Mooie set beitels !!

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Laatst was Roeland hier van Meubelmakerij Brekelmans. Ik had eens wat stukken notenhout meegenomen naar zijn werkplaats. Deze stukken had hij nu gebruikt om handvaten te maken voor zijn beitels.
De beitels liggen heerlijk in de hand. Dit is echt een stukje vakmanschap. Zo'n moment kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan en snel heb ik even een foto'tje geschoten.

[album]160[/album]
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
rickkoorman zei:
Deze stukken had hij nu gebruikt om handvaten te maken voor zijn beitels.

Het meervoud van handvat ... Oh nee, laat maar ;-)

Mooie beitels. Ik neem aan dat deze niet bedoeld zijn als klopbeitels (om met een klopper of hamer op te slaan)? En de handvatten zijn met de hand (zaag, vijl, schuurpapier) gevormd?

Henk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Henk : Hahaha, toen ik het meervoud van een handvat schreef dacht ik bij mijzelf was het nu vaten of vatten.......lastige taal dat nederlands...

Hoe de beitels precies gemaakt zijn kan ik me niet meer herinneren. Misschien dat Roeland zelf wat licht hierop kan schijnen??
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Henk, Rick en overige houtbewerkers,

Ik gebruik de beitels ook in combinatie met een (houten) hamer of klopper! Ik heb twee sets gemaakt de eerste set van 4 beitels heb ik gemaakt van een bestaande (lidl) set van chroom vanadium staal en bevallen uitstekend . Deze set heb ik onder 26 graden geslepen.
De tweede set bestaat uit zes beitels van Pools staal het bed van de beitels heb ik zelf vorm gegeven (het slijpen vd afgeronde kanten) en zijn op 29 graden geslepen.
De handgrepen zijn gevormd door uitzagen op de lintzaag en daarna gehaald met de spookschaaf.
Daarna afgewerkt met rasp, vijl en schraapstaal en in de tung olie afgewerkt.
De messing ringen zijn verloopstukken van 22/15 voor de waterleiding iets taps gevijld.
Ik zal wat foto`s uploaden van de eerste set ik heb nog geen idee hoe dat moet.

groet Roeland
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Roeland

Wat een knap staaltje vakwerk. zo maak je van spullen van de lidl iets heel erg moois. Aan de handvatten te raden moet het goed en duur gereedschap zijn. mooie foto reportage van het maken.

Petje af. Hugo
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hugo,

Dank voor je complimenten, de beitelset van de lidl wordt overigens gemaakt in het voormalige oost duitsland, het staal van deze beitels is byzonder goed met een lange standtijd (heel wat anders als die chinese rommel). De originele set gebruik ik nu drie jaar intensief en is nog steeds in gebruik , heb ook beitels van Fish, Bahco, Nooit gedagt en Pfeill, elke beitel gebruik ik voor z`n specifieke doel.
Je kunt nooit teveel beitels hebben :D

groet, Roeland
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Dag mensen,

Via Rick (heel erg bedankt) ben ik nu ook de blije eigenaar van zo"n mooie set beitels. Ik ben zeer onervaren, maar vindt ze geweldig mooi en ze liggen goed in de (mijn) hand.
Roeland: mooi werk, erg mooi! Bedankt!

Mhg, Guido
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Guido,

Niets te danken, ik ben blij dat ze op een goede plek beland zijn, je moet ze nog wel even slijpen en wetten. Gebruik je een slijphulp of slijp je elektrisch?
Veel plezier en geduld toegewenst met het houtbewerken.

groetjes Roeland
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Dag Roeland,

Ik heb een Creusen slijphulpstuk en een witte steen, maar ik gebruik eigenlijk voornamelijk een oliesteen met een Stanley slijphulpstukje (uit dat goedkope setje, met steen, olie en een klem met wieltjes.)
Bevalt me wel goed: heb een tijdje geleden een Stanley 4 mooi geslepen met dat ding en heb nu fantatische schaafkrullen. Heb van de weeromstuuit toen gelijk een plank weggeschaafd ;-))

Rick: ik heb je een foto gemaild, tot binnenkort!

Mhg, Guido
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Een paar dagen geleden een set Lidl beitels van mijn vrouw gekregen. Ik ben benieuwd! Kosten 8 euro voor vier stuks. Moet wel nog de onderkant polijsten en beter slijpen en dan ga ik ze uitproberen.
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Ze zijn inmiddels gevlakt en geslepen. De onderzijde is licht hol dus dat maakt vlakken heel snel gedaan. Verder zijn ze goed scherp te krijgen. Ik heb vandaag wat kops hout ermee gesneden tussen zwaluwstaarten en dat ging prima. Daarna waren ze nog goed scherp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.