Aan/uitschakelaar zaagtafel

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Bij mijn zaagtafel is de aan/uitschakelaar defect. Hij werkt op zich nog wel, maar het uitzetten van de machine gaat erg moeilijk, je moet de knop heel krachtig indrukken (en is daardoor m.i. niet veilig als er iets gebeurt).

Weet iemand waar ik een vervangende schakelaar kan vinden? Want bij wat ik zelf probeer met Google krijg ik alleen zwakstroomschakelaars of andere inbouwschakelaars waar je de draden los en onbeschermd moet insteken/schroeven, niet het type dat er normaal op stationair gereedschap zit.

Of is er een andere manier om dit (liefst niet te duur) op te lossen? Wat ik tot nu toe heb gevonden zijn schakelaars van 60 euro of meer; dat is meer dan de machine ooit heeft gekost (2e hands).

Tussen de motor en de schakelaar/stekkercombi die nu op de machine zit, zit een snoer dat lang genoeg is; ik kan er dus tussen zetten wat ik wil. Wat ik zoek is zo'n los schakelaarblok (rode/groene aan/uitknop) dat ik met een paar boutjes op de machine schroef en waar 2 snoeren uitkomen. Of iets dat ik daarvoor kan gebruiken.

Groet,

Rob
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
zoek op marktplaats oid naar een donor machintje waar je zo'n schakelaar van af kunt halen.
tjek conradd electro/electronica site.
of plaatselijke electro winkel
en in uiterste geval zelf schakelaar maken mbv een huis lichtschakelaar (wel beide draden laten schakelen)
maar beter is een deugdelijke schakelaar kopen ivm veiligheid vingers koop je niet voor 60 euro
gr frank
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rob

Mijn advies is om eens bij een technische groothandel te kijken( bv de TU) naar een machine schakelaar. Deze zijn altijd dubbel polig, wel zo veilig. Het voordeel hiervan is dat je altijd spanningsloos werkt. Je ben er wel wat geld voor kwijt maar je heb dan ook de vrije keuze. Meestal zie je allerlij inbouw modellen maar ze zijn er ook als opbouw. Als je jouw behuizing openmaakt dan zal je zien dat er een losse schakelaar in zit. (Je kan eerst proberen jouw oude schakelaar schoon te maken/ blazen/zuigen) Op de schakelaar staat vast wel een type en nummer. Het is niet zo belangrijk wie de fabrikant is/was. de schakelaars hebben een vast model en inbouwmaat.

Als je een foto kan plaatsen dan wil ik er wel even naar kijken.

Hartelijke groet Hugo
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die schakelaar van Baptist heeft geen nullastbeveiliging. Die voorkomt dat de machine na netuitval ongewild terug inschakelt. Is eigenlijk toch wel nodig op zo een machine. Met een beetje geluk vind je op een rommelmarkt de drukknoppen en relais voor weinig geld. Samenbouwen is niet zo moeilijk. De start/stop is de eerste opdracht bij electrisch tekenen in een opleiding electriciteit.
 

WR1944

Oud hout
mathieu zei:
Die schakelaar van Baptist heeft geen nullastbeveiliging. Die voorkomt dat de machine na netuitval ongewild terug inschakelt. Is eigenlijk toch wel nodig op zo een machine. Met een beetje geluk vind je op een rommelmarkt de drukknoppen en relais voor weinig geld. Samenbouwen is niet zo moeilijk. De start/stop is de eerste opdracht bij electrisch tekenen in een opleiding electriciteit.

Waarschijnlijk heeft niet iedereen een opleiding electriciteit achter de rug. En ik denk dat het percentage onder houtbewerkers lager is dan bij de technische beroepsgroep als geheel. ;)
Zo'n start/stop schakelaar met stroomuitval beveiliging voorkomt inderdaad dat de machine spontaan weer gaat draaien als na een black-out de spanning weer opkomt. Vaak zit er ook nog eens een thermische beveiliging in die afschakelt bij overbelasting.
Daarom zou je moeten proberen een goede schakelaar in te bouwen en niet op een paar centen kijken. Je ledematen heb je echt voor de rest van je leven nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.