Hoe groen is Internet?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het www heeft vele voordelen en het heeft ons leven een drastisch ander aanzicht gegeven, maar het kost ook wat, en niet in de eerste plaats veel energie. Er heb berichten gelezen dat van het ICT budget van grote bedrijven 25% op gaat aan energie, maar dat zal wel een beetje van het type bedrijf afhangen.
Hier een leuk filmpje wat dat nog eens op een rij zet.

jaap

[youtube][/youtube]
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
internet is idd absoluut niet erg milieuvriendelijk, maar denk eens aan het alternatief ;) En de electriciteit is in elk geval mogelijks wel milieuvriendelijker op te wekken.

informatie delen en opzoeken, vergelijken, hoe zou dat gaan..

(sorry, ik heb iets tegen 'groen' als modewoord)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik heb (ook?) iets tegen groen ed. Het is momenteel een hype en helaas wordt er weinig over nagedacht.

Een cynisch voorbeeld vind ik dat de verkoop van gloeilampen verboden is/wordt, maar dat electrische auto's gestimuleerd worden. (Detail: voor grootschalige invoering zijn er te weinig grondstoffen voor de accu's, zelfs als we de hele aarde opgraven)

Een echte fundamentele wijziging in het gebruik van de aarde door de mensheid, is het gebruik van kernfusie. Geen gevaar, verwaarloosbare hoeveelheid afval en op aarde is de brandstofvoorraad ongeveer gelijk aan de levensduur van de zon. Alleen jammer dat de subsidie op het onderzoek naar kernfusie al jaren mager is, terwijl de bedragen die enkel Nederland uitgeeft aan windenergie, zonenergie en al dergelijke maatregelen het budget voor dit fusieonderzoek vele malen overstijgt (en dat wordt opgebracht door veel landen, waaronder de gehele EU).
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
"Groen" is voor de meeste bedrijfen geen filosofie maar een marketing term.

Wij zijn actief om ononderbroken stroom te leveren voor datacenters. Een gemiddeld data center heeft snel een 10 megawatt installatie van ons staan. We proberen ook zo "groen"mogelijk te zijn maar niet zo zeer om het milieu te sparen maar vooral omdat efficienter omgaan met energie minder kosten met zich mee brengt en dit gunstig is ten opzichte van de concurentie.

Om een datacenter veilig (maximale uptime) te maken worden er allerlei dubbele system geinstallerd. Afhankelijk van de wens van de klant, kan het zelfs zo zijn dat er twee datacenters gebouwd worden die gespiegeld zijn. Moch 1 DC afbranden, dan blijft de verbinding gewoon bestaan. Dit betekend wel dat servers, koeling, UPS system, transformatoren en de hele rattaplan dubbel zoveel stroom verbruikt!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
koffiedrinker zei:
Ik heb (ook?) iets tegen groen ed. Het is momenteel een hype en helaas wordt er weinig over nagedacht.

Een cynisch voorbeeld vind ik dat de verkoop van gloeilampen verboden is/wordt, maar dat elektrische auto's gestimuleerd worden.
.

Hier wil ik wel even op inhakken :lol: Een gloeilamp verbruikt 80/90 % van de energie om warmte te genereren. Dit is niet de bedoeling. maar omdat al die elektronen zich door de gloeidraad wringen is WARMTE een enorm restproduct. Met de nieuwere verlichting is het rendement "veel "hoger. Stel je voor dat van elke balk lat of plank jij 90% moet weggooien :roll: Dan ging jij vast jouw productie proces aan passen.
HG Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Groen?
Zonder het WWW had ik 99,9 % van de mensen op het forum NOOIT tegen gekomen. Ik had deze hobby nooit opgepakt en zeker geen nieuwe vrienden gemaakt. De gedeelde kennis is voor mij van ONSCHATBARE waarde. Vroeger ging ik naar de bieb, daar stonden 5 of als je geluk had 10 boeken over bv houtbewerken. Die las je dan, maar als jij een vraag had dan was je de klos. als ik nu houtbewerken intoets in google dan vind ik
Google houtbewerken zoekenGoogle. Ongeveer 85.500 resultaten (0,08 seconden)
DAT is een leven lang lezen. waar geen papiertje/ boom aan te pas komt, kan ik die mooi verzagen.

Internet is meer dan groen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

HG Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat van die gloeilamp gaat maar ten dele op. Meestal als jullie in Nederland het licht aandoen voor een langere periode (bij korte perioden is een spaarlamp niet effectief), brandt de kachel ook. Dus wat de lamp aan warmte produceert, bespaar je weer op je verwarming. Daar komt bij dat de productie van spaarlampen milieu onvriendelijker is dan de gloeilampen en dat er b.v. kwik in zit. Er zitten veel dubbele agenda's achter veel "groene" voorstellen, lees hier het artikel over de spijt die sommige politici achteraf hadden van het snelle verbod op de gloeilamp.


Internet kost veel energie, maar de besparingen zijn bijna niet te berekenen. Van thuiswerken tot elektronisch lezen. Alleen dat laatste bespaart hele regenwouden aan houtpulp voor papierproductie. En het blijft zo fascinerend om al die informatie tot je beschikking te hebben en om gebruik te maken van al die nieuwe media om met elkaar in contact te komen en te blijven!!

jaap
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ten eerste blijf ik sterk bij mijn pleidooi voor kernfusie.

ten aanzien van de gloeilamp:
In een vakantiehuisje met elektrische vloerverwarming is het rendement echt 100%.
In een gas-cv gestookte woning (typisch Nederlands) is de vergelijking minder gunstig voor de gloeilamp. Deze komt dan tot circa 75% (licht + warmte) tov spaarlamp + cv-verwarming.
Vraag komt dan of die laatste 25% niet zit in zoiets futiels als comfort.
Maar ook in het verschil in milieubelasting. Want laten we eerlijk zijn: wie heeft er al ooit een spaarlamp naar de milieustraat gebracht, lopend of op de fiets ?

Persoonlijk zal het verbod op de gloeilamp mij niet meer raken. Ik ben een van de Nederlanders die (fors) gehamsteerd heeft: de erfgenamen van mijn erfgenamen zullen nog genoeg gloeilampen hebben.

Tot slot, stoor ik mij zeer aan het bevoogdende van de overheid. Een verbod op gloeilampen. Waarom ?
En waarom dan ook geen andere maatregelen? Waarom mag iemand alleen in een groot huis wonen? Of met de auto naar het werk als het minder dan 15 km fietsen is? Waarom kan een huis warmer gestookt dan 18 graden (of 16 graden). Waarom geen verbod op wasdrogers ? etc.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als de overheid wat zou moeten verbieden, of in ieder geval door voorlichting zou moeten ontmoedigen, zijn buitenkachels, vuurkorven en terrasverwarmers. Kun je een keer van je lekkere dikke trui genieten...

Verbieden is meestal niet de oplossing, maar goede voorlichting, goede informatie is een prima manier om mensen bewust te maken van de voor -en nadelen van allerlei zaken.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.