Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Spookschaafjes

Spookschaafjes

In de kist die ik laatst gekocht heb zat een Rapier stalen spookschaafje. Dat vond ik wel een grappig ding en voor dat ik het wist had ik de Lee Valley wooden spokeshave kit besteld. Een leuk tussendoor projectje, niet te moeilijk en zonder al te veel fouten te maken is dit er uit gerold.

De vraag is nu eigenlijk, waar gebruikt men een spookschaaf voor? Ideeën?

Re: Spookschaafjes

vroeger werden er spaken mee gemaakt (spokes)

nu vooral om hout mee rond te maken

Hallo SEEK

Ik kijk vaak naar de filmpjes van Roy Underhil een houthobbyist die alleen maar handgereedschap gebruikt. Er staat een filmpje tussen van een kruiwagen waar hij er veel mee werkt.
    Mijn familie word gek als ze het geluid horen van die BANJO maar ik kan er geen genoeg van krijgen.
    http://www.pbs.org/woodwrightsshop/index.html

Hartelijke groet Hugo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman
    Hallo SEEK

Ik kijk vaak naar de filmpjes van Roy Underhil een houthobbyist die alleen maar handgereedschap gebruikt. Er staat een filmpje tussen van een kruiwagen waar hij er veel mee werkt.
    Mijn familie word gek als ze het geluid horen van die BANJO maar ik kan er geen genoeg van krijgen.
    http://www.pbs.org/woodwrightsshop/index.html

Hartelijke groet Hugo
    Ik zet altijd een koptelefoon op....

Pas geleden heb ik een paar hamers gemaakt. De steel daarvan heb ik met een rasp in vorm gebracht, maar een spookschaafje zou handiger zijn geweest lijkt me. Tot nu toe heb ik er alleen maar mee gespeeld.

Ik zie me nog niet zo snel in de wielen business duiken.

Zelf gebruik ik de spokeshave voor het vormen van mijn houten paddles die, net als mijn Western Red Cedar kano met de hand gevormd worden. (nouja, het grove werk me de lintzaag).

Het filmpje Song of the spokeshave [youtube][/youtube]vind ik zelf dan ook een geweldig voorbeeld van wat je met dit ding kan bereiken.

Ik gebruik zelf een Lee Veritas, maar heb daarvoor van een simpele Stanley gebruik ge maakt, die ik wel eerst helemaal getuned had.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    De vraag is nu eigenlijk, waar gebruikt men een spookschaaf voor? Ideeën?
    Voor 'spokes' natuurlijk. Spookschaaf is, naar ik aanneem, een directe adaptatie van het Engelse spoke shave. Spookschaafjes werden / worden gebruikt bij het uit de hand vervaardigen van rondhout, wielspaken, stoelspijlen, trapleuningen. Ook worden ze gebruikt voor vlakschaafwerk van oppervlakken die NIET vlak zijn - gebogen oppervlakken dus. Ik gebruik mijn spookschaaf voor het maken van wandelstokken uit (vnl) hazelaartakken - ik maak ze ZONDER bast - en voor het vormen van het blad van mijn kanopeddels.

Edit - hee, nog een peddelmaker...

Leuke ideeen. Ik denk dat ik nog wel lol ga beleven aan de spookschaafjes (spaakschaaf).

Al weer zo'n mooi schaafje, met zo'n warme uitstraling. Heb zelf ook zo'n type Veritas, maar dan van aluminium, dat schaaft prima, maar als ik dit zie ....
    Spookschaven zijn ook zeer geschikt om curves die met de lint of decoupeerzaag gemaakt zijn, strak te maken.
    Meestal heb je ze met een kort vlak zooltje, of met een ronde zool om nog korter door de bocht te kunnen. En dan nog low angle bevel up en "gewoon" net als bij bankschaven. Je kunt er dus ook dezelfde discussie over houden .

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Al weer zo'n mooi schaafje, met zo'n warme uitstraling. Heb zelf ook zo'n type Veritas, maar dan van aluminium, dat schaaft prima, maar als ik dit zie ....
    Spookschaven zijn ook zeer geschikt om curves die met de lint of decoupeerzaag gemaakt zijn, strak te maken.
    Meestal heb je ze met een kort vlak zooltje, of met een ronde zool om nog korter door de bocht te kunnen. En dan nog low angle bevel up en "gewoon" net als bij bankschaven. Je kunt er dus ook dezelfde discussie over houden .

jaap
    Voorlopig vind ik het nog geen makkelijk stukje gereedschap om er ook nog een beetje recht mee te schaven. Een rechte kant heb ik in no time hol geschaafd . Het is ook nog lastig om een dunne schaafkrul in te stellen. Eigenlijk denk ik dat de draadbus in het hout teveel speling heeft waardoor het schaafmes kantelt zodra je er druk op zet. Ik ga proberen de schroefdraad in het hout met epoxy weer op te vullen en hem dan iets krapper te snijden.

Ik kan ook niet overweg met de low-profile types, wel met de 'stanley' types. De huidige Stanley spookschaven zijn niet echt hun geld waard - ouwe daarentegen wel. Ik werk zelf met een type 53, een verstelbaar type, echt een fijn stukje gereedschap. Je kunt ze door de bank genomen voor een 10-15 euro op marktplaats of ebay vinden...

Forum Rechten