tongue drum zelf proberen maken

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

ik was gisteren wat filmpjes aan het opzoeken over padoek en nu kwam ik een leuk instrument tegen de tongue drum .
deze worden ook in metaal gemaakt maar in een andere vorm , soms van propaantankjes.
ik stond even verbaast van de mooie klank die uit het instrument komt .
[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

nu kan ik vragen , hoe moeilijk is het om dit te maken .
maar ik denk dat het maken op zich geen probleem is, maar zou het ook mogelijk zijn om dit mooi te laten klinken ?


groetjes
ruben
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Re: zou dit mogelijk zijn ?

Ruben,

Ik heb net even zitten google'n en vond een heleboel info over het maken van een tongue-drum. Het is volgens mij een project wat goed te doen is. Het "stemmen" schijnt het meest complexe te zijn. Ik ben benieuwd hoe je dit aan gaat pakken. Er liggen nog wat 220mm brede padoek-delen op mijn zoldertje, misschien dat ik ook wel een tongue-drum wil maken dus ik kijk stiekem een beetje met je mee!!
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey rick ,

idd veel te vinden over het maken van de tongue drum maar niet echt veel info over hoe het stemmen in zen werk gaat.
ik vermoed dat de slagpennen onderaan worden uitgehold en hierdoor gestemd worden .
ik ga het eerst eens proberen op het gehoor en eventueel met de piano naast mij :lol:
ook had ik gedacht om een stemapparaat te kopen en het hiermee te proberen .
het moet volgens mij ook erg leuk zijn om een kleine micro in de kist te plaatsen.
ik heb hier ook nog 2 brede padoek balken liggen , de ene is 200mm en de andere is 300mm breed en 60mm dik.
als ik op de balk van 200mm breed met men nagels tik heeft dit echt een glashelder geluid , alsof je echt tegen een glazen raam tikt . wat ik niet hoor bij de 300mm brede balk , dit kan ms wat rot zijn in deze balk.
een klein probleempje dat ik nog ga moeten oplossen is dat mijn paneelzaag maar 80mm diep kan dus 160mm als ik langs de 2 kanten zaag , en men lintzaag kan ook maar max 190mm door .
waarschijnlijk ga ik dan eerst de 2 zijden inzagen op de paneelzaag en de rest met de handzaag .
eerst ook maar eens een tekening maken hoe ik het geheel ga maken .


groetjes
ruben
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
monkeyfreek zei:
ook had ik gedacht om een stemapparaat te kopen en het hiermee te proberen .

Ik vraag me af of dat gaat lukken - stemapparaten zijn over het algemeen geoptimaliseerd voor instrumenten die een min of meer normale harmonische boventonenreeks in hun klank hebben; melodisch slagwerk (pauken, xylofoons, klokken en schalen, steel drums, en dus ook zo'n tongue drum) hebben hele andere, veelal sterk anharmonische boventonenreeksen - ik weet niet of een stemapparaat in dat geval een correcte 'uitslag' geeft. Ook zijn er nogal wat meer fundamentele bezwaren tegen het gebruik van stemapparaten in het algemeen - hoewel tegenwoordig vrijwel iedere dirigent van een blaasorkest zo'n ding in z'n zak heeft en het stemmen van het orkest meestal met het stemapparaat doet - is namelijk lekker snel, niet voor discussie vatbaar, en over het algemeen exact genoeg voor een doorsnee fanfare of harmonie. Feit is dat stemmen op het oor, als je een goed gehoor hebt (en dat mag je van iemand die met goed gevolg het conservatorium heeft doorlopen toch eigenlijk wel verwachten), tot een beter resultaat kan leiden. (Een van de problemen met stemapparaten is dat niet alleen de toonhoogte van de gespeelde toon van een instrument afhankelijk is van het volume waarmee gespeeld wordt (dat pikt zo'n apparaat wel op) maar ook de verhouding tussen grond- en boventonen - voor ons gehoor blijft dan gewoon de grondtoon klinken, maar zo'n apparaat reageert daar anders op.)
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik heb ondertussen nog wat info opgezocht over het stemmen van de tong drum en heb gelezen dat het idd met een stemapparaat niet al te goed zou werken , niet alle tonen worden geregistreerd .
het instrument noemt tongue drum vanwege de vorm van de slagpennen die er uitzien als een tong .
ik denk dat het stemmen nog wat zoeken en testen zal zijn .



groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.