ik mij ook nog eens ga kopen , echt mooi hout .
het is net alsof er allemaal kleine gaatjes in het hout zitten op de 2de foto , is dit gezichtsbedrog of is dit echt zo ?
mooi doosje hoor , zeker met dat schuine randje bovenaan .


groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.