multiplex doosje

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik kreeg op de houtdraaiers bijeenkomst in Duitsland een paar mooie stukke dik beuken multiplex. Daar maar eens een klein doosje uit gedraaid. HxD=8x11.5 cm
v r.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mooie vorm, het dekseltje past er goed bij. Waarmee heb je het dekseltje gekleurd ? Is het draaien van een mega schalen uit multiplex toch geen optie??
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
ziet er mooi uit wist niet dat er zo dikke platen bestonden of heb je ze gelijmd
grts malefe
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Rick/Malefe bedankt voor de reacties. Het deksel is gespoten met autolak: de nerftekening blijft dan zichtbaar. Het stuk was in deze dikte reeds verlijmd van beukenhout en is van een fijne kwaliteit.
Ja een grote schaal is wel verleidelijk, maar misschien ook wel weer saai, want in het vlak komt nauwelijks tekening. Misschien een fors uitgevallen slakom o.i.d.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Vladimir, het was een restant van materiaal dat gebruikt werd voor een podiumbouw in Duitsland. Op die bijeenkomst was er het initiatief zelf hout mede te nemen en dat gratis te ruilen tegen door andere deelnemers meegebrachte houtsoorten. Het stuk was LxBxH=65x13x7 cm.
Zo scoorde ik nog een paar stukken fluweelboom en stammetjes buxus.
vr.gr. Jan Pranger.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
heel fijn doosje , het zwarte deksel past er echt goed bij .
draaide dat makkelijk die multiplex ?

ben wel benieuwd naar het hout van die fluweelboom , heb hier ook nog een paar dikke takken liggen die ik een paar maanden geleden heb omgezaagd . bij het omzagen had ik direct willen zien aan het kopshout dat dit geen brandhout ging worden :D . na het omzagen kwam er ook een soort van rubberachtige plakkerige substantie van tussen de schors en het spinthout .


groetjes
ruben
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ruben multiplex is goed te draaien, tenminste het soort dat ik gekregen had. Heb al eerder multiplex gedraaid van de bouwmarkt. Zelf een blok bij elkaar gelijmd. Het draaien was een ramp: steeds de beitels stomp - veroorzaakt door de keiharde lijmsoort denk ik.
Overigens gefeliciteerd met je fluweelboomhout. Heb je de kopse kanten al met houtlijm ingesmeerd om scheuren te voorkomen?
vr.gr. Jan Pranger.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
jan pranger zei:
Overigens gefeliciteerd met je fluweelboomhout. Heb je de kopse kanten al met houtlijm ingesmeerd om scheuren te voorkomen?
vr.gr. Jan Pranger.

neen dat is iets wat ik niet heb gedaan omdat dit niet echt nodig was , ik heb de tak in één stuk gelaten .
het "boompje" begint onderaan met een dikte van 10 cm en loopt uit naar een 3 cm op een lengte van 170cm.
die fuweelbomen komen hier in onze tuin al langs alle kanten uit :?
net zoals es en vlierbes die komen hier ook overal uit , die vlierbes valt nog mee maar die es is een echte plaag .



groetjes
ruben
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
jan pranger zei:
Ja een grote schaal is wel verleidelijk, maar misschien ook wel weer saai, want in het vlak komt nauwelijks tekening. Misschien een fors uitgevallen slakom o.i.d.
vr.gr. Jan Pranger.
Als je erin slaagt om de ringen perfect concentrisch te houden, lijkt me dat net een erg sterke vorm. Of net niet concentrisch natuurlijk :)


dat fluweelboomhout is overigens idd erg mooi (of toch wat ik te zien krijg via google :mrgreen: )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.