Kistje van Am.Noten en Esdoorn

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Na een tijdje niks gedaan te hebben, wilde ik weer eens wat maken met m'n eerste handgemaakte zwaluwstaartjes. Voor jullie waarschijnlijk niks bijzonders, maar ik ben er dan lekker de ganse middag mee druk geweest :mrgreen: :oops:

Kistje zelf stelt niet veel voor, het ging mij meer om de verbinding te oefenen. Maar goed, dan toch maar de foto's...

01.jpg



02.jpg



07.jpg



03.jpg



04.jpg



05.jpg


Bedankt voor het kijken, op en aanmerkingen zijn welkom :geek:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Donders gaaf!!! Strakke zwaluwstaarten, berrie!!

Heb je de handvatten voor de beitels zelf gemaakt?
Hoe zit de onderkant in het kistje vast?
Waarmee is alles afgewerkt?
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Thanx Rick!

Nee, de handvatten zijn gewoon origineel van Pfeil, net zoals het blok waar ze in zitten. Maar hierdoor heb ik wel gekozen voor Amerikaans Noten en Esdoorn omdat dat weer overeenkomt met de set.

Onderkant is gewoon van triplex, deze zit in een gezaagde sponning. Dit is de eerste keer dat ik triplex gebruikt heb voor de bodem, maar denk wel dat ik dit vaker ga doen. Lekker makkelijk :mrgreen:

Het geheel is afgewerkt met 3 lagen Danish Oil, de eerste laag hiervan verdunt met terpetijn.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi doosje,ik ben het met de kritiek van Surfie niet eens. De deksel vind ik juist leuk! Zo zie je maar, wat de een mooi vind, vind de ander juist niks.
Ik gebruik ook meestal triplex voor de bodem, vaak bekleed ik dit dan met fineer. Ziet er net wat mooier uit.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
wow .... en dat alles in 1 middag?? Ik heb voor 1 lade met verdekte zwaluwstaarten (3 stuks per zijde dus 6 in totaal met nesten) bijna een dag bezig.

misschien ben ik toch te precies bezig en dat het me onnodig veel tijd kost
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
@ Surfie: Hartelijk dank :mrgreen: Wat mis je aan het deksel? Scharniertjes? Misschien de kleuren andersom?

@ Rick: Inderdaad, kleine passende stukjes walnoot gezaagd, erin getikt, afsteken met de beitel en na schuren. Na de olie zie je er niks meer van.

@ Coko: Thanx voor de tip, zal eens wat fineersoorten op voorraad gooien hier. Doe je dan ook beide kanten van de onderkant?

@ Guido: Hoho...alleen met de zwaluwstaarten zelf ben ik de hele middag bezig geweest hoor! De volgende keer ga ik ook verdekte zwaluwstaarten proberen, ben bang dat ik dan aan 1 dag niet genoeg heb :mrgreen:
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
nee de scharnier mis ik niet,het is eerder de stijl van het deksel. Maar dat komt omdat ik als architect liever sobere/ correcte dingen zie en teken :) Dus voor mij liever het deksel in hoofdzakelijk dezelfde kleur/ tint als de doos zelf. Dus idd eerder andersom die kleuren, en eerder zelfs wat minder stroken (of de lichte smaller)... Zoiets :)

Maar zoals gezegd, dat is enkel mijn persoonlijke voorkeur :)
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
knap doosje met een leuke inhoud :D
fijn deksel met die 2 verschillende kleuren .
veel plezier met de beitels ;)


groetjes
ruben
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Leuk kistje Berrie! Ik denk dat ik de deksel andersom ook mooier had gevonden, maar dat blijft een kwestie van smaak.

Oja, fineren doe je altijd aan 2 kanten, anders trekt je hout krom.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi strak kistje, maar ik 4 strepen in het deksel gemaakt, die precies boven de 4 beitels liggen. En ik had het kistje wat groter gemaakt, mooi excuus om nog eens wat beitels bij te kopen! En om nog even door te zeuren, met deze knop op het deksel kun er niks meer bovenop leggen. In de woonkamer hoeft dat niet, maar in de werkplaats lijkt het me bij het opruimen wel handig. Mooie verbinding ook, goed gemaakt man!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.