Trotse mededeling!

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Ik wil dit graag met jullie delen:
Sinds afgelopen zaterdag ben ik de nieuwe Nederlands Kampioene Wolspinnen !
Ik bereikte dit resultaat door met twee van mijn zelf gedraaide tollen mee te doen in een wedstrijd met 46 deelnemers, waarvan er slechts 2 op een spintol meededen....en de andere 44 hadden een spinnewiel!
Mijn tollen (ja twee, omdat je met een tol van slechts 13 gram geen dikke draad kan maken) - maakte ik een week voor de wedstrijd pas en ik heb nauwelijks tijd gehad ermee te oefenen. Dat ze zéér concurrerend zouden werken kon ik voelen - ik bén nou eenmaal een goede spinner ;-))
De andere deelneemster met spintol spon de dunne draad ook met een door mij gedraaide spintol en bereikte de 5e plaats!
Op deze plek vindt je een link naar een artikel over mijn deelname in dagblad De Stentor:
http://www.destentor.nl/regio/epevaassen/9006621/Gijsbertse-blijkt-de-beste-met-spintol.ece
En als jullie een foto willen zien van de winnende tollen dan zet ik die wel bij het draaiersforum.
De dikke-draad spintol is volgens mij van Limba hout (gevraagd aan houtbewerker Rutten die ook op de Countryfair aanwezig was) - ik kan geen andere overeenkomstige houtsoort op internet ontdekken. De tol is enorm: nooit eerder zo'n grote gemaakt - 96 gram, asmaat 8 mm. Met een voorsprong van 3 punten op nummer 2 werd ik dáármee kampioen, want het puntenresultaat voor de dunne draad hadden wel meer mensen ook gehaadl.
De dunne draad tol woog (ja is weg, verkocht ;-)) 13 gram en was van donker walnoot (van Rick ;-)) met een onderkant (creatieve oprisping) van een hele witte houtsoort die ik inkocht bij een dozenmaker. En omdat ik vroegtijdig dement word weet ik daar dus de naam niet meer van ...

Ik ben er trots op dat ik die wiel-spinnende mensen met een spintol van eigen draaibank heb verslagen (en met de wol van mijn eigen schaapje) - en dat ik al die kennis en vaardigheden in autodidactische mij samen aan het werk heb gekregen om een echte Titel te behalen. In 2005 en 2006 werd ik ook NK, maar dat was met een spinnewiel en nu ben ik dubbel zo trots op mijn titel omdat ik het gereedschap ervoor zelf heb gemaakt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi, vooral met zelfgemaakte spullen. Heb je foto's van je spintol? Ik heb geen idee hoe zo iets werkt eigenlijk.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
fotoo geplaats bij houtdraaien eigen werk
als je wilt weten hoe je ermee werkt - try youtube - spindle spinning wool
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
wat leuk om te lezen, en natuurlijk gefeliciteerd. nu je de 'winnende' tol voor dun draad is verkocht, ben je dan niet bang om nooit weer zo'n winnende tol te kunnen draaiien? en trots zijn mag je zeker, vooral na zoveel werk aan je eigen gereedschap ed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.