bar van steigerhout

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Vriend van me wilde een Bar hebben van steigerhout.
En omdat ik veel van meubels van steigerhout had gehoord leek het me wel leuk om er een te maken.
... dus eerst het ontwerp gemaakt en overlegd met de "klant"




hij vond het een goed ontwerp en dus na een aantal avonden bouwen was hij af. wel raar om een meubel in elkaar te zetten met schroeven en bouten/moeren en zonder gelijmde verbindingen.






Attached files
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Hej Guido,

In welk programma heb jij de balie getekend ?

Voor de rest ziet de steigerhouten balie er erg leuk uit :D, wat ik me alleen afvraag. waarom de houtdraad bouten in de balie ?
Had je niet beter 4x50 erin kunnen draaien en dan iets dieper ?, zodat het hout weer dichtgroeit.

Gr Stefan
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
stefan1 zei:
Hej Guido,

In welk programma heb jij de balie getekend ?

Voor de rest ziet de steigerhouten balie er erg leuk uit :D, wat ik me alleen afvraag. waarom de houtdraad bouten in de balie ?
Had je niet beter 4x50 erin kunnen draaien en dan iets dieper ?, zodat het hout weer dichtgroeit.

Gr Stefan
Het programma is sketchup (lekker gratis) niet alleen kan ik dan het model mailen naar een klant maar ik kan dan ook gebruik maken van een plugin die voor mij een zaaglijst uitspuugt.

de houtdraad bouten zijn gebruikt omdat het ding niet in zijn geheel in mijn auto past ... hij is dus demontabel gemaakt (8 delen)

ik had die schroeven idd wat dieper kunnen doen maar de accuboor ging niet heel veel dieper.
Als ik perse geen schroeven wilde laten zien dan had ik de schroeven verzonken en met proppen afgedekt. maar ik wilde in dit geval niet te veel over mijn ingeschatte arbeidsuren heen gaan.

overigens .... dit is de tuin van "de klant". als ik een tuin zou hebben dan zou die wel groen zijn.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Oké, mooi :D

Alleen met gewone schroeven is hij ook wel te demonteren, ik doe hem altijd eerst volledig in elkaar zetten, dan de delen die ik later uit elkaar wil halen nog niet diep schroeven, als alles goed is dan bij de klanten diep schroeven, hoeft nog niet eens, valt bijna niet op.
Ik zou persoonlijk volgende keer voor spaanplaatschroeven gaan, ik gebruik de torx 4x50 van de hornbach, bevallen me prima.
Nu doe ik eigenlijk niks meer met steigerhout omdat ik nu in mijn vrije tijd voor de Jachtbouwer werk.

Gr Stefan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wel grappig zo'n bar buiten. Ga je nog iets doen aan bescherming van het hout, en heb je ook rekening gehouden dat het regenwater er goed vanaf loopt en niet in de verbindingen blijft staan?
Heb nog weer eens je website bekeken en dan moet wel zeggen dat dit niet het mooiste is wat je ooit gemaakt hebt. Op je site staan echt prachtig gemaakte meubels.

jaap
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
stefan1 zei:
Alleen met gewone schroeven is hij ook wel te demonteren, ik doe hem altijd eerst volledig in elkaar zetten, dan de delen die ik later uit elkaar wil halen nog niet diep schroeven, als alles goed is dan bij de klanten diep schroeven, hoeft nog niet eens, valt bijna niet op.
Als hij alleen maar bij de klant in elkaar moet dan is dat uiteraard een logische manier. Maar ik wilde deze bar ook voor "de klant" demontabel maken zodat hij netjes in zijn schuurtje past past als hij geen feestje heeft.

jaap zei:
Ga je nog iets doen aan bescherming van het hout, en heb je ook rekening gehouden dat het regenwater er goed vanaf loopt en niet in de verbindingen blijft staan?
Het afwerken zat niet in de prijs inbegrepen (leek me ook minder leuk om te doen). En om eerlijk te zijn weet ik niet waarmee je steigerhout het beste kan afwerken als je het natuurlijke uiterlijk wil behouden (olie?). eigenlijk moet dat ding gewoon in zijn schuurtje staan als het regent.

jaap zei:
Heb nog weer eens je website bekeken en dan moet wel zeggen dat dit niet het mooiste is wat je ooit gemaakt hebt. Op je site staan echt prachtig gemaakte meubels.
Dit was ook echt iets tussendoor. Ik weet ook nog niet of ik deze bar wel op mijn site wil zetten. maar maak je geen zorgen :). Ik ben nog steeds bezig met de ladekast voor mijn vriendin. de verdekte zwaluwstaartjes duren alleen wat langer dan verwacht.


Attached files
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Mooie bar hoor guido. Steigerhout is misschien niet het moeilijkste materiaal om mee te werken. Maar in dit geval gaat het om vormgeving en de vorm van deze bar vind ik er prima uit zien ;)
Ook slim om de bar demontabel te houden voor de klant zodat deze hem ook ev. kan opbergen.

Trouwens die plug-in van die zaaglijst waar je het over hebt in je tweede post; waar is die te vinden/downloaden. Ik neem aan dat met dat programma hij al de afmetingen van je 'components' weergeeft?

Mvg,

Jan
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Als hij alleen maar bij de klant in elkaar moet dan is dat uiteraard een logische manier. Maar ik wilde deze bar ook voor "de klant" demontabel maken zodat hij netjes in zijn schuurtje past past als hij geen feestje heeft.
Dan is het zeker een simepele,makkelijke en snelle oplossing.
Dat wist ik niet, dus vandaar dat ik het vroeg.

White of Grey wash is wel mooi, de white was word het hout net iets lichter maar toch beschermd, maar blank hout kan geen kwaad, vocht kan erin en ook weer uit hé, zal wel vreselijk gaan werken maar het is en blijft steigerhout.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
janus91 zei:
Trouwens die plug-in van die zaaglijst waar je het over hebt in je tweede post; waar is die te vinden/downloaden. Ik neem aan dat met dat programma hij al de afmetingen van je 'components' weergeeft?

de plugin heet Cutlist en is met de onderstaande link te vinden. gelukkig is die ook gratis
http://lumberjocks.com/daltxguy/blog/5143
voor mijn bar komt daar bijvoorbeeld deze zaaglijst uit: (let niet op de namen van de componenten.)

je moet er wel op letten dat je in planken denkt als je je meubel ontwerpt met sketchup. per plank moet je een nl component maken en direct de goede naam geven (bijvoorbeeld: "Regel lang"). dan zie je die naam nl ook terug in je zaaglijst. en als je dat component meerdere keren gebruikt in je model dat zal je dat terugzien in de aantallen van je zaaglijst.

je kan met die plugin ook een zaagplan laten uitreken maar die gebruik ik niet zoveel.

Attached files CL bar.pdf (6.8 KB)
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Goh dat is nog eens een handige plug-in :) Ga hier zeker gebruik van maken. Gelukkig tekende ik al in componenten(werkt ook makkelijker als je iets wil veranderen) dus dat is voor de rest ook geen probleem.
Bedankt in ieder geval!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.