lie nielson blok schaafjes No 60

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb een vraag over deze lie nielson blok schaafjes No 60 , nu ben ik een complete leek want van schaven heb ik nog geen kaas gegeten behalve dan van de kaas schaaf daar ga ik wel redelijk goed mee om . :D

Maar nu effe serieus waarom zo ik een standaard block schaaf kopen als ik met de rabat blok schaaf het zelfde kan doen als de gewone block schaaf (althans dat denk ik :? ) en dan ook nog de pennen en schouders kan schaven .

Okay laat de discussie maar los branden .
A)zie ik het fout
B)heb ik het licht nog niet gezien
C) man wat je nu uitkraamt is klinkklare onzin
D) ............
etc .etc.etc

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het grootste bezwaar lijkt me dat die 60 1/2R nogal een labiele constructie is. Een blokschaafje heb je juist overal en nergens rondslingeren voor al die kleine tussendoor klusjes. Dat mag dan wel een stevig ding zijn.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Kan het mij wel voorstellen dat je dat zegt seek maar aan de andere kant kan ik het niet geloven dat Lie Nielsen fragile schaafjes maakt .

Jammer dat ik hier weinig respons op krijg het lijkt mij een puik schaafje .

Heeft niemand van het forum deze ?
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Rendew ik heb sinds 2 jaar zo'n No60 blokschaafje en ik moet zeggen dat het een heel degelijk ding is wat goed in de hand ligt en prima is af te stellen. Het is vooral heel handzaam om kantjes te breken maar verder gebruik ik het ook vaak om pennen bij te werken. Het is zeker ook makkelijk omdat je strak langs een rand tot in de hoek kunt schaven en dat is vaak handig. Uiteraard is het ook prima te gebruiken om kopse randen mooi bij te werken. Het fijne van deze schaaf vind ik dat je goed voelt wat je doet, waar je mee bezig bent als je snapt wat ik bedoel.
Destijds had ik dit schaafje als cadeau gekregen en toen had ik niet gedacht dat ik het zo vaak zou gebruiken, nu denk ik dat dit mijn meest gebruikte schaaf is.
groetjes Nol.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik had er nog nooit over nagedacht, maar de redenatie van Seek kan wel een kern van waarheid bevatten.

Op http://www.supertool.com/StanleyBG/stan2.htm staat o.a. een beschrijving van de Stanely no 10.
"Since the plane has a rabbet mouth, and because it was designed for heavy use, many of them have stress fractures in the casting right above the rabbet mouth, where the sides arch upward."
Deze schaven waren natuurlijk niet van ductile gemaakt en denk dat de kans op breken van de L.N. wel erg klein is.
Het voordeel van de 60 1/2 is de verstelbare mondopening.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hij zal niet eens zo snel breken maar verbuigen is ook zo gebeurd als hij een keer op de grond stuitert.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Het verschil tussen beide schaafjes is iig dat de blockplane een verstelbaar mouthopening heeft, dit maakt het verschil met de rabbetplane. Een blockschaafje is daarmee voor meerdere doeleinde te gebruiken (denk met name ook aan kopshout en wat lastigere houtsoorten etc etc.) Persoonlijk vind ik ook dat de blockplane net even lekkerder vasthoudt. Maar dat wil niet zeggen dat als je denkt de specifieke eigenschappen van de rabbetplane veel nodig te hebben dat je die ook niet als blockplane kan gebruiken....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.