Doosjes : wenge en verslapen beuk

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo fijne mensen,

Vandaag heb ik een begin gemaakt met een paar nieuwe doosjes. Ik had nog 2 stukken wenge liggen en een mooi stuk beuk met allerlei tekenen van slaap/schimmels. Het stuk beuk is geherzaagd om daar een onder/bovenkant uit te maken. Wenge is een mooie houtsoort maar het laat zich lastig bewerkt, het splintert enorm. Ik heb zoveel mogelijk gebruik gemaakt van "op-offer-houtjes"tijdens het zagen en frezen.

Foto's volgen z.s.m.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gisteren heb ik nog wat tijd kunnen besteden aan de doosjes. Het was de bedoeling om 3 doosjes over te houden. Helaas heb ik er van 1 afscheid genomen.

Hier zat teveel "tear-out "(wat is het nederlandse woord?) aan de verbindingen. Verder had ik hier de briljante beslissing genomen om de sluiting met magneetjes te doen...........het is dan wel handig dat je de magneetjes dusdanig inlijmt dat ze elkaar aantrekken ipv afstoren....... :D :D :D ......ik heb nu nog buikpijn van het lachen.....Ik probeerde het dekseltje erop te zetten en telkers duwde de magneetjes de deksel weer omhoog.....Tja..die dingen gebeuren nou eenmaal als je even niet goed oplet.

De resterende twee zijn nu klaar om geschuurd te worden. Misschien dat ik dat morgen nog wel even doe.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het was vandaag wel heel erg lekker weer dus niet al teveel tijd doorgebracht in de werkplaats. Wel zijn de doosjes geschuurd en voorzien van hun eerste laagje tungolie. Morgen begin ik met het aanbrengen van de DanishOil. Aan het einde van het project zal ik alle foto's samenplakken tot een slide-show.

Er staat weer 2 nieuwe projecten te wachten. Beide doosjes uit walnoot en esdoorn (haha, net zoals Berrie!!!)

Daarna ga ik verder met het uitwerken van het idee van de "Box with Curves". Hier valt nog wel eaa aan te verbeteren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Eigenlijk heb ik gisteravond nog wat geschuurd en de 1e laag olie aangebracht. Vandaag kan ik dus rustig verder met de afwerking. Net even wat foto's gemaakt van de doosjes :

Attached files
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
|k vind de doosjes er fantastisch uitzien. Mijn complimenten.
Je hebt ook leuke scharnieren gebruikt. Waar haal je die?
Dat met die magneetjes herken ik maar waar heb je ze aangebracht?
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
rickkoorman zei:
Er staat weer 2 nieuwe projecten te wachten. Beide doosjes uit walnoot en esdoorn (haha, net zoals Berrie!!!)

Na-apert! :mrgreen: Doosjes zijn mooi geworden man. Vooral dat verslapen beuk in de olie knalt er lekker uit :cool:

@ Volkerink: Die inboor scharniertjes kan je gewoon bij de webwinkel van Baptist bestellen in verschillende diameters.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
prachtige doosjes rick !
met de olie er op komen de kleuren nog mooier uit .
en wat een mooie tekening ook in die beuk .



groetjes
ruben
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Fijne mensen,

Ik zoek naar verbeterpunten voor het volgende doosje. Heeft iemand nog suggestie's ? Vandaag kreeg ik wat tips van een bevriende houtbewerker en daar leer je natuurlijk het meeste van!!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
erg mooie doosjes, maar je wil vooral opbouwende kritiek denk ik :)

- te grote handvaten, probeer dat eens subtieler te doen of misschien zelfs 'geheimer' (denk chinese puzzle box, avonturenfilms, geheime vakjes, ..)
- de kleur van het vilt is niet goed met deze combinatie, zou bruiner mogen zijn of een specifieke kleur zoals rood of blauw ofzo, ipv gewoon zwart. En eigenlijk is het zonde van het dat mooie stuk beuk als bodem. Had je even goed multiplex ofzo kunnen gebruiken.
- je verbindingen van de opstaande randen is leuk, maar dat hoef je niet door te trekken in het deksel. Of misschien is de heilige graal der verbindingen beter? (zwaluw of een japanse verbinding?)
- box in a box-principe eens uitproberen? Of eens verder gaan op het concept 'doosje' Wat is een doos eigenlijk? in essentie. Of een transformerende doos, eens geopend wordt ze groter en groter?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Kijk, hier dan ik wat mee!!! Het is erg leuk om complimenten te krijgen maar opbouwende kritiek is nog fijner. Surfie bedankt he!!!

Je tips hebben me aan het denken gezet. Gisteren kreeg ik het advies om me iets meer te gaan verfijnen in het werk. Hier kan ik me enorm goed in vinden. Nu hoeft niet ieder project zeer ingewikkeld te zijn maar door-ontwikkeling is altijd goed!!
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Rick,

Ik heb al weer heel wat doosjes van jou de revue zien passeren. De doosjes laten goed zien wat jij creatief allemaal in je hebt. De verschijdenheid is enorm en daar heb ik dan ook het nodige respect voor. Verder kan ik jaloers zijn naar jou bijna onuitputtelijke voorraad mooie hout soorten.
Qua kritieken blijf ik bij wat ik al eerder tegen je gezegd hebt. Naar mijn idee moet je het productie proces vertragen. Niet het eindproduct is belangrijk maar het plezier in het proces er naar toe. Naar mijn idee komt dat de nauwkeurigheid ten goede.
Bij dit kistje vind ik het Wegé aan de dikke kant. Zelf vind ik het mooier wanneer de hoekverbinding boven en onder in een verstek eindigen. Kistjes zijn bij uitstek werkstukken om te laten zien wat je aan vaardigheden in huis hebt. Je maakt dan als ware twee verschillende verbindingen boven elkaar. Er kan dan het nodige fout gaan maar het plezier tijdens het maken en de voldoening wanneer het lukt is geweldig.
Hoop dat je wat met deze opmerkingen kunt en veel plezier bij de volgende projecten

Groet Jos
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Jos,

Enorm bedankt voor je goede suggestie's. Het bouwproces gaat al een stuk langzamer dan voorheen en dit komt het plezier ten goede. Elk project probeer ik steeds wat nieuws toe te voegen.

Het wenge is inderdaad te dik, helemaal mee eens.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hey Rick, je hebt weer twee zeer fijne doosjes gemaakt!
Nu even proberen om wat opbouwende kritiek te geven...
Het wenge is inderdaad aan de dikke kant, maar met de gebruikte scharnieren had het niet veel dunner gekund.
Jammer dat je het mooie verslapen beuk als bodem hebt gebruikt. Zo'n mooi hout verdient de hoofdrol!!! Gelukkig heb je wel voor zwart vilt gekozen, een fellere kleur was ook ok,maar dan had je m.i. ook de wanden moeten bekleden.
Het enige echte minpuntje(je) vind ik de hoekverbinding. Deze doet mij altijd denken aan goedkope massa productie uit het verre oosten
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie doosjes, maar kan me ook vinden in bovenstaande positieve opmerkingen. Je zit blijkbaar goed in het hout, dat je dat mooie beuken voor de bodem gebruikt! Alleen de kritiek op de hoekverbinding ben ik het weer niet mee eens. Ik vind juist de verstekverbinding een "goedkoop" ogende verbinding. In constructies is het een waardeloze verbinding en volgens mij moet je hem alleen gebruiken als het niet anders kan, b.v. als je bewerkte profielen gebruikt als lijstwerk; en als je rondom een mooi doorlopende houtnerf wilt ziet. De verbinding die Rick gebruikt is eigenlijk mijn favoriet, als ik geen zwaluwstaart of vingerverbinding gebruikt. Dus voor mij een eye opener deze discussie en ook goed voor een bespiegeling van je eigen ideeën.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Super, dit zijn de zaken waarom zo'n forum zo mooi is!!!

De bodem
Hier heb ik bewust het beuken voor gebruikt. Ik had na het herzagen en schaven genoeg hout liggen om alles uit beuk te maken. Dit vindt ik zelf erg mooi. Op deze manier blijft alles wel in dezelfde kleurstelling.
De doosjes zijn hierin elkaars verlengde, de nerf van de bovenkanten lopen door in het andere doosje, hetzelfde met de bodem. Ook de vakverdeling loopt door in 1 constante golfbeweging.

Vandaag hoop ik verder te kunnen met het afronden van 2 andere doosjes. Alleen nog even schuren en een vakverdeling bedenken!!
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
He rick, mooie doosjes hoor. Wel vind ik de kleur van het beuken zonder olie mooier dan met; maar ja dat is weer een kwestie van smaakverschil ;) Voor de rest vind ik het er goed uit zien en ook leuk dat je er een filmpje bij heb gemaakt.
Toevallig zag ik ook een freestafel voorbij komen die je geloof zelf gemaakt heb? Heb je hier toevallig een keer een topic over gemaakt hoe je deze had gecontrueerd? En is deze ook geschikt voor de OF 1400 van Festool? Wat een vragen :oops: Ik hoor het graag van je :) (Mag ook via PB ev.)
Mvg,

Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.